Κυριακή 28 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Infobesity: Η κάλυψη του θανάτου της Ελισάβετ φέρνει «πληροφοριακή κόπωση»

Infobesity: Η κάλυψη του θανάτου της Ελισάβετ φέρνει «πληροφοριακή κόπωση»

Αρχικά, οι εξελίξεις στη βρετανική μοναρχία έφεραν ισχυρά νούμερα τηλεθέασης. Τώρα όμως πολλοί αγανακτούν.

Ατελείωτες ζωντανές εκπομπές, αναλυτές που χωρίς να παίρνουν ανάσα σχολιάζουν την κάθε χειρονομία, εφημερίδες που ξεχειλίζουν από σχόλια και ιστορικές αναδρομές: ο θάνατος της βασίλισσας Ελισάβετ έχει καλυφθεί από κάθε οπτική γωνία στα μέσα ενημέρωσης όλου του πλανήτη.

Όμως η ειδησεογραφική κάλυψη σε αυτή την έκταση μπορεί να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να πάψουν να παρακολουθούν τις ειδήσεις, προειδοποιούν ειδικοί που μίλησαν στο Γαλλικό Πρακτορείο.

«Ήδη υπάρχει κριτική για την καθολική κάλυψη» δήλωσε ο Νικ Νιούμαν του Ινστιτούτου Μελέτης Δημοσιογραφίας Reuters στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Και αυτό ισχύει περισσότερο εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου, επισήμανε.

Διαβάστε επίσης: Ξεκίνησαν τα παρατράγουδα με την κηδεία της Ελισάβετ – Γιατί γκρινιάζουν οι ηγέτες

«Όλοι μας έχουμε εκπλαγεί από τον βαθμό στον οποίο τα διεθνή μέσα ενημέρωσης εκδήλωσαν ενδιαφέρον διαρκείας» είπε ο Νιούμαν. Αρχικά, οι εξελίξεις στη βρετανική μοναρχία έφεραν ισχυρά νούμερα τηλεθέασης για τηλεοπτικούς σταθμούς σε όλο τον κόσμο.

Στο Twitter, 46,1 εκατομμύρια μηνύματα αναρτήθηκαν για την Ελισάβετ μεταξύ Πέμπτης και Τρίτης, σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας Visibrain.

Όμως, με την κάλυψη να συνεχίζεται, οι φωνές διαμαρτυρίας ολοένα και δυναμώνουν.

Πολλοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης παραπονέθηκαν ότι το θέμα της βασίλισσας είχε ουσιαστικά εκτοπίσει κάθε άλλη είδηση.

Ο Πολ Μπάρι του Media Watch, τηλεοπτικής εκπομπής στο αυστραλιανό δίκτυο ABC της Αυστραλίας, αναγνώρισε ότι η βασίλισσα της Αγγλίας ήταν συμπαθής, διερωτήθηκε αν τα αυστραλιανά μέσα «έπρεπε πραγματικά να τρελαθούν με την κάλυψη».

Στην Πορτογαλία, όλες οι εφημερίδες είχαν πρωτοσέλιδο τον θάνατο της Ελισάβετ (Reuters)

«Πληροφοριακή κόπωση»

Ο Ντέιβιντ Μεντιόνι David Medioni, δημοσιογράφος του Παρατηρητηρίου Μέσων του Ιδρύματος Jean-Jaures στο Παρίσι, είπε ότι ο θάνατος της Ελισάβετ αναδεικνύει τέλεια τα διλήμματα της σύγχρονης βιομηχανίας ειδήσεων.

«Δεν μπορείς να μην το καλύψεις, όμως όλα τα ΜΜΕ το καλύπτουν με τον ίδιο τρόπο», είπε. Όταν τα μέσα έχουν εξαντλήσει όλες τις οπτικές γωνίες «μπορεί να καταλήξεις να νιώθεις ότι δεν έχεις ακούσει τίποτα χρήσιμο ή ενδιαφέρον».

Ο Μεντιόνι συμμετείχε σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου, η οποία διερευνούσε την «πληροφοριακή κόπωση», δηλαδή αυτό που συμβαίνει όταν οι καταναλωτές αισθάνονται άγχος και εξάντληση λόγω του βομβαρδισμού ειδήσεων. Περίπου το 53 % των Γάλλων ερωτηθέντων δήλωσε ότι υποφέρει από την πάθηση, ανέφεραν οι ερευνητές.

Δημοσκόπηση του Ινστιτούτου Reuters σε 40 χώρες κατέληξε σε παρόμοιο συμπέρασμα νωρίτερα φέτος. Σχεδόν τέσσερις στους 10 ερωτηθέντες είπαν ότι μερικές φορές απέφευγαν σκόπιμα τις ειδήσεις όταν ήταν καταθλιπτικές, αναλογία σημαντικά υψηλότερη από το 29 % που δήλωνε ότι τις απέφευγε το 2017. Σχεδόν οι μισοί (43 %) δήλωσαν ότι τους απογοητεύει ο επαναλαμβανόμενος χαρακτήρας των ειδήσεων.

H Ελισάβετ μονοπωλεί τον βρετανικό Τύπο (Reuters)

«Εθιστική σχέση»

Ο Μεντιόνι δεν εντυπωσιάζεται από την έλλειψη αυτοστοχασμού στα ΜΜΕ όσον αφορά στην κάλυψη γεγονότων όπως ο θάνατος της βασίλισσας. Εκτιμά όμως ότι το κοινό έχει μια «εθιστική σχέση» με τις ειδήσεις, την οποία βάφτισε «infobesity».

«Καταναλώνουμε ειδησεογραφικά γεύματα σαν υπερμεγέθη Big Mac  είπε. «Ξέρουμε ότι είναι κακό γιατί νιώθουμε μια μορφή εξάντλησης, συνεχίζουμε όμως να τρεφόμαστε με αυτά χωρίς να ξέρουμε πώς να σταματήσουμε».

Η απόδραση από αυτήν την εξάντληση «δεν είναι μόνο θέμα των μέσων ενημέρωσης και της δημοκρατίας, είναι θέμα δημόσιας υγείας», τόνισε ο δημοσιογράφος.

Εξάλλου, ακόμα και όσοι ασχολούνται με την παραγωγή ειδήσεων δεν έχουν ασυλία. Η αμερικανίδα δημοσιογράφος Αμάντα Ρίπλει έγραψε τον Ιούλιο στην Washington Post ότι είχε ένα «αόριστα επαίσχυντο» μυστικό.

«Αποφεύγω ενεργά τις ειδήσεις εδώ και χρόνια», παραδέχτηκε.

Κάλεσε δε τα μέσα ενημέρωσης να απομακρυνθούν από την «αγανάκτηση, τον φόβο και την καταστροφή» και να αρχίσουν να «δημιουργούν συστηματικά ειδήσεις για τους ανθρώπους».

Sports in

Κυκλοφορούν και εξαφανίζονται τα εισιτήρια για το Game 4 με την Μπαρτσελόνα

Ο Ολυμπιακός ανακοίνωσε ότι την Μεγάλη Δευτέρα (29/4) θα τεθούν στην διάθεση του κόσμου τα εισιτήρια για το Game 4 με την Μπαρτσελόνα (2/5, 19:45).

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 28 Απριλίου 2024