Πολύ πιο σύνθετα είναι τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν σήμερα οι ναυτιλιακές

του Λάμπρου Καραγεώργου

«Τρέχουν και δεν φτάνουν» όλα σχεδόν τα τμήματα λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών, από τα λογιστήρια μέχρι τους τεχνικούς, αλλά και τα τμήματα ναυλώσεων, καθώς η δουλειά έχει γίνει πολύ πιο σύνθετη από ό,τι στο παρελθόν λόγω των νέων κανονισμών αλλά και των απαιτήσεων που έχει η κοινωνία από τις επιχειρήσεις.

Τις νέες προκλήσεις που γεννούν οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η πανδημία ανέδειξε η PwC Ελλάδας σε διήμερη διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «The Annual Finance Update for the Shipping Industry». Η PwC εστίασε στις εξελίξεις σε νέες «περιοχές» όπως είναι οι κυβερνοεπιθέσεις, η κλιματική αλλαγή, η περιβαλλοντική εταιρική και κοινωνική υπευθυνότητα (ESG) αλλά και σε κλασικές «αξίες» όπως τα ναυλοσύμφωνα και η φορολογία, αναλύοντας τις επιπτώσεις όλων αυτών στη λειτουργία και αποδοτικότητα της ναυτιλιακής επιχείρησης.

Σύμφωνα με στελέχη της ελεγκτικής και συμβουλευτικής εταιρείας, η κλιματική αλλαγή μπορεί να επηρεάζει στην απομείωση της αξίας των μη χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων (πλοίων ή εξοπλισμού αυτών), στην επιμέτρηση της εύλογης αξίας, στα μοντέλα αναμενόμενης πιστωτικής ζημίας για τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, στις διάφορες γνωστοποιήσεις στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, στη λογιστική παρακολούθηση πιθανής εμπορίας εκπομπών ρύπων και στη λογιστική αντιμετώπιση των πράσινων δανείων.

Κρίσιμης σημασίας είναι και οι επιδόσεις των ναυτιλιακών εταιρειών σε θέματα ESG λόγω των κανονιστικών πρωτοβουλιών, των προσδοκιών των επενδυτών και των απαιτήσεων των ενδιαφερόμενων μερών. Μάλιστα, μακροπρόθεσμα επενδυτικά σενάρια δείχνουν ότι περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε παραγγελίες νέων πλοίων μπορεί να χρειαστούν για την ανανέωση του στόλου αυτή τη δεκαετία.

Η κυβερνοασφάλεια είναι ένας ακόμη κρίσιμος τομέας που αναδύεται τα τελευταία χρόνια, καθώς μόνο το 2021 σημειώθηκε αύξηση 400% στις απόπειρες παραβίασης. Οι κυβερνοεπιθέσεις μάλιστα αναμένεται να πάρουν ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος εισέρχεται στην εποχή της ψηφιοποίησης με γρήγορους ρυθμούς. Ενδιαφέρουσες εξελίξεις πάντως σημειώθηκαν και σε πιο «παραδοσιακούς» τομείς όπως είναι η φορολογία. Ειδική αναφορά έγινε στα καθεστώτα παροχής φορολογικών κινήτρων που έχουν πρόσφατα εισαχθεί στην ελληνική φορολογική νομοθεσία για την προσέλκυση φυσικών και νομικών προσώπων στην Ελλάδα υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Ναυλοσύμφωνα

Οσον αφορά τα ναυλοσύμφωνα, σύμφωνα με τις τοποθετήσεις στελεχών της PwC, παρατηρείται αύξηση των ανανεώσεων συμβάσεων χρονοναυλώσεων και οι εταιρείες οφείλουν να διασφαλίσουν την ορθή αξιολόγηση των ανανεώσεών τους. Εκτός από την αύξηση του αριθμού των συμβάσεων χρονοναύλωσης, αύξηση παρατηρείται και στον αριθμό των ανανεώσεων που συμφωνούνται για διάστημα από 6 μήνες έως και 1 έτος πριν από τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης χρονοναύλωσης, ιδίως στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σε περίπτωση που η ανανέωση της σύμβασης πληροί τα κριτήρια τροποποίησης, ο αντίκτυπος μπορεί, υπό ορισμένες συνθήκες, να είναι σημαντικός, όπως για παράδειγμα όταν η ανανέωση να συμφωνείται πολύ νωρίτερα από τη λήξη της υφιστάμενης ναύλωσης ή αν το ποσοστό ενοικίασης της ανανέωσης είναι σημαντικά διαφορετικό από εκείνο της τρέχουσας ναύλωσης.

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr