Ποια είναι η έννοια της «αξίας» μιας επωνυμίας; Η βρετανική εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Brand Finance την ορίζει ως «ένα καθαρό οικονομικό όφελος που θα αποκόμιζε ένας δικαιοπάροχος με τη χορήγηση άδειας εκμετάλλευσης του εμπορικού σήματος στην ελεύθερη αγορά». Κάθε Γενάρη η εταιρεία υπολογίζει με βάση διάφορα κριτήρια την αξία μεγάλων επιχειρήσεων από κάθε γωνιά της Γης. Και καταρτίζει μια κατάταξη με τις 500 κορυφαίες σε αξία επωνυμίες παγκοσμίως.

Αίσθηση στην εφετινή κατάταξη προκαλεί το γεγονός ότι η Amazon διατηρείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στην κορυφή, μπροστά από την Google και την Apple, ενώ ο επικεφαλής της εταιρείας Τζεφ Μπέζος κατέρρευσε από την 1η στην 54η θέση της κατάταξης με τους πλέον επιδραστικούς μάνατζερ στον κόσμο, που κατάρτισε επίσης η Brand Finance.

Οπως εξηγούν οι αναλυτές της Brand Finance, ο Μπέζος «πλήρωσε» το πολύκροτο (και… πανάκριβο) διαζύγιο που πήρε πέρυσι από την επί δεκαετίες σύζυγό του Μακένζι για τα μάτια μιας πρώην πιλότου αεροσκαφών και τηλεπερσόνας. Την Amazon, όμως, το σκάνδαλο όχι μόνο δεν την άγγιξε, αλλά δεν την εμπόδισε να ανεβάσει κατά… 17% την αξία της σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά!

 

Το «σκαλοπάτι» των $200 δισ.

Η υπέρβαση του «σκαλοπατιού» των 200 δισ. δολαρίων σε αξία επωνυμίας μετά την εκτίναξη της χρηματιστηριακής αξίας της Amazon πάνω από το 1 τρισ. δολάρια το 2018 οδήγησε την Brand Finance να αξιολογήσει την εταιρεία του Μπέζος για πρώτη φορά με ένα καθαρό τριπλό Α (ΑΑΑ), έπειτα από δυο συνεχόμενα έτη που την είχε αξιολογήσει με ΑΑΑ-. Η Brand Finance, ωστόσο, προειδοποιεί ότι τα επόμενα χρόνια η Amazon κινδυνεύει με στασιμότητα σε ό,τι αφορά την αξία της επωνυμίας της.

Αξιοσημείωτη, σε ό,τι αφορά την κορυφή της λίστας, είναι η αύξηση της αξίας της επωνυμίας της Google κατά 11,9%, εξέλιξη που της επέτρεψε να ξεπεράσει και να αφήσει στην τρίτη θέση την Apple. Η εταιρεία του Τιμ Κουκ έχασε εξάλλου το 8,5% της αξίας της (13 δισ. δολάρια) συγκριτικά με το 2019. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η πτώση κατά 32% της αξίας της γιγαντιαίας αμερικανικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών ΑΤ&Τ, που την έριξε από την 6η στη 14η θέση, όπως και η εγγραφή στη λίστα για πρώτη φορά (στην 46η θέση) της Saudi Aramco.

 

Με κριτήριο τη δύναμη

Η Brand Finance δημοσίευσε, όμως, και μια άλλη λίστα επιχειρήσεων, με κριτήριο τη «δύναμη» που έχει κάθε επωνυμία παγκοσμίως. Την αίγλη, δηλαδή, και την εκτίμηση που απολαμβάνει μεταξύ των καταναλωτών. Στην κορυφή της κατάταξης αυτής φιγουράρει η Ferrari, η ιταλική φίρμα που κατασκευάζει «τα πιο θαυμαστά και ποθητά αυτοκίνητα στον κόσμο». Το 2019 η Ferrari ανακοίνωσε, άλλωστε, την κατασκευή 5 καινούργιων μοντέλων! Δεύτερη στην κατάταξη των πιο «δυνατών» επωνυμιών βρίσκεται η Disney χάρη στην εξαγορά της 21th Century Fox και την είσοδό της στην αγορά των επί παραγγελία βίντεο.

 

Ζημιά $636 εκατ. για την Boeing έπειτα από 22 κερδοφόρες χρονιές

Η πρώτη ζημιογόνος χρονιά του 21ου αιώνα ήταν το 2019 για την Boeing. Επειτα από 22 συναπτά έτη κερδοφορίας, η αμερικανική αεροδιαστημική εταιρεία ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη ζημιά 636 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδα της εταιρείας συνολικά για το 2019 περιορίστηκαν στα 17,9 δισ. δολάρια, ήταν δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τις προσδοκίες των αναλυτών (είχαν προβλέψει έσοδα 21,7 δισ. δολ.).

Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Boeing αποτυπώνουν τη βαθιά κρίση στην οποία έχει βυθιστεί η εταιρεία εξαιτίας του σκανδάλου με το σύστημα εξισορρόπησης πτήσης των 737 ΜΑΧ, μια κατασκευαστική ατέλεια που προκάλεσε δύο πολύνεκρα δυστυχήματα (έχασαν τη ζωή τους συνολικά 346 άνθρωποι) και ανάγκασε τις αεροπορικές εταιρείες που είχαν στους στόλους τους αυτού του τύπου αεροσκάφη να τα καθηλώσουν στο έδαφος.

Τα 737 ΜΑΧ, που σημειωτέον ήταν τα πλέον ευπώλητα μοντέλα της Boeing, βρίσκονται καθηλωμένα από τον περασμένο Μάρτιο. Τώρα, έπειτα από ένα δεκάμηνο, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι υπολογίζει πως το κόστος της απόσυρσης των ΜΑΧ θα ξεπεράσει τα 18 δισ. δολάρια. Αξίζει να σημειωθεί ότι, έως την περασμένη Τετάρτη, το κόστος της κρίσης των ΜΑΧ εκτιμούνταν στα 9 δισ. δολάρια. Επιπλέον, οι ακυρώσεις παραγγελιών 737 ΜΑΧ από αεροπορικές εταιρείες στοίχισαν στην Boeing διαφυγόντα έσοδα ύψους 464,4 δισ. δολαρίων.

 

Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης

«Αναγνωρίζουμε ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας» δήλωσε ο νεοδιορισθείς πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Boeing Ντέιβιντ Κάλουν (φωτογραφία). Ο Κάλουν αντικατέστησε τον Ντένις Μίλενμπουργκ, ο οποίος εκδιώχθηκε από την εταιρεία στα τέλη της περασμένης χρονιάς εξαιτίας των ανεπαρκών χειρισμών του στην κρίση των ΜΑΧ.

«Στόχος μας είναι να επιστρέψουν με ασφάλεια τα 737 ΜΑΧ στους αιθέρες και να αποκαταστήσουμε τη μακρόχρονη εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η επωνυμία Boeing μεταξύ του επιβατικού κοινού» σημείωσε ο Κάλουν. Η επιστροφή των ΜΑΧ στην κυκλοφορία έχει αναβληθεί επανειλημμένως – είχε προγραμματιστεί για την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων, αλλά την περασμένη εβδομάδα η ίδια η Boeing ξεκαθάρισε ότι δεν θα πραγματοποιηθεί πριν από το καλοκαίρι.

Σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό δίκτυο CNBC ο Κάλουν είπε ότι ελπίζει πως η εταιρεία του θα είναι έτοιμη εντός των χρονικών προθεσμιών που έχουν θέσει οι εποπτικές αρχές. Ο νέος επικεφαλής της Boeing διέψευσε, εξάλλου, τις φήμες περί μετονομασίας των 737 ΜΑΧ. «Δεν σκεπτόμαστε να αλλάξουμε τους κωδικούς του μοντέλου, παρά τα δύο μοιραία δυστυχήματα» είπε χαρακτηριστικά ο αμερικανός μάνατζερ. Αλμα μεγαλύτερο του 4% έκανε η τιμή της μετοχής της Boeing μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και τις δηλώσεις Κάλουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΒΗΜΑ

 

Γράψτε το σχόλιο σας