Ο Ελβετο-ισλανδός καλλιτέχνης Christoph Büchel έφερε στην 58η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας το κουφάρι ενός ψαράδικου από την Τυνησία, το οποίο στις 18 Απριλίου του 2015 βυθίστηκε στα ανοιχτά των ακτών της Λιβύης στέλνοντας στον υγρό τάφο τουλάχιστον 800 πρόσφυγες.

View this post on Instagram

La Biennale di Venezia, fiore all occhiello dell’estate culturale lagunare, condivide almeno in parte la scelta di Pietrasanta per il calendario artistico stagionale. Una scelta cultural-nautica. Mentre nella storica piazza di Pietrasanta fa bella mostra di se ai visitatori lo yacht super lusso, a Venezia all’Arsenale, alle frotte di spettatori della biennale. viene esposto un altro natante dalla fama molto più infausta. L’artista svizzero Christoph Buchel in collaborazione con l’assessore regionale siciliano ai Beni Culturali e con il comitato “ 18 aprile 2015”, espone il relitto con lo scafo squarciato del barcone che nel 2015 colò a picco con oltre 800 immigranti a 190 km da Lampedusa. Monumento silenzioso e impietoso , che richiama le responsabilità civili di tutti, politici e cittadini e fa riflettere su un problema che è divenuto ostaggio dell’agone politico. Denominato “Barca Nostra” (con evidente richiamo polemico all’operazione “Mare Nostrum”) il relitto si staglia sulla laguna a ricordarci – assieme ai racconti raccapriccianti dei 28 sopravvissuti – le nostre responsabilità e soprattutto l’urgenza da parte della politica nella creazione di strategie efficaci e realistiche per gestire il grave problema dell’immigrazione e far terminare le morti in mare di centinaia di persone inermi che fuggono dalla miseria e dalle guerre. Insomma, Venezia e Pietrasanta condividono l’impostazione “Navale” della cultura, ma non sembra che ne condividano le finalità. @ettoreneri #progettopietrasanta2023 #arte #cultura #pietrasanta #comunedipietrasanta #ettoreneri #pdpietrasanta #ChristophBuchel #art #culture #biennalevenezia #venezia #58esposizioneinternazionaledarte #biennalearte2019 #venice #art #culture #boat #picoftheday #photography #instagram

A post shared by Progetto Pietrasanta 2023 (@progettopietrasanta2023) on

Με επωνυμία «Barca Nostra» («Η δική μας βάρκα», πικρή παραλλαγή του «Terra Nostra», δηλ. «Η δική μας γη»), θα εκτεθεί στο πλαίσιο διεθνούς έκθεσης υπό την επιμέλεια του Ralph Ruggoff, στο Arsenale της Γαληνοτάτης, στα καρνάγια όπου ναυπηγούντο οι γαλέρες της.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, το ψαράδικο είχε ναυπηγηθεί για πλήρωμα 15 ατόμων, αλλά εκείνον τον Απρίλιο μετέφερε εκατοντάδες άμοιρους συνανθρώπους μας όταν, σε απόσταση 96 χιλιομέτρων από τη Λιβύη και 193 χιλιομέτρων από την ιταλική νήσο Λαμπεντούζα, συγκρούστηκε με πορτογαλλικό φορτηγό πλοίο, στα διεθνή ύδατα. Ανασύρθηκε από τον βυθό από το ιταλικό ναυτικό και αργότερα παραδόθηκε στην κοινότητα της Αουγκούστα, η οποία συνεργάζεται με τον Christoph Büchel στο πρότζεκτ «Barca Nostra».

Ο συμβολικός χαρακτήρας του σκάφους το σηματοδοτεί ως μνημείο στη σύγχρονη μετανάστευση και προσφυγιά, αφιερωμένο «όχι μόνον στα θύματα του τραγικού συμβάντος του 2015 και σε αυτούς που ενεπλάκησαν στην ανάσυρσή του, αλλά και στην κοινή μας ευθύνη που εκπροσωπεί συλλογικές πολιτικές και πολιτική που προκαλούν τέτοια ναυάγια» σημειώνεται στην ανακοίνωση του πρότζεκτ. «Στο Arsenale – στο περιβάλλον του καλλιτεχνικού θεάματος και της οικονομικής λειτουργίας της Μπιενάλε στη Βενετία, μια πόλη βασισμένη στη μετανάστευση η οποία τροφοδοτεί τη μηχανή της καταστροφής της μέσω του μαζικού τουρισμού -, ανοίγει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε ενεργητικά το συλλογικό ναυάγιο «Barca Nostra» ως όχημα σημαίνουσας κοινωνικο-πολιτικής, ηθικής και ιστορικής βαρύτητας» τονίζεται στην ανακοίνωση.