Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
NASA: Νέο παιχνίδι σε μετατρέπει σε κυνηγό γαλαξιών

Νέο παιχνίδι της NASA μας προτρέπει να κατανοήσουμε τι θα αναζητήσει ένα υπερσύγχρονο τηλεσκόπιο.

Σίγουρα δεν είναι εύκολο να κατανοήσει κανείς τί ακριβώς αναζητούν χιλιάδες επιστήμονες στο Διάστημα και ποια φαινόμενα παρατηρούν τα υπερσύγχρονα τηλεσκόπια που λειτουργούν αδιάκοπα μακριά από τη Γη. Το παιχνίδι είναι παραδοσιακά ένας τρόπος που διευκολύνει τη μάθηση –και η NASA φαίνεται να το αξιοποιεί ώστε να κατανοήσουν οι πολίτες τί συμβαίνει «εκεί πάνω». Επιχειρώντας να φέρει την επιστήμη στα σπίτια μας, ο διαστημικός οργανισμός δημιούργησε ένα παιχνίδι το οποίο εξηγεί την αποστολή του τηλεσκοπίου «Nancy Grace Roman Space Telescope», ένα τηλεσκόπιο το οποίο, σύμφωνα με τον τρέχοντα προγραμματισμό, θα ξεκινήσει τη συλλογή δεδομένων μέχρι το 2027.

Διαβάστε επίσης: Εξωπραγματικές εικόνες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού να περνά μπροστά από τον Ήλιο

Το παιχνίδι Roman Space Observer, το οποίο μπορεί να παίξει κανείς σε οποιονδήποτε υπολογιστή, απευθύνεται σε ενήλικες και παιδιά, και έχει σχεδιαστεί με τέτοιον τρόπο ώστε ο κάθε παίκτης και παίκτρια να μπορεί να καταλάβει τις προκλήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου. Καθώς κανείς συνδέεται στην πλατφόρμα, γίνεται αμέσως χειριστής του τηλεσκοπίου. Στόχος, να ανιχνεύσει όσα περισσότερα αστρονομικά φαινόμενα μπορεί μέσα σε διάστημα ενός λεπτού –ένας χρόνος που ανανεώνεται κάθε φορά που προλαβαίνουμε να αποτυπώσουμε ένα φαινόμενο με το τηλεσκόπιο. Μπροστά στην οθόνη μπορεί να δει κανείς να λαμβάνουν χώρα εκρήξεις υπερκαινοφανών αστέρων, να περνούν με μεγάλη ταχύτητα γαλαξίες, εξωπλανήτες ή μαύρες τρύπες, να εντοπίσει περιοχές όπου υπάρχει σκοτεινή ύλη, ή ακόμη να τύχει να δει το διαστημικό τηλεσκόπιο Τζέιμς Γουέμπ το οποίο ακολουθεί τη δική του αυτόνομη πορεία! Οι σχεδιαστές επιχείρησαν να μεταφέρουν στο περιβάλλον του διδιάστατου περιβάλλοντος κάποιους από τους βασικούς νόμους που διέπουν τα αστρονομικά φαινόμενα. Έτσι, η σκοτεινή ύλη μπορεί να ανιχνευτεί μέσα από ελαφρές παραμορφώσεις που προκαλεί σε ουράνια σώματα τα οποία την διαπερνούν, ενώ οι μελανές οπές, από τις οποίες δεν μπορεί να δραπετεύσει ούτε καν το φως, μόλις που διακρίνονται να περνούν. Παράλληλα, τα ουράνια σώματα τα οποία εντοπίζονται πιο συχνά είναι οι γαλαξίες.

Έναυσμα για περαιτέρω αναζήτηση

Φυσικά, στόχος της πλατφόρμας δεν είναι να αναπαραστήσει με ακρίβεια τα θαυμαστά φαινόμενα τα οποία τα οποία λαμβάνουν χώρα στο Διάστημα, αλλά να δώσει το έναυσμα στους χρήστες να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες τόσο για τη λειτουργία του τηλεσκοπίου όσο και για τα φαινόμενα τα οποία σκοπεύουν να παρατηρήσουν οι επιστήμονες χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο αυτό. Όπως σημείωσε στο ψηφιακό περιοδικό Popular Science η Κάρτνεϋ Λι, η οποία επέβλεψε την ανάπτυξη του συγκεκριμένου παιχνιδιού, «ήθελα να δημιουργήσω ένα παιχνίδι για να βοηθήσω στην εκπαίδευση των ανθρώπων και να τους συναντήσω εκεί όπου βρίσκονται».

Το μελλοντικό τηλεσκόπιο

Το υπέρυθρο διαστημικό τηλεσκόπιο θα χρησιμοποιηθεί από τους επιστήμονες ώστε να αναζητήσουν απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα που σχετίζονται με τη σκοτεινή ύλη, να αναζητήσουν εξωηλιακούς πλανήτες με σκοπό -μεταξύ άλλων- να διερευνηθεί πιο συστηματικά το ενδεχόμενο να υπάρχει ζωή εκτός της Γης αλλά και να συλλέξουν στοιχεία τα οποία θα συμπληρώσουν το «πάζλ» της ιστορίας του Σύμπαντος. Παράλληλα, με το συγκεκριμένο τηλεσκόπιο θα δοκιμαστούν εξελιγμένες τεχνολογίες οι οποίες θα επιτρέψουν την ανίχνευση ενός μεγάλου αριθμού εξωπλανητών αλλά και την παρατήρηση  πρωτοπλανητικών δίσκων, δηλαδή δίσκων αερίων οι οποίοι περιβάλλουν τους αστέρες καθώς αυτοί σχηματίζονται.

Συγκλονιστικός Μασούρας: «Για το Ριαθόρ στο 90′, για τη Γιουβέντους, για τη Μέταλιστ, για τη Γουλβς»