Δεν είναι καθόλου εύκολο να έχεις την ευθύνη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης ενός φεστιβάλ, πόσο μάλλον όταν είναι το μεγαλύτερο του κόσμου, των Καννών. Και η αλήθεια είναι ότι εφέτος, ο Τιερί Φρεμό έχει περάσει τα πάνδεινα και έχει ακούσει τα εξ αμάξης επειδή έλαβε κάποιες αποφάσεις και τις τήρησε χωρίς να υποκύψει σε καμία πίεση – φαινομενικά τουλάχιστον.

Κατ’ αρχάς δέχθηκε «επίθεση» μιας μερίδας του Τύπου για τις επιλογές του και την σύνθεση ενός «φτωχού» επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος. Ο Φρεμό περιέλαβε πολλές ταινίες άγνωστων σκηνοθετών, απορρίπτοντας (όπως ακούγεται) εκείνες γνωστότερων που διατηρούν χρόνια σχέση με το φεστιβάλ. Αν έγινε όντως έτσι, μπράβο του γιατί αυτή η απόφαση δείχνει ολοφάνερα ότι ο Φρεμό κάνει μια καλλιτεχνική πρόταση προωθώντας φωνές που ενώ αξίζει (γι’ αυτόν) να ακουστούην, δεν μπορούν.

Υστερα, ο παραγωγός Πάουλο Μπράνκο ήρθε σε σύγκρουση με τον Φρεμό αποκαλώντας τον «αλλαζονική μαριονέτα» επειδή ο διευθυντής ανακοίνωσε ότι ταινία λήξης του εφετινού φεστιβάλ θα είναι η τελευταία του Τέρι Γκίλιαμ «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη». Ενώ η παραγωγή αυτής της ταινίας ξεκίνησε με τον Μπράνκο, η ασυνεννοησία και οι συγκρούσεις του με τον Γκίλιαμ ώθησε τον δεύτερο να συνεχίσει την ταινία (την οποία προσπαθεί να γυρίσει εδώ και 30 χρόνια) με άλλους παραγωγούς.

Ωστόσο, τα δικαιώματα υποτίθεται ότι ανήκουν στον Μπράνκο ο οποίος μέσω συνέντευξης Τύπου επιτέθηκε εναντίον του φεστιβάλ επειδή ανακοίνωσε ότι επέλεξε την ταινία για την λήξη. Από την πλευρά του το φεστιβάλ και ειδικά ο Φρεμό απάντησε ότι πρώτον οι Κάννες ανέκαθεν υπερασπίζονταν τους δημιουργούς, τους σκηνοθέτες και δεύτερον ότι όταν η ανακοίνωση έγινε δεν είχε προκύψει κανένα πρόβλημα. Εν τέλει μετά από δικαστική απόφαση που πάρθηκε την περασμένη Τρίτη, η ταινία θα προβληθεί το Σάββατο 19 Μαίου λίγο πριν  πέσει η αυλαία.

Και σαν να μην έφταναν όλ’ αυτά, ο Φρεμό αποφάσισε εφέτος οι δημοσιογραφικές προβολές να γίνονται μαζί με τις επίσημες (του κοινού) έτσι ώστε τα σχόλια μετά τις προβολές να μην είναι στην πλειοψηφία τους αρνητικά όπως συνήθως συνέβαινε μέχρι τώρα. Πολλοί ενοχλήθηκαν, πολλοί διαμαρτυρήθηκαν αλλά ο Φρεμό και πάλι δεν υπέκυψε ακολουθώντας (ενδεχομένως) εντολές των παραγωγών.

Αλλά η πιο παράξενη και την ίδια ώρα ενδιαφέρουσα απόφαση του Τιερί Φρεμό ήταν να συνεχίσει με ένα απίστευτο πείσμα την απαγόρευση των selfies όλων όσοι περπατούν το κόκκινο χαλί της αίθουσας Lumiere για να μπουν στις επίσημες προβολές.

Υπάρχει ειδικό προσωπικό ασφαλείας (photo police), που δουλειά του είναι να σταματά και μάλιστα με αυστηρό τρόπο, τους θεατές που ετοιμάζονται να τραβήξουν φωτογραφίες. Σε μια μάλιστα (τουλάχιστον) περίπτωση ο ίδιος ο Φρεμό σταμάτησε  μια κοπέλα που προσπαθούσε να βγάλει selfie στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Todos Lo Saben» την περασμένη Τρίτη.

Η γνώμη του καλλιτεχνικού διευθυντή είναι ότι οι selfies αποτελούν το πιο κακόγουστο και άσχημο είδος φωτογραφίας και ας μου επιτραπεί να συμφωνήσω πέρα για πέρα μαζί του.

Μπορεί όλα αυτά σε κάποιους να ακούγονται αστεία, όμως σε μένα παρουσιάζουν το προφίλ ενός ανθρώπου με άποψη, ο οποίος είναι έτοιμος να υπερασπιστεί την δουλειά και τις αποφάσεις του με σθένος, τόλμη και χωρίς τον φόβο της αρνητικής κριτικής.

Και αναρωτιέμαι αν τέτοιου τύπου προσωπικότητες μπορούν να βρεθούν σε θέσεις θεσμών πολιτισμού την Ελλάδα, όπου οι πάντες φοβούνται τους πάντες και κανείς δεν τολμά να πει όχι «πνίγοντας» πράγματα που ενδεχομένως θα ήθελε να κάνει αλλά δεν μπορεί.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο