Ηλεκτρικό ήταν ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν φέτος στην παγκόσμια αγορά. Αυτό προκύπτει από την έκθεση προοπτικής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) που δόθηκε σήμερα Τετάρτη στη δημοσιότητα, σύμφωνα με την οποία οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να αυξηθούν κατά 35% φέτος και θα ανέλθουν στα 14 εκατομμύρια, ενώ ήδη αποτελούν το 18% της αγοράς, από μόλις 4% το 2020.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ακόμη ότι η στροφή από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μειώσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κατά τουλάχιστον πέντε εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Στην Κίνα βρίσκονται πάνω από τα μισά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Πάνω από τα μισά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν μέχρι στιγμής παγκοσμίως βρίσκονται στην Κίνα, η οποία επίσης κυριαρχεί στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών, ενώ πούλησε το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022.

Τα SUV και τα μεγάλα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα δύο τρίτα των μοντέλων με ηλεκτρική μπαταρία στην Κίνα και στην Ευρώπη και ακόμη περισσότερα στις ΗΠΑ.

«Εκτός της Κίνας, είναι ανάγκη οι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) να προσφέρουν προσιτές επιλογές σε ανταγωνιστικές τιμές προκειμένου να καταστεί δυνατή η μαζική υιοθέτηση των EV», αναφέρεται στην έκθεση.

Στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες οικονομίες, τα ηλεκτρικά οχήματα με δύο ή τρεις τροχούς είναι περισσότερα από τα αυτοκίνητα. Πάνω από τις μισές ταξινομήσεις τρίτροχων στην Ινδία το 2022 ήταν ηλεκτρικά, σύμφωνα με τη μελέτη.

Απόβαση της Κίνας στην Ευρώπη

Σε ό, τι αφορά τα μερίδια αγοράς στην ηλεκτροκίνηση, η Fitch Solutions έχει εκτιμήσει ότι το μερίδιο των κινέζων κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να αυξηθεί στο 15% το 2025, με τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης να έχουν κατά νου τη συμμόρφωσή τους με τους κανόνες της ΕΕ ως προς τις εκπομπές CO2.

Προηγούμενες προσπάθειες που έγιναν από την Κίνα και αφορούσαν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα sedan και SUV έπεσαν στον κενό. Τώρα θα προσπαθήσουν να διεισδύσουν με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χρησιμοποιώντας την πολιτική που εφάρμοσε πριν 20 χρόνια η Hyundai και η Kia οι οποίες έδιναν εντυπωσιακές εγγυήσεις για να ενισχύσουν τις αρχικές αμφιβολίες. Σήμερα οι κορεατικές μάρκες έχουν πλέον ανταποκριθεί και πολύ συχνά υπερβαίνουν τις απαιτήσεις των καταναλωτών στην ποιότητα και το στυλ.

Η Ευρώπη είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, μετά την Κίνα και πρόκειται να γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη την επόμενη δεκαετία, κυρίως λόγω των αυστηρών στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Ειδικά μετά τις αποφάσεις να μην επιτρέπονται πωλήσεις αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, πλην αυτών που θα μπορούν να κινηθούν με συνθετικά καύσιμα. Ο αναλυτής της Fitch Solutions, κ. Arieu αναφέρει ότι τα κινέζικα αυτοκίνητα θα βρουν πρόσφορο έδαφος στην Ευρώπη λόγω της χαμηλής τιμής, την ίδια στιγμή που τα αυτοκίνητα των παραδοσιακών κατασκευαστών συνεχώς ανεβάζουν την τιμή κτήσης τους.