Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Σε δημόσια διαβούλευση o εξωδικαστικός συμβιβασμός - Τι προβλέπει

Σε δημόσια διαβούλευση o εξωδικαστικός συμβιβασμός – Τι προβλέπει

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται μέχρι τις 3 Μαρτίου το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Επιδιώκεται η δημιουργία ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου που θα διευκολύνει την ρύθμιση των συνολικών οφειλών βιώσιμων επιχειρήσεων προς ιδιώτες και Δημόσιο, λέει ο Δ.Παπαδημητρίου, ώστε να καταστεί εφικτή η συνέχιση της λειτουργίας τους, διασφαλίζοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και εξυγιαίνοντας ταυτόχρονα τις τράπεζες. Τι προβλέπεται, οι όροι και οι προϋθέσεις για υπαγωγή.

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση θέτει από σήμερα, Τρίτη, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρηματιών», καλώντας όλους τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να υποβάλλει τυχόν σχόλια ή παρατηρήσεις.

Ο νόμος προβλέπει ότι με συναίνεση του 60% μπορεί να βρεθεί βιώσιμη συμφωνία. Στο νόμο δεν μπορούν να υπαχθούν οφειλές που γεννήθηκαν μετά την 31/12/2016. Επίσης δεν περιλαμβάνεται σε αυτόν η ρύθμιση για το ακαταδίωκτο των τραπεζικών στελεχών που θα προχωρήσουν σε αναδιαρθρώσεις δανείων.

«Το υπό δημόσια διαβούλευση νομοθέτημα, είναι προϊόν πολύπλευρης και
εντατικής συζήτησης με τους άμεσα εμπλεκόμενους και ενσωματώνει
σημαντικό μέρος των υποβαλλόμενων προτάσεων κατά την κατάρτιση του
τελικού κειμένου» σημειώνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.

«Με τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία επιδιώκεται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου που θα διευκολύνει την επίτευξη ρύθμισης των συνολικών οφειλών των βιώσιμων επιχειρήσεων τόσο προς τον ιδιωτικό τομέα όσο και προς το Δημόσιο» τονίζει ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου και συνεχίζει:

«Στόχος είναι, μέσω της ορθολογικής διευθέτησης ή ακόμη και απομείωσης των χρεών τους, η συνέχιση της λειτουργίας τους, διασφαλίζοντας παράλληλα χιλιάδες θέσεις εργασίας και εξυγιαίνοντας ταυτόχρονα το τραπεζικό σύστημα, ώστε να στηριχθεί συνολικά η οικονομία».

Για αυτούς του λόγους, ο υπουργός «καλεί όλους τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου».

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 03/03/2017 και ώρα 14:00, προκειμένου να συγκεντρωθούν τα σχόλια των φορέων το συντομότερο δυνατόν και να προωθηθεί συνακόλουθα το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο στην ελληνική Βουλή προς ψήφιση, «αποφεύγοντας τις καθυστερήσεις που ενδεχομένως θα απέβαιναν εις βάρος των οφειλετών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες» σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Τι προβλέπεται στο νομοσχέδιο

Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου, για πρώτη φορά με μια διαδικασία εκτός δικαστηρίου, η επιχείρηση μπορεί να ρυθμίσει όλα τα χρέη της προς όλους τους πιστωτές της, δηλαδή τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές.

Με τη συναίνεση της πλειοψηφίας (60%) των πιστωτών μπορεί να επιτευχθεί μια βιώσιμη λύση, η οποία επιβάλλεται στη μειοψηφία.

Με το νόμο αυτό θα μπορούν να γίνονται ρυθμίσεις και απομειώσεις οφειλών προς το Δημόσιο, δηλαδή εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων οι οποίες θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους όσο και του Δημοσίου το οποίο θα συνεχίσει να εισπράττει οφειλές από τις βιώσιμες επιχειρήσεις που δεν θα οδηγηθούν σε πτώχευση.

Επίσης, για πρώτη φορά, αξιολογείται η πραγματική ικανότητα αποπληρωμής της επιχείρησης και διαμορφώνεται ένα πλάνο αποπληρωμής όλων των χρεών βάσει αυτής (και όχι αντιστρόφως όπως γινόταν μέχρι σήμερα στην πράξη).

Στο νόμο αυτό μπορούν να υπαχθούν όλες οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις, εφόσον το συνολικό προς ρύθμιση χρέος τους υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ.

Ωστόσο, σημειώνεται, ότι στο νομοσχέδιο, υπάρχουν οι απαιτήσεις για «θετικά αποτελέσματα» τουλάχιστον σε μια από τις τρεις τελευταίες χρήσεις γεγονός που αναμένεται να βγάλει εκτός χιλιάδες επιχειρήσεις, όπως εκτιμούν οι ειδικοί.

Δεν εντάσσονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες, αφού έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις του Νόμου Κατσέλη.

Στο νόμο μπορούν να υπαχθούν όλοι οι ανωτέρω, εφόσον πληρούν μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

– έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα με καθυστέρηση τουλάχιστον 3 μηνών, κατά την 31/12/2016
– έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016
– έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις εφορίες
– έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης
– έχουν εκδώσει επιταγές που σφραγίστηκαν
– έχουν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις εις βάρος τους, λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων από τρίτους (π.χ. προμηθευτές κλπ.)

Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να υπαχθούν οφειλές που γεννήθηκαν μετά την 31/12/2016.

Μια επιχείρηση δεν μπορεί να υπαχθεί στο νόμο αν το 85% των συνολικών οφειλών της ανήκει σε έναν πιστωτή.

Μπορούν να υποβάλουν κοινή αίτηση περισσότεροι του ενός οφειλέτες, εφόσον είναι συνοφειλέτες ή νομικά πρόσωπα που έχουν σχέση μητρικής – θυγατρικής ή συντάσσουν ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις.

Η διαδικασία θα είναι εμπιστευτική, με ειδικά μέτρα για να διασφαλίζουν την προστασία του απορρήτου της επιχείρησης, καθώς και όλων των εμπλεκομένων μερών.

Δεν θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση στον εξωδικαστικό νόμο οι ακόλουθοι:

– τράπεζες
– χρηματοδοτικά ιδρύματα (π.χ. επιχειρήσεις που χρηματοδοτούν αγορά αυτοκινήτου)
– πάροχοι επενδυτικών υπηρεσιών (π.χ. χρηματιστηριακές εταιρείες)
– ασφαλιστικές εταιρείες
– οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (π.χ. hegde funds)
– νομικά πρόσωπα που έχουν υποβάλει αίτηση εξυγίανσης ή πτώχευσης ή βρίσκονται σε διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης ή έχουν ήδη διακόψει την επιχειρηματική δραστηριότητα
– επιχειρήσεις των οποίων οι εκπρόσωποι (π.χ. πρόεδροι / διευθύνοντες σύμβουλοι / διαχειριστές και κάθε άλλο πρόσωπο εντεταλμένο για τη διαχείριση εταιρειών) έχουν καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για φοροδιαφυγή ή υπεξαίρεση ή απάτη κατά του δημοσίου / φορέων κοινωνικής ασφάλισης ή νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή εκβίαση ή πλαστογραφία ή δωροδοκία ή δωροληψία ή λαθρεμπορία ή χρεοκοπία ή καταδολίευση δανειστών.

Η διαδικασία του νόμου θα υλοποιείται στην πράξη από ειδικό πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα διενεργεί ηλεκτρονικά όλη τη διαδικασία, βήμα – βήμα. Θα αξιοποιούνται και οι διαμεσολαβητές, με σκοπό να υποβοηθούν τις διαδικασίες διαπραγμάτευσης, ενεργοποιώντας ένα θεσμό που ήταν ανενεργός μέχρι σήμερα από τη σύσταση του.

Αίρεται το τραπεζικό απόρρητο

Όπως αναφέρεται: «Με την αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία παρέχεται από τον οφειλέτη άδεια για κοινοποίηση στο συντονιστή και τους συμμετέχοντες πιστωτές, επεξεργασία και διασταύρωση από αυτούς των δεδομένων του, τα οποία περιλαμβάνονται στην αίτηση και τα συνοδευτικά έγγραφα, όσο και άλλων δεδομένων του που βρίσκονται στην κατοχή των συμμετεχόντων πιστωτών για τους σκοπούς της διαδικασίας εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών. Η άδεια του προηγούμενου εδαφίου συνεπάγεται την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων του άρθρου 1 ν.δ. 1059/1971 (Α’ 270) και του φορολογικού απορρήτου».

Δεν επιτρέπεται το κούρεμα ΦΠΑ και παρακρατούμενων φόρων

Από το κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση προκύπτει επίσης ότι πέρασε η γραμμή της ελληνικής κυβέρνησης και δεν θα γίνεται κούρεμα οφειλών σε ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους.

Συγκεκριμένα: «Δεν επιτρέπεται η διαγραφή βασικής οφειλής προς το Δημόσιο που αφορά περιοριστικά τα κατωτέρω είδη οφειλών:

α) φόρο προστιθέμενης αξίας,

β) παρακρατούμενους φόρους,

γ) ποσά από καταπτώσεις εγγυήσεων που έχουν χορηγηθεί σε δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου».

Παράλληλα, όπως αναφέρεται «δεν είναι έγκυρος όρος σύμβασης αναδιάρθρωσης, ο οποίος προβλέπει:

α) Την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο σε περισσότερες από 120 δόσεις. Κατ’ εξαίρεση, για οφειλές προς το Δημόσιο οι οποίες υπερβαίνουν τα 2.000.000 ευρώ, η αποπληρωμή των οφειλών μπορεί να γίνεται σε περισσότερες δόσεις, εφόσον συναινεί το Δημόσιο και υπό την προϋπόθεση ότι η μεγαλύτερη διάρκεια αποπληρωμής (ι) δικαιολογείται από την συνολική δυνατότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, (ιι) έχει ως αποτέλεσμα την αποπληρωμή συνολικά μεγαλύτερου μέρους της οφειλής προς το Δημόσιο, και (ιιι) δεν ξεπερνά τη διάρκεια αποπληρωμής οφειλών προς άλλους πιστωτές με μεγαλύτερη απαίτηση από αυτή του Δημοσίου.

β) Την τμηματική αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο ανά χρονικά διαστήματα που υπερβαίνουν το μήνα,

γ) Την καταβολή μηνιαίας δόσης μικρότερης των πενήντα (50) ευρώ,

δ) Την παροχή περιόδου χάριτος για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και

ε) Την ικανοποίηση απαιτήσεών του με άλλα ανταλλάγματα αντί χρηματικού ποσού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

«Τελικός» για Παναθηναϊκό στην Μπολόνια και στο… βάθος ντέρμπι «αιωνίων»

Ο Παναθηναϊκός φιλοξενείται (29/3, 21:30) στην έδρα της Βίρτους Μπολόνια για την 32η αγωνιστική της Euroleague με στόχο να διατηρηθεί στην τετράδα και να συνεχίσει στην διεκδίκηση της δεύτερης θέσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024