Η Ευρωπαϊκή Ημέρα του «112» γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να κάνει γνωστό τον κοινό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 στους ευρωπαίους πολίτες, που δείχνουν να αγνοούν την ύπαρξή του.

Το 112 για επείγουσες ανάγκες λειτουργεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 1991. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαίων πολιτών επικροτεί τη λειτουργία ενός τέτοιου τηλεφωνικού αριθμού. Ωστόσο, τρεις στους τέσσερις Ευρωπαίους εξακολουθούν να αγνοούν το 112 και να μην το χρησιμοποιούν. Πλήρη άγνοια για την ύπαρξη και λειτουργία του αριθμού δηλώνει στο Ευρωβαρόμετρο το 94% των Ελλήνων.

Ο κοινός αριθμός κλήσης, σύμφωνα με το sansimera, για έκτακτες ανάγκες λειτουργεί σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στην Κροατία, τα νησιά Φαρόε, τη Σερβία, την Ελβετία, την Τουρκία, τη Ρωσία και το Ισραήλ.

Το 112 μπορεί κανείς να το καλέσει από κάθε είδους τηλεφωνική συσκευή, σταθερή ή κινητή, χωρίς χρέωση. Με την κλήση στο 112 ειδοποιούνται ταυτόχρονα οι υπηρεσίες της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ στην κάθε χώρα και κινητοποιούνται ανάλογα με την ανάγκη που έχει προκύψει.

Στην Ελλάδα η υπηρεσία ενεργοποιήθηκε πλήρως την Πρωτοχρονιά του 2020.

Πως γίνεται  η ενημέρωση;

Όσοι έχουν έξυπνο κινητό (smartphone) θα λαμβάνουν γραπτό προειδοποιητικό μήνυμα (μήνυμα Εκπομπής Κυψέλης (Cell Broadcast – CB), που θα εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου και θα συνοδεύεται από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλο ήχο ειδοποίησης της συσκευής).

Αυτό που απαιτείται είναι οι χρήστες των κινητών να έχουν ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα στα τερματικά τους.

Όσοι δεν έχουν έξυπνο κινητό, μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, όπου υπάρχει ειδική υπηρεσία για το 112, να εγγραφούν και να δηλώσουν τον τρόπο που θέλουν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις.

Αυτό μπορεί να είναι, είτε μήνυμα σε κινητό, είτε φωνητικοί συναγερμοί σε σταθερό τηλέφωνο, είτε με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), που θα μπορεί κανείς να διαβάζει σε κινητό τηλέφωνο, tablet, σταθερό ή φορητό υπολογιστή.

Το 112 συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

Επισημαίνεται ότι η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.

Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

Πολύ σημαντικό όμως είναι ότι η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.

Οι πολίτες μπορούν επίσης να ειδοποιήσουν στο 112 με εναλλακτικούς τρόπους, όπως με γραπτό μήνυμα, φαξ, ή email στη διεύθυνση contact@112.gov.gr.

Το κέντρο του «νέου 112» μπορεί να δεχτεί πάρα πολλές κλήσεις και απασχολεί 100 άτομα. Κάθε βάρδια θα έχει τηλεφωνητές του ΟΤΕ και αξιωματικούς συνδέσμους του Πυροσβεστικού Σώματος, της ΕΛ.ΑΣ, του Λιμενικού Σώματος, του ΕΚΑΒ, ενώ υπάρχει και ένας ανώτατος αξιωματικός, συντονιστής βάρδιας.

Γράψτε το σχόλιο σας