Mετρό Θεσσαλονίκης: Στις ράγες οι συρμοί – Παραδόθηκε το έργο στους πολίτες
Το Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σταθμούς και 9,6 χλμ. γραμμής - Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πάτησε το κουμπί και τα δρομολόγια των συρμών ξεκίνησαν με κάθε επισημότητα
- Εικόνα σοκ με ερωδιό να έχει κολλημένο πλαστικό κύπελλο στο λαιμό του
- Νέο σοκ από τις τιμές του φυσικού αερίου – Θα πρέπει να προετοιμάζεται η Ευρώπη για δύσκολο χειμώνα;
- Η «Κούκλα», η πιο «επικίνδυνη» γυναίκα της Κολομβίας συνελήφθη - Πώς την έπιασαν
- Τι έκρυβε ο βυθός της λίμνης Παμβώτιδας - Από οβίδες μέχρι... καζάνια τσίπουρου
Μια νέα εποχή ξεκινά από σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, για τη Θεσσαλονίκη και τις δημόσιες συγκοινωνίες της. Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στις 13:29 πάτησε το κουμπί για την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Από την αίθουσα ελέγχου του αμαξοστασίου της Πυλαίας, ο πρωθυπουργός έδωσε το «πράσινο φως» και πλέον η πόλη έχει ένα μέσο μεταφοράς από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη. «Καλοτάξιδο» ευχήθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρώτος συρμός ξεκίνησε το δρομολόγιό του, ενώ παράλληλα άνοιξαν οι πύλες στους 13 σταθμούς και ο κόσμος, που περίμενε καρτερικά, μπήκε με το δεξί για να επισκεφθεί το νέο έργο.
Στη συνέχεια, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και Κυριάκος Μητσοτάκης επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό και έκαναν τη διαδρομή μέχρι τον σταθμό Παπάφη.
Δείτε το βίντεο από την τελετή εγκαινίων του Μετρό Θεσσαλονίκης
Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Από το βήμα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτήρισε το Μετρό σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα και δεσμεύτηκε προσωπικά ότι στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά και θα ακολουθήσει η επέκταση και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός: «Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλά από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025».
Και πρόσθεσε: «Στην εμπειρία αυτού του έργου καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη οταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια. Γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο, που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύνται οι στόλοι των λεωφορείων».
Η τελετή παράδοσης του Μετρό
Η τελετή ξεκίνησε με τον αγιασμό λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Στη συνέχεια, προβλήθηκε ένα βίντεο με τους «ανθρώπους του Μετρό και την ιστορία τους». Όπως αναφέρθηκε σε αυτό, «τίποτα δε θα γινόταν χωρίς τη σκληρή δουλειά αυτών των ανθρώπων» και ακολούθησε ο χαιρετισμός του δημάρχου της πόλης, Στέλιου Αγγελούδη.
Στην ομιλία του, ο κ. Αγγελούδης τόνισε ότι «η Θεσσαλονίκη έχει μόνο μία επιλογή, να πάει παρακάτω» και εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, για τη συμβολή της στη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στον σταθμό Βενιζέλου και την ολοκλήρωση του έργου.
«Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη… Κύριε πρωθυπουργέ θα θέλαμε του χρόνου η πόλη να εγκαινιάσει την επέκταση στην Καλαμαριά. Πάνω στις ράγες του Μετρό η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της», συμπλήρωσε ο Στέλιος Αγγελούδης.
Για την εξέλιξη και την περάτωση του έργου μίλησαν στη συνέχεια ο Πρόεδρος & CEO του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου και ο CEO της κοινοπραξίας THEMA, Κάρλο Μπιάνκο. Μεταξύ άλλων, ο κ. Εξάρχου ανέφερε λεπτομέρειες για το πώς έφτασε το έργο να παραδίδεται στο τέλος του Νοεμβρίου του 2024, ενώ ο κ. Μπιάνκο σημείωσε ότι όλοι είναι «περήφανοι και χαρούμενοι για το Μετρό Θεσσαλονίκης».
Έπειτα, ανέβηκε στο βήμα ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Ο επίτροπος της ΕΕ Μεταφορών και Τουρισμού και πρώην περιφερειάρχης Μακεδονίας, με τη σειρά του, εξέφρασε τη συγκίνησή του για το ότι η τελευταία του πράξη ως περιφερειάρχης και πρώτη πράξη ως επίτροπος της ΕΕ είναι τα εγκαίνια του Μετρό «της δικής μου πόλης».
«Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ να παραδώσουμε το Μετρό Θεσσαονίκης. Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατάς με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είμαι πολύ συγκινημένος, καθώς η τελευταία μου πράξη ως περιφερειάςρχης Κεντρικής Μακεδονίας και το πρώτο μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να τρέξουμε για την επέκτασή του στη Δυτική Θεσσαλονίκη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζιτζικώστας.
Συγκινημένος εμφανίστηκε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, κάνοντας λόγο για «το τέλος ενός κύκλου». Είπε συγκεκριμένα: «Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα. Είναι μεγάλος ο ενθουσιασμός μου και μεγαλύτερη η συγκίνησή μου, η Θεσσαλονίκη αποκτά το Μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για μερικούς από εμάς, η σημερινη μέρα είναι ένα τέλος. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Να συμφωνήσουμε πως στο μέλλον θα αφήσουμε τα έργα έξω από την πολιτική εργαλειοποίηση».
Στο βήμα ανέβηκαν ακόμη η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, και ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας.
«Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπης», ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας και παραδέχτηκε ότι «το έργο έχει μακρά διαδρομή, αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων που προκάλεσαν καθυστερήσεις».
Η Λίνα Μενδώνη ευχαρίστησε όσους συνεργάστηκαν για το έργο και έκανε ειδική μνεία στις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου. «Οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στον Βενιζέλο, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης«, είπε χαρακτηριστικα η υπουργός.
Τι περιλαμβάνει το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης:
- 13 σύγχρονους σταθμούς
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων
- μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση
- αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία
- σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς
Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία.
Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.
Επίσης, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Οι ώρες λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης
Μέχρι τις 2 τα ξημερώματα θα λειτουργεί το Μετρό Θεσσαλονίκης κάθε Παρασκευή και Σάββατο
Έως τις 2:00 μετά τα μεσάνυχτα θα κινούνται οι συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης κάθε Παρασκευή και Σάββατο, δίνοντας τη δυνατότητα στους Θεσσαλονικείς -και όχι μόνο-, που θα θέλουν να παραμείνουν μέχρι αργά στο κέντρο.
Τις υπόλοιπες ημέρες, δηλαδή Δευτέρα-Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη-Κυριακή, ο τελευταίος συρμός του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου θα ξεκινά την τελευταία διαδρομή του λίγο μετά τα μεσάνυχτα, στις 00:30.
Όλη την εβδομάδα οι πρώτοι συρμοί θα ξεκινούν τα δρομολόγιά τους στις 5:30 το πρωί. Τα τελευταία δρομολόγια των συρμών θα αρχίζουν τις διαδρομές τους τόσο από τον σταθμό του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού όσο και από αυτόn της Νέας Ελβετίας. Το ίδιο ισχύει και για τις πρώτες πρωινές διελεύσεις.
Σημειώνεται ότι μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν. Από την Τετάρτη (4/12) θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Τον σταθμό Βενιζέλου επισκέφθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας για την τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό, ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε τον σταθμό Βενιζέλου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης περπάτησε στην περιοχή και συναντήθηκε με καταστηματάρχες, που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου.
Επίσης, αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς, που ρωτούσαν από ποια ώρα θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Μετρό.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις