Παρατείνοντας την «ζωή» της μπαταρίας ενός EV
Ορθές πρακτικές, εγγυήσεις και χρήσιμες συμβουλές για την διατήρηση της ευρωστίας των συστοιχιών ενός αμιγώς ηλεκτρικού ή plug-in υβριδικού οχήματος
- Starbucks: Μισθό από… χρυσάφι έλαβε ο CEO για τέσσερις μήνες
- Η Χαμάς δημοσίευσε βίντεο που δείχνει τις τέσσερις Ισραηλινές ομήρους να χαμογελούν
- Άκαρπες οι έρευνες για τον Βασίλη - «Υπάρχουν πληροφορίες που δεν μπορούμε να πούμε» λέει ο Γιώργος Τσούκαλης
- Η απαγόρευση του TikTok δημιουργεί μια νέα οικονομία – Τι ψάχνουν οι χρήστες
Η μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος αποτελεί το ακριβότερο εξάρτημα μιας αντίστοιχης κατασκευής καθώς αντιπροσωπεύει συνήθως το 45% της αξίας του. Με αυτό δεδομένο, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, αποτελεί το κρισιμότερο εξάρτημα ενός EV.
O κύκλος ζωής τους συγκλίνει με τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου, εξ ου και οι εγγυήσεις που δίνουν οι κατασκευαστές διαμορφώνονται σε οκτώ έτη ή 160.000 χλμ.
Οι μεταβλητές
Αυτό που είναι καλό να γνωρίζει κανείς πάντως είναι ότι δεν υπάρχει σταθερά ως προς τη διάρκεια ζωής των μπαταριών, καθώς αυτή εξαρτάται από τα διανυθέντα χιλιόμετρα, τον τρόπο οδήγησης, τον αριθμό φορτίσεων, την ταχύτητα φόρτισης αλλά και τα χαρακτηριστικά της ίδιας της μπαταρίας.
Η σημασία της ορθής χρήσης
Παρ’ όλα αυτά, η συντηρητική συμβατική χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να παρατείνει την αντοχή των μπαταριών στη φθορά του χρόνου σε βαθμό τα αντίστοιχης τεχνολογίας οχήματα να μη διαφέρουν ως προς τη διάρκεια ζωής τους σε σχέση με τα συμβατικά.
Φυσικά οι κατασκευαστές έχουν προβλέψει στις εγγυήσεις που δίνουν για τις μπαταρίες μια συν τω χρόνω φυσιολογική φθορά, η οποία εκτιμάται σε έως 30% μείωση της απόδοσής τους, και την παρεπόμενη αντίστοιχη μείωση της συνολικής αυτονομίας τους σε διάρκεια οκτώ ετών.
Αυτό σημαίνει ότι οτιδήποτε κάτω από το συγκεκριμένο ποσοστό απώλειας δεν λογίζεται ως βλάβη ευθύνης του κατασκευαστή και δεν καλύπτεται από τη σχετική εγγύηση.
Επιμήκυνση της ζωής μιας μπαταρίας
Ο γενικός κανόνας που εφαρμόζεται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου με τις οποίες εφοδιάζεται η πλειονότητα των σύγχρονων EV είναι ότι κάθε φορά που η ενέργειά τους πέφτει στο 0% αλλά και κάθε φορά που επαναφορτίζονται έως το 100% χάνουν κάτι από την απόδοσή τους.
Βέβαια οι κατασκευαστές έχουν προβλέψει σε ό,τι αφορά την επαναφόρτιση να εφοδιάσουν τα αυτοκίνητά τους με λογισμικά που όταν η φόρτιση φτάνει το 80%, η διαδικασία να επιβραδύνεται για την προστασία της μπαταρίας.
Αυτό που συνιστούν πάντως οι κατασκευαστές είναι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών να μη φορτίζουν το αυτοκίνητό τους έως το 100% και να μην αφήνουν την μπαταρία να αδειάζει πέραν του 20%, μια πρακτική που μπορεί να παρατείνει θεαματικά τον κύκλο ζωής μιας μπαταρίας, διατηρώντας για περισσότερα χρόνια το μέγιστο της απόδοσής της.
Η παράμετρος ταχυφορτιστής
Μια άλλη παράμετρος που επηρεάζει την αντοχή της μπαταρίας στον χρόνο είναι ότι όσο πιο ταχεία είναι η φόρτιση τόσο μεγαλύτερη φθορά προκαλείται στην μπαταρία. Για αυτό και η ορθή πρακτική επιβάλλει να φορτίζετε κατά προτίμηση το αυτοκίνητό σας περισσότερο σε οικιακό wallbox κατά τη διάρκεια της νύχτας παρά σε δημόσιους ή ιδιωτικούς ταχυφορτιστές.
Σε περίπτωση πάντως που η μπαταρία χρήζει αντικατάστασης και για οποιονδήποτε λόγο οφείλει να επιβαρυνθεί ο χρήστης, αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μεταχειρισμένες και ανακατασκευασμένες μπαταρίες σε πιο προσιτές τιμές.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις