Τους πρώτους τριγμούς στην παγκόσμια οικονομία και δη στην ενεργειακή αγορά, προκαλεί το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ από το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, Ever Given, το οποίο έχει σφηνώσει μεταξύ των δύο όχθεων του καναλιού, καθιστώντας αδύνατη τη διέλευση οποιουδήποτε άλλου πλωτού μέσου.

Η γαλάζια περιοχή έχει βάθος  περίπου ένα μέτρο ενώ το βύθισμα του πλοίου κυμαίνεται στα 15 μέτρα. Το καράβι επικάθεται σε θαλάσσιο τείχος, αυτό με την μαύρη γραμμή, και δεν μπορεί να τραβηχτεί στο εσωτερικό του καναλιού. Η παλίρροια και η άντληση του έρματος δεν φαίνεται ότι αρκούν. Οι μόνες επιλογές είναι η βυθοκόρηση και ενδεχομένως η μεταφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων.

Το θηριώδες πλοίο μήκους 400 μέτρων, που ανήκει στην ταϊβανέζικης Evergreen Maritime, έχει προσχωθεί βαθιά στον πυθμένα της διώρυγας και η επιχείρηση αποκόλλησής του με τη βοήθεια εκσκαφικών μηχανημάτων, βυθοκόρων και ρυμουλκών, είναι εξαιρετικά δύσκολη.

Και καθώς δεκάδες πλοία βρίσκονται εκατέρωθεν των εισόδων του Σουέζ αναμένοντας την αποκόλληση του πλοίου για να συνεχίσουν το ταξίδι τους, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε πως η αμερικανική κυβέρνηση εισπράττει ήδη τον αντίκτυπο στην ενεργειακή αγορά από το κλείσιμο της διώρυγας και εφόσον το πρόβλημα δεν επιλυθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα, τότε ο πρόεδρος Μπάιντεν, θα προχωρήσει στη λήψη μέτρων.

Ηδη, όπως μεταδίδουν ξένα πρακτορεία, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα πλοία έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως από 6 δισ. δολάρια μέχρι 10 δισ. δολάρια.

Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, είναι πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαιτζάν, με προορισμό της Ασία.

Το ατύχημα συνέβη λόγω των ισχυρών ανέμων σε ένα σημείο της διώρυγας που έχει πλάτος 200 μέτρα. Το Ever Given δεν έχει υποστεί μηχανική βλάβη, όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, ούτε έχει προκληθεί κάποια ρύπανση στην περιοχή.

Το πρωραίο τμήμα του, έχει καταβυθιστεί αρκετά μέτρα μέσα στην λάσπη του πυθμένα και η προσοχή των συνεργείων αποκόλλησης έχει επικεντρωθεί στην απάντληση της λάσπης ώστε το πλοίο να απελευθερωθεί. Ηδη έχουν απομακρυνθεί 20.000 κυβικά μέτρα ιλύος ενώ στις 28 Μαρτίου αναμένεται να καταφθάσει στην περιοχή ένας βυθοκόρος με δυνατότητα άντλησης 2.000 κυβικών μέτρων την ώρα.

Το Ever Given είναι φορτωμένο με περίπου 20.000 εμπορευματοκιβώτια μήκους 7 μέτρων το καθένα. Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης απεγκλωβισμού, εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο μεταφόρτωσης των εμπορευματοκιβωτίων ώστε να το πλοίο να γίνει ελαφρύτερο.

Ειδικότερα εξετάζεται ταυτόχρονα με τη βυθοκόρηση, να γίνει απάντληση των καυσίμων του πλοίου για να μειωθεί το βάρος και να επιτραπεί στο πλοίο να επιπλεύσει μόνο του. Όμως η απομάκρυνση των καυσίμων πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετή. Και αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί και η απομάκρυνση του φορτίου, βάρους δεκάδων χιλιάδων τόνων.

Η εκφόρτωση κοντέινερ είναι μια διαδικασία που απαιτεί μεγάλη ακρίβεια και γίνεται συνήθως μόνο σε κατάλληλα εξοπλισμένα λιμάνια. Στην περίπτωση του Ever Green «θα έπρεπε να φέρουν μεγάλους πλωτούς γερανούς», σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς. «Πρώτα όμως θα πρέπει να εκτιμηθεί πώς αυτό θα επηρέαζε τη σταθερότητα του πλοίου. Στη χειρότερη περίπτωση το πλοίο θα κοπεί στα δύο λόγω της άνισης κατανομής βάρους».

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο