Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Τα συμβόλαια των εξοπλιστικών και οι σχέσεις Ελλάδας - Γαλλίας

Τα συμβόλαια των εξοπλιστικών και οι σχέσεις Ελλάδας – Γαλλίας

Γιατί δεν έρχεται ο Μακρόν στην Ελλάδα

Στο επίκεντρο της προσοχής εντός και εκτός Ελλάδος παραμένει το πεδίο, της συνέχειας του εξοπλιστικού προγράμματος της Ελλάδας, που αφορά το Πολεμικό Ναυτικό. Με τα σενάρια να διαφέρουν μεταξύ τους και να παραμένουν υπό διαμόρφωση, κυρίως σε ότι αφορά την λεγόμενη ενδιάμεση λύση.

Σενάρια από τα οποία ενίοτε έχουν προκύψει και ερωτήματα για το πώς θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη σχέση της Ελλάδας με τους επίδοξους προμηθευτές της, καθώς τα εν λόγω προγράμματα που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ συνδέονται άμεσα και με την αμυντική διπλωματία της χώρας και τους δεσμούς που επιδιώκει να χτίσει με όχημα τις εκάστοτε αγορές.

Η Γαλλία

Η Ελλάδα υπέγραψε το 2021 με τη Γαλλία τη συμφωνία για την απόκτηση των τριών φρεγατών τύπου FDI (Belharra), η οποία συνδέθηκε άμεσα και με την αμυντική συμφωνία Αθήνας – Παρισιού. Μία συμφωνία η οποία συμπεριέλαβε και τη ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής, που στη σκιά της κρίσης του «Ορούτς Ρέις» το  2020, χαρακτηρίστηκε ως ένα σαφές μήνυμα της Γαλλίας υπέρ της Ελλάδας από την κυβέρνηση. Ενώ είχε ήδη υπογραφεί η συμφωνία για τα μαχητικά Rafale.

Ωστόσο η απόκτηση των τριών FDI που θα σημάνει την απόσυρση τριών φρεγατών τύπου «S» δεν λύνει το πρόβλημα της ηλικίας του στόλου που αντιμετωπίζει το Πολεμικό Ναυτικό. Με την πρώτη να αναμένεται στην Ελλάδα το 2025.

Constellation

Ο Νίκος Δένδιας έχει επανειλημμένα μιλήσει για την πρόθεση της Αθήνας να καταβάλει προσπάθειες προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα ναυπήγησης των αμερικανικών φρεγατών Constellation, μιλώντας μάλιστα για επτά καράβια.

Ακόμα και έτσι ωστόσο το πρόβλημα δεν λύνεται αφού οι Constellation είναι ένα πρόγραμμα που τοποθετείται χρονικά από το 2030 και μετά.

Με το ερώτημα που απασχολεί πλέον πολιτική ηγεσία και Γενικό Επιτελείο Ναυτικού να είναι η «ενδιάμεση λύση».

Ενδιάμεση λύση

Το σενάριο αυτή η ενδιάμεση λύση να είναι οι αμερικανικές LCS σε συνδυασμό με την διάψευση των πληροφοριών που ήθελαν τον πρόεδρο της Γαλλίας να έρχεται στην Ελλάδα για την αφή της Ολυμπιακής Φλόγας, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, το καλοκαίρι, δημιούργησαν ερωτηματικά εάν υπήρξε κάποιου είδους «δυσαρέσκεια» από την πλευρά του Μακρόν προς τον Μητσοτάκη με αφορμή τα εξοπλιστικά. Και τα συμβόλαια που φάνηκε να κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ.

Ο Μακρόν ωστόσο όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, δεν θα μπορέσει να είναι στην Ελλάδα για την αφή της φλόγας, αφού θα βρίσκεται σε εκδηλώσεις για την αντίσταση του Βερκόρ, το 1944. Χωρίς η επιλογή του να αποδίδεται σε κάποιου είδους διαταραχή των σχέσεων. Σημειώνουν δε ότι η επίσκεψη δεν είχε κλείσει για να ακυρωθεί, ήταν απλά σκέψεις, που τελικά δεν μπόρεσαν να υλοποιηθούν.

Για την ιστορία, αξίζει να θυμίσουμε ότι οι δύο επικρατέστερες προτάσεις για την απόκτηση τριών κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό ήταν η γαλλική της Naval και η ιταλική της Fincantieri.

Η υλοποίηση του προγράμματος των κορβετών μάλιστα μέχρι το Μάρτιο του 2023 χαρακτηριζόταν ως «ειλημμένη απόφαση», τόσο από την ηγεσία του ΓΕΝ, όσο και από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

H περίπτωση των LCS

Η εκτίμηση της Αθήνας ότι θα μπορούσε να εξασφαλίσει αμερικανικά πλοία τύπου LCS, τα οποία ωστόσο δεν θα έχουν αποσυρθεί, αλλά θα είναι ακόμα σε υπηρεσία, με πολύ μικρότερο αρχικό κόστος απόκτησης, ήταν αυτή που άφησε πίσω την επιλογή των κορβετών.

Ωστόσο όλα άλλαξαν όταν οι ΗΠΑ αποδέσμευσαν τα παλαιότερα LCS που έχουν αποσυρθεί. Και το Πολεμικό Ναυτικό δεν φαίνεται να θεωρεί ότι ικανοποιούν τα κριτήρια που έχει θέσει.

Ερωτηματικό παραμένει το μέλλον των ΜΕΚΟ, των οποίων η αναβάθμιση είχε πάρει έγκριση από την προηγούμενη Βουλή, ωστόσο δεν έχει προχωρήσει ακόμα.

Με τις κορβέτες, αλλά και το ενδεχόμενο μίας τέταρτης FDI να επανέρχονται σε συζητήσεις και σενάρια.

Προς το παρόν πάντως καμία απόφαση δεν μπορεί θα θεωρηθεί ειλημμένη. Με δεδομένο μάλιστα ότι τα προγράμματα του Ναυτικού αφορούν δισεκατομύρια και όλα στο τέλος θα εξετασθούν και θα προτεραιοποιηθούν με βάση το κόστος.

Καμία δυσαρέσκεια

Διπλωματικές πηγές αναφέρουν δε ότι ουδεμία δυσαρέσκεια υπάρχει από την πλευρά του Παρισιού, αφού το πρόγραμμα των φρεγατών Belharra, προχωρά εξαιρετικά, το πρόγραμμα των Rafale  ολοκληρώνεται.

Όσον αφορά δε τις Constellation, είναι ένα πρόγραμμα σε βάθος χρόνου και όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πληροφορίες το Παρίσι δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά με την Ουάσιγκτον.

Η Γαλλία, πάντως όπως φαίνεται και από συζητήσεις διπλωματών, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για εμπλοκή και στο κεφάλαιο «καινοτομία» και το «αμυντικό οικοσύστημα» που οραματίζεται ο Νίκος Δένδιας στο πλαίσιο της ατζέντας 2030.

Υπενθυμίζεται ότι ο Δένδιας είχε ανακοινώσει κατά την επίσκεψη του στη Λιθουανία στα μέσα Μαρτίου ότι η Ελλάδα θα διεξάγει «ένα μεγάλο συνέδριο, ένα συνέδριο για το αμυντικό οικοσύστημα, το φθινόπωρο στην Αθήνα» και όπως είχε αποκαλύψει «η Γαλλία θα είναι η τιμώμενη χώρα»…

Sports in

Ένα (μεγάλο) ερώτημα ψάχνει απάντηση στο Λίβερπουλ

Ο Άρνε Σλοτ αναλαμβάνει μια από τις πιο δύσκολες δουλειές στον... κόσμο

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024