Πάνω από το 13% των ιδιοκτητών (για την ακρίβεια, το 13,6%, δηλαδή 74.000) που διαθέτουν ακίνητη περιουσία στον Δήμο της Αθήνας κάθισαν το τελευταίο δεκαήμερο (που είναι σε εξέλιξη η ανάρτηση στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας) μπροστά στις οθόνες των υπολογιστών τους για να ελέγξουν για τυχόν λάθη στην καταγραφή των περιουσιακών τους στοιχείων.

Η διαδικασία γίνεται για πρώτη φορά πλήρως ηλεκτρονικά ή, για να είμαστε απολύτως ακριβείς, πάνω από το 95% της φάσης, αφού υπάρχουν και ιδιοκτήτες που δεν τα πάνε καλά με την τεχνολογία αλλά και μια υπηρεσία που (για λίγες ημέρες ακόμη) δεν προσφέρεται ηλεκτρονικά. Σε ό,τι αφορά τους πρώτους, δεν πρέπει να ανησυχούν αφού μπορούν (μόνο όμως έπειτα από ραντεβού) να επισκέπτονται το Γραφείο Κτηματογράφησης – που λειτουργεί στα Ολυμπιακά Ακίνητα στο Γαλάτσι.

Με βάση τα στοιχεία του πρώτου δεκαημέρου (από τον ανάδοχο του έργου) περίπου 80% (79,5%) των διορθώσεων έγινε ηλεκτρονικά και το 20,5% στο Γραφείο Κτηματογράφησης. Ειδικότερα, υποβλήθηκαν 1.443 αιτήσεις για διορθώσεις – κυρίως πρόδηλων σφαλμάτων -, από τις οποίες οι 1.148 διεκπεραιώθηκαν ηλεκτρονικά και οι 299 στο Γραφείο Κτηματογράφησης στο Γαλάτσι. Σημειώνεται πως η ανάρτηση ξεκίνησε την 1η Ιουνίου 2020.

Την ίδια ώρα, η επισκεψιμότητα στους λογαριασμούς του Κτηματολογίου είναι το πρώτο δεκαήμερο της ανάρτησης αυξημένη κατά 50% – σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου μήνα -, ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες που κατοικούν σε Αγγλία, Γερμανία, Κύπρο και ΗΠΑ. Στο μεταξύ, 2.000 χρήστες ακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Κτηματολογίου.

Ταυτοπροσωπία εξ αποστάσεως και το τέλος της φυσικής παρουσίας

Μέχρι πρόσφατα, εάν ένας ιδιοκτήτης ακινήτου έστελνε e-mail στα Γραφεία Κτηματογράφησης για να πάρει πληροφορίες για τα περιουσιακά του στοιχεία, δεν του απαντούσαν εάν προηγουμένως δεν γινόταν ταυτοπροσωπία (κοινώς, φυσική παρουσία). Τώρα, αυτό το ζήτημα έχει λυθεί χάρη στην ενιαία ψηφιακή πύλη της δημόσιας διοίκησης gov.gr και την ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση.

«Το ζήτημα της ταυτοπροσωπίας εξ αποστάσεως το έχει λύσει η ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και έχουμε δώσει σαφείς οδηγίες στον ανάδοχο να δέχεται και μέσω e-mail αιτήματα πολιτών για πληροφορίες που αφορούν την ιδιοκτησία τους, αρκεί να συνοδεύονται από την ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου μέσω του gov.gr», λέει στα «ΝΕΑ» ο γενικός διευθυντής του Κτηματολογίου Στέφανος Κοτσώλης.

Τι δεν μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά

Μέχρι στιγμής, το μόνο πιστοποιητικό που δεν μπορεί να χορηγηθεί ψηφιακά είναι το πιστοποιητικό κτηματογραφημένου ακινήτου. Πρόκειται για έγγραφο που είναι απαραίτητο στις συμβολαιογραφικές πράξεις και στις δίκες. Το πρώτο δεκαήμερο της ανάρτησης εκδόθηκαν 2.610 πιστοποιητικά κτηματογραφημένου ακινήτου.

Η πίεση, κυρίως από δικηγόρους, για την έκδοση πιστοποιητικού κτηματογραφημένου ακινήτου είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, κανείς δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από το Γραφείο Κτηματογράφησης χωρίς ραντεβού. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: είτε τηλεφωνώντας στο 2100 10 10 10 είτε στέλνοντας e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση ktimatologio@anartisi-athina.gr.

Με το νέο καθεστώς που έχει διαμορφωθεί – και προκειμένου να τρέξει πιο γρήγορα η διαδικασία και να μειωθεί η δουλειά των Επιτροπών Ενστάσεων – το Γραφείο Κτηματογράφησης (δηλαδή ο ανάδοχος) ανέλαβε ρόλο διαμεσολαβητή για τις αιτήσεις διόρθωσης και συντάσσει έκθεση αποδοχής ή απόρριψης στην οποία οι ενδιαφερόμενοι έχουν πρόσβαση μέσω της σελίδας του Κτηματολογίου (www.ktimatologio.gr) με τη χρήση των κωδικών Τaxisnet.

Μια… δεύτερη ευκαιρία

Σήμερα, αν η έκθεση είναι απορριπτική, τότε ο ενδιαφερόμενος δεν μπορεί να πάει στην Επιτροπή Ενστάσεων αλλά να καταφύγει στη δικαστική οδό. Αυτό είναι κάτι με το οποίο διαφωνούν οι ανάδοχοι, και για τον λόγο αυτό, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Πληροφορικής και Κτηματολογίου είχε την προηγούμενη εβδομάδα συνάντηση με τη διοίκηση του Κτηματολογίου.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της αναδόχου κοινοπραξίας (για τον Δήμο Αθηναίων) Γιώργο Δημητρίου, από το Κτηματολόγιο εξετάζουν το ενδεχόμενο να δοθεί η δυνατότητα για μια δεύτερη ευκαιρία στους ενδιαφερομένους που έλαβαν απορριπτική απάντηση στην περίπτωση που προσκομίσουν νέα αποδεικτικά στοιχεία. Στην περίπτωση αυτή, ο ανάδοχος θα στέλνει τον φάκελο στο Κτηματολόγιο και εκεί θα προωθείται στις Επιτροπές Ενστάσεων. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, από το Κτηματολόγιο, δεν επιβεβαιώνεται το ενδεχόμενο αυτό, για το οποίο θα χρειαστεί νομοθετική πρωτοβουλία.

Η υποβολή νέων δηλώσεων

Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο από την έναρξη της ανάρτησης υποβλήθηκαν και 1.055 νέες δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων και μεταβιβάσεων. Σημειώνεται πως 11.000 ιδιοκτήτες στον Δήμο της Αθήνας που διαθέτουν περισσότερα από 20.000 ακίνητα δεν δήλωσαν τα περιουσιακά τους στοιχεία στο Κτηματολόγιο («ΤΑ ΝΕΑ» αναφέρθηκαν εκτενώς στο θέμα τη Δευτέρα 1η Ιουνίου 2020).

Ποιους αφορά η ανάρτηση στον Δήμο της Αθήνας

Η ανάρτηση στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας αφορά 544.982 ιδιοκτήτες ακινήτων. Αυτοί θα πρέπει να καθίσουν μπροστά στις οθόνες των υπολογιστών τους (ή, σε ειδικές περιπτώσεις, να επισκεφθούν, έπειτα από ραντεβού, το Γραφείο Κτηματογράφησης στα Ολυμπιακά Ακίνητα Γαλατσίου) προκειμένου να επικαιροποιησουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ελέγξουν, διορθώσουν τυχόν σφάλματα στην καταγραφή της ακίνητης περιουσίας τους στο Κτηματολόγιο.

Το περιθώριο είναι έως τις 3 Αυγούστου 2020 για τους κατοίκους εσωτερικού και έως την 1η Οκτωβρίου για όσους ιδιοκτήτες κατοικούν στο εξωτερικό. Διευκρινίζεται πως τυχόν διορθώσεις σφαλμάτων μελλοντικά θα μπορούν να γίνονται μόνο μέσα από δικαστικές διαδικασίες που κοστίζουν σε χρόνο και χρήμα και συνεπάγεται ταλαιπωρία για τους ενδιαφερομένους.

Γράψτε το σχόλιό σας