To «Mank» είναι η συγκλονιστική ιστορία του λαμπρού αλλά βασανισμένου καλλιτέχνη πίσω από τον «Πολίτη Κέιν», την ταινία που από πολλούς θεωρείται η καλύτερη όλων των εποχών. Ο λόγος όχι για τον Όρσον Γουέλς που σκηνοθέτησε το φιλμ αλλά για τον Χέρμαν Μάνκιεβιτς, τον αλκοολικό σεναριογράφο, υπεύθυνο για την επαναστατική, μη γραμμική αφηγηματική δομή της ταινίας. 

Στις 4 Δεκεμβρίου το «Mank», η ταινία την οποία ο Ντέιβιντ Φίντσερ περίμενε εδώ και τρεις δεκαετίες να κάνει, θα προβληθεί από το Netflix. Έξι χρόνια μετά το «Gone Girl», απανωτές μετακινήσεις στις ημερομηνίες κυκλοφορίας και εν μέσω πανδημίας ο ιδιοφυής δημιουργός επιστρέφει με το κινηματογραφικό γεγονός του χειμώνα και βάζει υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Η υπόθεση

Η ασπρόμαυρη ταινία με τον Γκάρι Όλντμαν να ερμηνεύει τον κεντρικό ρόλο είναι ένας φόρος τιμής στην ατμόσφαιρα του κλασικού Χόλιγουντ και τρυπώνει στο παρασκήνιο του «Πολίτη Κέιν» για να πει την ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω από τη συγγραφή του. Η υπόθεση τοποθετείται τη δεκαετία του ’30, όταν ο Μάνκιεβιτς προσπαθούσε να βάλει σε τάξη τη χαοτική προσωπική ζωή και τη μάχη του με τον αλκοολισμό, την ίδια περίοδο που έμελλε να συνυπογράψει μία από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών. Κάπως έτσι το παλιό Χόλιγουντ ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας καθώς ο Μάνκιεβιτς αγωνίζεται να ολοκληρώσει το σενάριο για τον Όρσον Γουέλς. 

Ένα προσωπικό στοίχημα

Για τον Φίντσερ το «Man» δεν είναι ένα οποιοδήποτε πρότζεκτ αλλά το έργο που περίμενε ολόκληρη την καριέρα του να γυρίσει. Για αρχή, το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο σε σενάριο που είχε γράψει ο πατέρας του, Τζακ, το 2003 προτού πεθάνει. Έπειτα είναι η τελειομανία του και η αντίσταση από την πλευρά των στούντιο. 

Εξαιτίας της φήμης του ως «δύσκολος» σκηνοθέτης που δεν δέχεται αλλαγές στη δουλειά του, τα κινηματογραφικά στούντιο για χρόνια δεν ανταποκρίνονταν στην επιθυμία του να κάνει μια ασπρόμαυρη ταινία στο ύφος του «Πολίτη Κέιν». Τελικά το Neflix, μετά τις συνεργασίες τους στο House of Cards και το Mindhunter, ήρθε να σώσει τη κατάσταση χρηματοδοτώντας το φιλόδοξο εγχείρημά του.  

Στην καρδιά του σκοτεινού κινηματογραφικού ταξιδιού στο σύμπαν του Χέρμαν Μάνκιεβιτς [που είχε γράψει επίσης το σενάριο του «Μάγου του Οζ» (1939)] βρίσκεται η πολυτάραχη σχέση του με τον Γουέλς. Η διαμάχη τους για το ποιος είχε την ιδέα να χρησιμοποιηθεί ο μεγιστάνας του τύπου Γουίλιαμ Ράντολφ Χιρστ ως πρότυπο για τον «Πολίτη Κέιν» ήταν διαβόητη. Οι δυο τους κέρδισαν τότε από κοινού το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, το μοναδικό βραβείο που απέσπασε η ταινία παρόλο που είχε προταθεί σε εννέα κατηγορίες.

Απέναντί στον Γκάρι Όλντμαν θα βρεθεί ο Τομ Μπερκ υποδυόμενος τον Όρσον Γουέλς ενώ το καστ συμπληρώνουν η Αμάντα Σέιφριντ που θα υποδυθεί την ηθοποιό Μάριον Ντέιβις, η Λίλι Κόλινς στο ρόλο της Ρίτα Αλεξάντερ που ήταν η γραμματέας του Μάνκιεβιτς, ο Τομ Πέλφρεϊ ως Τζόζεφ Μάνκιεβιτς και οι Τσαρλς Ντανς, Άρλις Χάουαρντ, Φέρντιναντ Κίνγκσλεϊ, Τζέιμι ΜακΣέιν, Τζόζεφ Κρος, Σαμ Τρούτον, Τόμπι Λέοναρντ Μουρ και Τάπενς Μίντλτον. 

Οι σταθεροί συνεργάτες του Φίντσερ, Τρεντ Ρέζνορ και Άτικους Ρος που είχαν αποσπάσει Όσκαρ πρωτότυπης μουσικής για το «Social Network» το 2010 υπογράφουν και εδώ το soundtrack. Για τις συνθέσεις τους μάλιστα χρησιμοποίησαν μόνο μουσικά όργανα που ήταν διαθέσιμα στα ’30s, ώστε να αποδώσουν πιστά το πνεύμα της περιόδου. Την Διεύθυνση Φωτογραφίας ανέλαβε ο Έρικ Μέσερσμιντ του «Mindhunter». 

Το «Mank» θα προβληθεί στις 4 Δεκεμβρίου στο Netflix. 

Με στοιχεία από: Variety, New York Times