Καθώς ο κοροναϊός εξακολουθεί να εξαπλώνεται, ορισμένες κυβερνήσεις έχουν περιορίσει τα ταξίδια, ενώ, αλλού, οι επιμέρους ταξιδιώτες έχουν πάρει τις δικές τους προφυλάξεις.

Τρένα και λεωφορεία

Δεν είναι ακόμη γνωστό ακριβώς πώς εξαπλώνεται ο κοροναϊός, αλλά παρόμοιοι ιοί έχουν συλληφθεί από την αναπνοή σταγονιδίων από βήχα ή φτάρνισμα μολυσμένου προσώπου ή την επαφή με τις επιφάνειες.

Η καθοδήγηση του NHS σχετικά με τον κοροναϊό ορίζει την «στενή επαφή» που βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη από δύο μέτρα από ένα μολυσμένο άτομο για περισσότερο από 15 λεπτά.

Έτσι, ο πολύ πιθανός κίνδυνος μόλυνσης σε τρένα και λεωφορεία εξαρτάται από το πόσο γεμάτα είναι και αυτό θα ποικίλει σε διαφορετικά μέρη της χώρας και σε διαφορετικές διαδρομές.

Στο υπόγειο του Λονδίνου, όπου υπάρχει μια εξαιρετικά μεγάλη πυκνότητα ανθρώπων που είναι γεμάτοι σε κάθε μεταφορά, προηγούμενη έρευνα πρότεινε μια σύνδεση μεταξύ της μετακίνησης και της πιθανότητας να πιάσουν αναπνευστικά νοσήματα.

Η Δρ Lara Gosce, στο Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας, λέει ότι η έρευνά της (που δημοσιεύτηκε το 2018) έδειξε ότι τα άτομα που χρησιμοποίησαν το μετρό τακτικά είχαν περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από συμπτώματα που μοιάζουν με γρίπη.

«Συγκεκριμένα, δείχνει ότι οι δήμοι που εξυπηρετούνται από λιγότερες γραμμές – όπου οι κάτοικοι αναγκάζονται να αλλάζουν γραμμή μία ή περισσότερες φορές όταν ταξιδεύουν στο μετρό – έχουν υψηλότερα ποσοστά ασθένειας που μοιάζουν με γρίπη, σε σύγκριση με τους δήμους που εξυπηρετούνται καλά, όπου οι επιβάτες φθάνουν στον προορισμό τους με ένα άμεσο ταξίδι», είπε.

Εάν ταξιδεύετε σε ένα σχετικά άδειο τρένο ή λεωφορείο, όμως, οι κίνδυνοι σας θα είναι διαφορετικοί. Πόσο καλά αερίζονται τα οχήματα και πόσο χρόνο ξοδεύετε σε αυτά θα διαδραματίσει επίσης κάποιο ρόλο.

Και ο καθαρισμός θα είναι ένας παράγοντας πάρα πολύ σημαντικός. Το Network Rail αναφέρει ότι συνεχίζει με το πρόγραμμα καθαρισμού «business as usual», αλλά κάνει σχέδια για επιπλέον, εξειδικευμένο καθαρισμό σταθμών, εάν είναι απαραίτητο.

Ο μεγάλος φορέας λεωφορείων Arriva δήλωσε επίσης ότι θα συνεχίσει με το κανονικό καθεστώς καθαρισμού προς το παρόν. Η μεταφορά στο Λονδίνο αναφέρει ότι έχει εντείνει το καθεστώς καθαρισμού στο δίκτυο σωλήνων και λεωφορείων της, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ενός απολυμαντικού κατά του ιού σε νοσοκομείο.

Σύμφωνα με τον Δρ Gosce, «ο περιορισμός του αριθμού στενών επαφών με δυνητικά μολυσμένα άτομα και αντικείμενα είναι σημαντικός». «Όσον αφορά τα ταξίδια, αποφύγετε τις ώρες αιχμής, αν είναι δυνατόν», λέει, υποδεικνύοντας, όπου είναι σημαντικό, οι επιβάτες να επιλέγουν δρομολόγια που περιλαμβάνουν μόνο ένα μεταφορικό μέσο. Επί του παρόντος, η βρετανική κυβέρνηση δε λέει στους πολίτες να αποφεύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο David Nabarro, ειδικός σύμβουλος για τον κοροναϊό για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO), δήλωσε στο BBC ότι αν και τα δημόσια μέσα μεταφοράς ήταν ένα σημαντικό πράγμα που πρέπει να εξετάσουμε, τα στοιχεία έδειξαν ότι το είδος των «φευγαλέων επαφών» των ανθρώπων, μέχρι τώρα φαίνεται να είναι η «πιο σημαντική πηγή μετάδοσης».

Αεροπλάνα

Είναι μια κοινή πεποίθηση ότι είναι πιο πιθανό να αρρωστήσετε σε ένα αεροπλάνο, γιατί αναπνέετε «παγιδευμένο» αέρα. Στην πραγματικότητα, ο αέρας σε ένα αεροπλάνο μπορεί να είναι καλύτερος από ό, τι στο μέσο γραφείο (και σχεδόν σίγουρα καλύτερος από ένα τρένο ή ένα λεωφορείο).

Υπάρχουν περισσότεροι άνθρωποι ανά τετραγωνικό μέτρο σε ένα απασχολημένο αεροπλάνο, το οποίο μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο, αλλά ο αέρας επίσης ανανεώνεται με ταχύτερο ρυθμό.

Ο καθηγητής Quingyan Chen στο Πανεπιστήμιο Purdue, ο οποίος μελετά την ποιότητα του αέρα σε διάφορα επιβατικά οχήματα, εκτιμά ότι ο αέρας σε ένα αεροπλάνο αντικαθίσταται εντελώς κάθε 2-3 λεπτά, σε σύγκριση με κάθε 10-12 λεπτά σε ένα κλιματιζόμενο κτίριο.

Αυτό συμβαίνει γιατί ενώ βρίσκεστε σε ένα αεροπλάνο, ο αέρας που αναπνέετε καθαρίζεται από κάτι που ονομάζεται φίλτρο αέρα σωματιδίων υψηλής απόδοσης (Hepa). Αυτό το σύστημα μπορεί να συλλάβει μικρότερα σωματίδια από τα συνηθισμένα συστήματα κλιματισμού, συμπεριλαμβανομένων των ιών.

Το φίλτρο απορροφά φρέσκο ​​αέρα από έξω και το αναμιγνύει με τον αέρα που βρίσκεται ήδη στην καμπίνα, πράγμα που σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή ο μισός αέρας είναι φρέσκος ​​και ο άλλος μισός δεν είναι.

Πολλά συνηθισμένα συστήματα κλιματισμού απλώς ανακυκλώνουν τον ίδιο αέρα για εξοικονόμηση ενέργειας. Εκτός από την αναπνοή σταγονιδίων από κάποιου τον βήχα ή φτάρνισμα, μολύνσεις όπως ο κοροναϊός μπορούν να μεταδοθούν μέσω της επαφής μολυσμένων επιφανειών με μολυσματικά σταγονίδια πάνω τους – είτε αυτό είναι χέρι ενός ατόμου είτε πόμολο.

Η Vicki Hertzberg, από το Πανεπιστήμιο Emory στις ΗΠΑ, πήρε δείγματα από επιφάνειες σε 10 διηπειρωτικές πτήσεις το 2018 και διαπίστωσε ότι «έμοιαζαν με του σαλονιού σας». Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει τίποτα αξιοσημείωτο στα δείγματα αεροπλάνων σε σύγκριση με τις δοκιμές που είχαν κάνει σε κτίρια και άλλα είδη μεταφορών, λέει.

Ωστόσο σε μια μακρινή πτήση, οι επιβάτες μπορούν να μετακινηθούν περισσότερο και, εάν έχουν τον ιό, να κινδυνεύουν να εξαπλωθεί περαιτέρω. Η καθοδήγηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας είναι ότι η περιοχή με τον υψηλότερο κίνδυνο είναι οι δύο σειρές μπροστά, πίσω ή δίπλα σε ένα μολυσμένο άτομο.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του Sars το 2003, σε ένα αεροπλάνο που φέρει ένα μολυσμένο άτομο, το 45% των ασθενών που έπασχαν από τη νόσο κάθονταν έξω από τη ζώνη των δύο γραμμών. Οι συνηθισμένες συμβουλές ισχύουν – πλύνετε τα χέρια σας, καθαρίστε τις επιφάνειες όπου είναι δυνατόν κλπ.

Η κύρια ανησυχία σχετικά με τα αεροπορικά ταξίδια είναι πώς μπορεί να μεταφέρει δυνητικά μολυσμένους ανθρώπους από ένα μέρος του κόσμου σε άλλο.

 

Πηγή: bbc.com

 

 

Γράψτε το σχόλιο σας