Τρίτη 16 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα «σκιάζει» την Ιταλία - Αναταραχή στα λιμάνια, φόβοι για τον εφοδιασμό

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα «σκιάζει» την Ιταλία – Αναταραχή στα λιμάνια, φόβοι για τον εφοδιασμό

Ανησυχία για μετατόπιση των εμπορικών οδών προς τη Βόρεια Ευρώπη

Σοβαρές διαταραχές προκαλούν στα λιμάνια της Ιταλίας οι επιθέσεις των Χούθι κατά πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και η πρόσφατη κλιμάκωση της έντασης λόγω των πληγμάτων ΗΠΑ και Βρετανίας κατά θέσεων των ανταρτών στην Υεμένη.

Η εταιρείες διαχείρισης των ιταλικών λιμένων ανησυχούν ότι μια παρατεταμένη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ενδέχεται να οδηγήσει ακόμα περισσότερες εταιρείες να αναδρομολογήσουν τα πλοία τους μακριά από την ανατολική Μεσόγειο, στον περίπλου της Αφρικής. Κάτι τέτοιο θα αύξανε τον χρόνο και το κόστος προσέγγισης των πλοίων στα ιταλικά λιμάνια, καθιστώντας θελκτικότερες επιλογές άλλους λιμένες κοντά στον Ατλαντικό, όπως αυτά της Βόρειας Ευρώπης.

Όπως σημειώνει το Reuters, τα τελευταία χρόνια η Ιταλία έχει εκμεταλλευτεί τη θέση της στο κέντρο της Μεσογείου για να απορροφήσει μερίδιο της θαλάσσιας κυκλοφορίας που προέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ και προορίζεται για τις αγορές της Ευρώπης.

Στοιχεία της δεξαμενής σκέψης SRM δείχνουν ότι περίπου το 40% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου της Ιταλίας βασίζεται σε αυτή τη διαδρομή, αξίας περίπου 154 δισ. ευρώ το 2022.

Φόβοι για μετατόπιση των εμπορικών αλυσίδων προς τον Βορρά

«Ο φόβος μας είναι ότι οι Γερμανοί, Αυστριακοί και Ούγγροι πελάτες μας, τους οποίους απομακρύναμε από τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης τα τελευταία χρόνια, θα επιστρέψουν εκεί», δήλωσε ο Zeno D’Agostino, επικεφαλής της λιμενικής αρχής της Τεργέστης. Ήδη οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην πόλη της ανατολικής Ιταλίας έχουν καθυστερήσει λόγω της κρίσης.

Ο D’Agostino δήλωσε ότι ορισμένοι εξαγωγείς, ιδίως των αγαθών μεγαλύτερης αξίας, εξετάζουν το ενδεχόμενο μεταφοράς των προϊόντων τους στην Ασία με το τρένο, το οποίο διαρκεί περίπου το μισό χρόνο αλλά είναι πιο ακριβό.

«Μοιάζει με τέλεια καταιγίδα» δήλωσε στο Reuters ο Rodolfo Giampieri, επικεφαλής της βιομηχανικής ομάδας Assoporti, λέγοντας ότι οι επιθέσεις των Χούθι ήρθαν την ώρα που η Μεσόγειος αποκτά όλο και πιο κεντρικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.

Ο Giampieri δήλωσε ότι πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση, όμως είναι πιθανό να αυξηθεί το κόστος για τις εταιρείες, κάτι που θα αντικατοπτριστεί στις τιμές των υλικών που μεταφέρονται.

Οι εισαγωγές

Οι εισαγωγές από την Ασία είναι ζωτικής σημασίας για πολλές ιταλικές επιχειρήσεις, και ως εκ τούτου η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνει τις ανησυχίες για πλήγμα στην επιχειρηματική δραστηριότητα σε ολόκληρη τη χώρα.

Στη Γένοβας τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν έφτασαν όπως είχε προγραμματιστεί τον περασμένο μήνα, με τις λιμενικές αρχές να φοβούνται συμφόρηση εάν πάρα πολλά πλοία θελήσουν να ελλιμενιστούν ταυτόχρονα.

Οι ναυτιλιακοί πράκτορες εκτιμούν ότι οι χερσαίες μεταφορές στη Γένοβα έχουν μειωθεί έως και 30% τις τελευταίες εβδομάδες.

«Η κλιμάκωση (στη Μέση Ανατολή) δεν φαίνεται να οδηγείται σε λύση, οπότε εμείς, ως φορείς εφοδιαστικής, αλλά και ως βιομηχανία, μάλλον θα πρέπει να επανεξετάσουμε τους κύκλους εφοδιασμού» δήλωσε ο Giampaolo Botta, γενικός διευθυντής της ένωσης ναυτιλιακών πρακτόρων της Γένοβας.

Ο ίδιος είπε ότι οι βιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν προβλήματα προμηθειών στα τέλη Φεβρουαρίου και στις αρχές Μαρτίου και ίσως χρειαστεί να αποθηκεύσουν αγαθά για να βεβαιωθούν ότι έχουν αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Ο Antonio Majocchi, καθηγητής διεθνών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης, δήλωσε ότι τομείς όπως οι υπολογιστές, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι ημιαγωγοί είναι πιθανό να πληγούν περισσότερο αν η κρίση παραταθεί.

Ο ίδιος είπε στο Reuters ότι η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να ωθήσει τις επιχειρήσεις να αγοράζουν ό,τι χρειάζονται από αγορές πιο κοντά στην πατρίδα τους, ακόμη και αν αυτό σημαίνει υψηλότερες τιμές. Μια τάση για «near-shoring» έχει ήδη αρχίσει ως απάντηση στα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

«(Η κρίση) επιτάχυνε μια διαδικασία που βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη: την περιφερειοποίηση των αλυσίδων αξίας. Όλοι στην Ιταλία σκέφτονται να το κάνουν αυτό, να μειώσουν αυτή την απόσταση», δήλωσε ο Majocchi.

Με πληροφορίες από: Reuters

Sports in

8 Ιουλίου-15 Απριλίου: τόσο διάστημα περίμενε ο Σλούκας…

Η μετακίνηση του Κώστα Σλούκα στον Παναθηναϊκό και η ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου ήταν μια στιγμή που έφερε δονήσεις στο ελληνικό και ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 16 Απριλίου 2024