Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Χαμογελάστε, είστε εμβολιασμένος!: Η selfie του εμβολιασμού ως σύμβολο της νέας εποχής

Χαμογελάστε, είστε εμβολιασμένος!: Η selfie του εμβολιασμού ως σύμβολο της νέας εποχής

Γυμνόστηθοι πολιτικοί, διάσημοι και απλοί πολίτες φωτογραφίζονται την ώρα του εμβολίου συμμετέχοντας σε μια παλιά παράδοση.

Στο μέλλον, όταν θα γράφεται η ιστορία της τωρινής πανδημίας, οι φωτογραφίες θα είναι ίσως αυτές που θα μεταφέρουν πιο αποτελεσματικά όσα συνέβησαν: το χάος στα νοσοκομεία, τον φόβο και την απομόνωση των ανθρώπων με τις μάσκες να κρύβουν τα πρόσωπά τους. Ανάμεσά τους θα βρίσκεται και η selfie του εμβολιαμού: χαμόγελα, ανεβασμένα μανίκια και βελόνα στο μπράτσο-αυτή είναι η νέα viral πόζα.

Οι selfies του εμβολιασμού έκαναν την εμφάνισή τους ταυτόχρονα σχεδόν με τα εμβόλια κατά του κοροναϊού και μετατράπηκαν αυτόματα σε meme που αντί να εξασθενεί μοιάζει να κερδίζει όλο και περισσότερο ψηφιακό έδαφος.

Selfie του εμβολιασμού: Το σύμβολο της εποχής μας;

Στη μόδα της selfie του εμβολιασμού εντάσσεται και η αξιοπερίεργη τάση του γυμνόστηθου (Ευρωπαίου κατά βάση) πολιτικού. Ο Γάλλος υπουργός Υγείας Ολιβιέ Βεράν με κατεβασμένη την αριστερή πλευρά του λευκού του πουκαμίσου, ο Κυριακός Μητσοτάκης με το γαλάζιο πουκάμισο πεσμένο χαλαρά στον αγκώνα ή ο Βρετανός βουλευτής των Tories Τζόνι Μέρσερ, τελείως γυμνός από τη μέση και πάνω, είναι μερικά μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Ο σχεδιαστής μόδας, Μαρκ Τζέικομπς πόζαρε για το δικό του εμβόλιο με στραφταλιζέ ροζ σορτσάκι, ροζ πουκάμισο που αποκάλυπτε τον μισό κορμό, λεοπάρ παλτό και πέρλες. «Μια μοναδική εμφάνιση και μια στιγμή που αξίζει κανείς να γιορτάσει» έγραψε η Vogue.

Η μακρά ιστορία της εμβολιαστικής πόζας

Πριν την εμβολιαστική selfie υπήρχε το απλό φωτογραφικό ενσταντανέ του εμβολιασμού και, ακόμα νωρίτερα, έργα ζωγραφικής και χαρακτικής που αποτύπωναν την επίμαχη στιγμή.

Πηγαίνοντας πίσω στο χρόνο, γρήγορα συνειδητοποιεί κανείς πως ο εμβολιασμός ήταν πάντα συνδεδεμένος με συναισθήματα ανησυχίας. (Η ιδέα ότι παίρνεις ένα υγιές άτομο και μέσω ένεσης του χορηγείς μια μικρή δόση αρρώστιας με σκοπό να του εξασφαλίσεις περισσότερη υγεία, είναι λίγο δύσκολη να την καταπιείς στην αρχή.)

Αυτό σημαίνει ότι οι υγειονομικές αρχές χρειάζεται να «διαφημίζουν» τα εμβόλια. Και το κάνουν ήδη από τα τέλη του 18ου αιώνα.

Ξέρουμε τι λένε για την δύναμη της εικόνας απέναντι στις λέξεις. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και τα χαρακτικά που απεικονίζουν τον Έντουαρντ Τζένερ, πρωτοπόρο του εμβολιασμού και δημιουργού του εμβολίου κατά της ευλογιάς, να εμβολιάζει τα παιδιά του.

Μια απ’ τις διασημότερες εικόνες εμβολιασμού είναι μια φωτογραφία του 1956 στην οποία ο 21χρονος Έλβις Πρίσλεϊ σαγηνεύει τον φακό και σηκώνει το πουλόβερ του για να λάβει το εμβόλιο κατά της πολιομυελίτιδας.

Το 1976 ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζέραλντ Φορντ πόζαρε για το εμβόλιό του και το ίδιο έκανε και ο Μπαράκ Ομπάμα το 2009 για το αντιγριπικό του εμβόλιο.

Η ιδέα είναι πάντα η ίδια: αφού κάποιος εκλεγμένος ή διάσημος έκανε το εμβόλιο ίσως να ακολουθήσουν το παράδειγμά του και οι υπόλοιποι.

Η διαφορά της τωρινής πανδημίας

Στην εποχή των social media αλλά και του κλονισμού της εμπιστοσύνης στους πολιτικούς (ακόμα και στην ίδια την επιστήμη) η διαφημιστική εκστρατεία των εμβολίων παίρνει νέα διάσταση. Τώρα, εκτός απ’ τους πολιτικούς, το κοινό έχει σημασία να δει φίλους και γνωστούς του να εμβολιάζονται.

Είναι άλλωστε βασικός κανόνας του marketing: ο κόσμος βλέπει εικόνες με τις οποίες μπορεί να συνδεθεί και κατόπιν συνδέεται με αυτό που διαφημίζει η εικόνα. Με όρους δημόσιας υγείας, αυτό μεταφράζεται σε ανθρώπους σαν και εμάς – άτομα όλων των ηλικιών, εθνικοτήτων και φύλων- να εμβολιάζονται. Καθώς πλέον είμαστε όλοι παραγωγοί και καταναλωτές περιεχομένου μια τέτοια επιτυχημένη καμπάνια είναι δυνατή.

Σε μια εποχή που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει ένα από τα κύρια μέσα επικοινωνίας, οι εικόνες είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Δεν μεταδίδουν απλά τα νέα, αλλά μας βοηθούν να κανονικοποιήσουμε την εμπειρία μας.

Στην πορεία προς την ανοσία της αγέλης, η selfie του εμβολιασμού παίζει σημαντικό ρόλο. Δεν είναι μια απλή έκφραση ματαιοδοξίας αλλά μετατρέπει το κοινό σε πρεσβευτές του υγειονομικού συστήματος.

Με πληροφορίες από New York Times.

Sports in

Ολυμπιακός: Σίνα, Μουζακίτης και Χαράλαμπος Κωστούλας στην καλύτερη 11άδα του Youth League

Τρεις παίκτες του Ολυμπιακού συμπεριλήφθηκαν από την ιστοσελίδα Football talent Scout στην καλύτερη 11άδα της διοργάνωσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024