Εξαφανίστηκε από τα ραντάρ πάνω από την Μεσόγειο αεροσκάφος της EgyptAir με 66 επιβάτες και πλήρωμα που είχε απογειωθεί από το Παρίσι με προορισμό το Κάιρο. H επαφή χάθηκε τα ξημερώματα λίγο μετά την έξοδο από τον ελληνικό εναέριο χώρο και η Αθήνα, με την οποία έγινε η τελευταία επαφή του αεροσκάφους, συμμετέχει στις έρευνες με φρεγάτα και στρατιωτικά αεροσκάφη. Το Παρίσι «δεν αποκλείει κανένα ενδεχόμενο» και στέλνει πλοία και αεροσκάφη στην έρευνα, που γίνεται και από τις αιγυπτιακές δυνάμεις.

Ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ δήλωσε πεπεισμένος πως το αεροσκάφος συνετρίβη, συνιστώντας ωστόσο προσοχή στη διατύπωση υποθέσεων για το «εάν επρόκειτο για ατύχημα ή τρομοκρατική πράξη».

Ο υπουργός αεροπορίας Σαρίφ Φατί σημείωσε ότι η Αίγυπτος δεν μπορεί να αποκλείσει οποιαδήποτε πιθανότητα για το αεροσκάφος, ανάμεσά τους και την «τρομοκρατική ενέργεια». Είπε, μάλιστα, ότι η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας είναι «πιο ισχυρή» από εκείνη της τεχνικής βλάβης. Ο ίδιος σημείωσε ότι επιμένει να λέει ότι το αεροσκάφος αγνοείται μέχρι να βρεθούν τα συντρίμμια.

Ο ίδιος είπε ότι οι έρευνες επικεντρώνονται ανοιχτά της Καρπάθου και νότια του νησιού.

Ο Φατί είπε ότι δεν υπάρχουν γνωστά ζητήματα ασφαλείας με τους επιβάτες του αεροπλάνου και επέμεινε ότι τα αεροπορικά ταξίδια στην Αίγυπτο παραμένουν ασφαλή. Επιβεβαίωσε, παράλληλα, ότι το αεροσκάφος είχε κάνει στάση στην Τυνησία πριν πετάξει στο Παρίσι και στη συνέχεια ξεκινήσει την πτήση για Κάιρο.

Η τελευταία ενημέρωση από τον έλληνα υπουργό Άμυνας Πάνο Καμμένο ήταν πως δεν έχει ακόμη εντοπιστεί τίποτε. Ο κ. Καμμένος είπε ότι το αεροσκάφος πραγματοποίησε δύο απότομες στροφές πριν εξαφανιστεί από τα ραντάρ.

Προηγουμένως, ανεπιβεβαίωτες αναφορές στο Γαλλικό Πρακτορείο είχαν μιλήσει για συντριβή 130 ναυτικά μίλια ανοικτά της Καρπάθου, στην περιοχή εντός του αιγυπτιακού εναέριου χώρου. Το Γαλλικό Πρακτορείο είχε επικαλεστεί ανώνυμο αξιωματούχο των ελληνικών υπηρεσιών αεροπορίας και για ώρες αυτή είχε μείνει η μοναδική τέτοια αναφορά. {{{ map }}}

Το στίγμα χάθηκε στις 02:30 ώρα Καΐρου (03:30 ώρα Αθήνας) αφού η πτήση είχε ήδη μπει περίπου 16 χιλιόμετρα στον αιγυπτιακό εναέριο χώρο. Σύμφωνα με την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εξαφανίστηκε δύο λεπτά μετά την έξοδο από τον ελληνικό εναέριο χώρο και οι έλληνες ελεγκτες ήταν οι τελευταίοι που επικοινώνησαν το πλήρωμα του αεροσκάφους.

Αξιωματούχοι της αιγυπτιακής αεροπορίας ανέφεραν ανώνυμα στο Reuters ότι θεωρούν πως το αεροσκάφος συνετρίβη.

Στη θαλάσσια περιοχή κάτω από το σημείο που είχε καταγραφεί τελευταία φορά το αεροσκάφος βρίσκονται επίσης εμπορικά πλοία που βοηθούν στις έρευνες.

Δεν μπορεί να αποκλειστεί κανένα σενάριο

Πολλές ώρες μετά την εξαφάνιση, Παρίσι και Κάιρο περιορίζονται στο ότι δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία για να γίνουν εκτιμήσεις για τα αίτια της εξαφάνισης του αεροσκάφους.

Σύγχυση επικρατεί για το εάν και πότε στάλθηκε και ελήφθη σήμα κινδύνου: Οι τελευταίες ανακοινώσεις από την EgyptAir υποστήριζαν, σε αντίθεση με προηγούμενες αναφορές, πως το αεροσκάφος εξέπεμψε σήμα κινδύνου που ελήφθη από στρατιωτικές υπηρεσίες στις 04:26 (ώρα Καΐρου). Αυτό θα ήταν δύο ώρες μετά την εξαφάνιση, και εκτιμάται πως ενδεχόμενο τέτοιο σήμα μπορεί να είχε σταλεί από τα αυτόματα συστήματα του αεροσκάφους. Στη συνέχεια ωστόσο, στρατιωτική ανακοίνωση διέψευδε ότι οι στρατιωτικές υπηρεσίες είχαν λάβει σήμα κινδύνου.

Ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ επικοινώνησε το πρωί με τον αιγύπτιο πρόεδρο Αμπντελφατάχ αλ Σίσι. Το Παρίσι «δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτε όσον αφορά τα αίτια» της εξαφάνισης, όπως σημείωσε ο γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς. Στο Παρίσι συγκλήθηκε εκτάκτως υπουργική συνεδρίαση για την εξαφάνιση του αεροσκάφους, μετά την οποία υπογραμμίστηκε πως «προτεραιότητα είναι η συνδρομή στις οικογένειες των επιβαινόντων».

Το μεσημέρι, ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Ζαν-Μαρκ Ερό ανέφερε από το αεροδρόμιο Ντε Γκωλ πως «πρέπει να μείνουμε προσεκτικοί στη διατύπωση υποθέσεων, είναι ακόμη πολύ νωρίς». «Προτεραιότητα είναι να βρεθούν αξιόπιστες πληροφορίες» τόνισε.

Ο αιγύπτιος πρωθυπουργός επίσης αρνήθηκε να αποκλείσει οποιαδήποτε ενδεχόμενο στην παρούσα φάση, όταν ερωτήθηκε για το σενάριο τρομοκρατίας.

Σε ανακοίνωσή του ενδιάμεσα, το αιγυπτιακό ΥΠΕΞ είχε αναφέρει πως στη συνομιλία του με τη γαλλική πλευρά είχε ανταλλάξει «συλλυπητήρια για την πτώση του αεροσκάφους» -η μοναδική μέχρι το μεσημέρι επίσημη αναφορά περί «πτώσης» κι όχι εξαφάνισης.

Παρίσι και Αίγυπτος αποφάσισαν να ξεκινήσουν έρευνα για την εξαφάνιση του αεροσκάφους.

Το Κάιρο έχει ήδη αναπτύξει συνεργεία αναζήτησης και ανατρέχει στα διαθέσιμα στοιχεία για την τεχνική κατάσταση του αεροσκάφους. Οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές την ώρα της εξαφάνισης.

Το χρονικό και τα στοιχεία της πτήσης

Πρόκειται για αεροσκάφος Airbus Α320 κατασκευής του 2003, σύμφωνα με την εταιρεία και είχε 48.000 ώρες πτήσης, σύμφωνα με όσα ανέφερε ξεχωριστά η κατασκευάστρια Airbus. Η πτήση προς Κάιρο ήταν η πέμπτη πτήση της ημέρας, με το αεροσκάφος να έχει περάσει προηγουμένως από Τυνησία και Ερυθραία, όπου όμως δεν είχε αναφερθεί τεχνικό πρόβλημα.

Είχε απογειωθεί από το Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού στις 23:09 το βράδυ της Τετάρτης και ήταν προγραμματισμένο να προσγειωθεί στο Κάιρο στις 03:15, εκτελώντας την πτήση MS804. Σύμφωνα με την EgyptAir, ο κυβερνήτης είχε 6.275 ώρες πτήσης (από τις οποίες οι 2.101 σε τέτοιου τύπου αεροσκάφος) και ο συγκυβερνήτης 2.766 ώρες πτήσης.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν 56 επιβάτες -ανάμεσά τους ένα παιδί και δύο βρέφη- και 7μελές πλήρωμα. Επιπλέον, σύμφωνα με την Egyptair, στο αεροσκάφος βρίσκονταν και τρία μέλη του προσωπικού ασφαλείας της εταιρείας, συνολικά δηλαδή επέβαιναν 66 άτομα.

Μεταξύ των επιβαινόντων βρίσκονταν 30 Αιγύπτιοι, 15 Γάλλοι, 2 Ιρακινοί, 1 υπήκοος Κουβέιτ, 1, Βρετανίας, 1 Βελγίου, 1 Σαουδικής Αραβίας, 1 Σουδάν, 1 Τσαντ, 1 Πορτογαλίας, 1 Αλγερίας και 1 Καναδά.

Η πρώτη επικοινωνία με τις ελληνικές υπηρεσίες έγινε στη 01:55 ώρα Καΐρου (02:55 ώρα Αθήνας) όταν το αεροσκάφος βρισκόταν πάνω από την Κέα και ο κυβερνήτης «δεν ανέφερε προβλήματα», σύμφωνα με όσα είπε ο διοικητής της ΥΠΑ Κώστας Λιντζεράκος στο Reuters.

Μιλώντας στη συνέχεια στο Mega, ο διοικητής της ΥΠΑ ανέφερε πως ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας προσπάθησε να επικοινωνήσει εκ νέου στις 02:27 (ώρα Καΐρου, 03:27 Αθήνας) με το αεροσκάφος κατά την έξοδο από το ελληνικό FIR αλλά ο κυβερνήτης δεν ανταποκρίθηκε. Οι προσπάθειες συνεχίστηκαν τα επόμενα λεπτά και ενημερώθηκε η αιγυπτιακή πλευρά. 

Tο στίγμα χάθηκε στις 02:30 (ώρα Καΐρου), τρία τέταρτα πριν την προγραμματισμένη άφιξή του. Αιγυπτιακά ΜΜΕ ανέφεραν πως η τελευταία επαφή έγινε δέκα λεπτά πριν την εξαφάνιση και στην αρχή υποστήριζαν πως το αεροσκάφος δεν είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου -κάτι που στη συνέχεια φάνηκε να αντικρούει αναφορά της εταιρείας, η οποία όμως με τη σειρά της διαψεύστηκε από τις αιγυπτιακές ένοπλες δυνάμεις.

Σε ανάρτησή της στο Twitter, η εταιρεία ανέφερε πως το αεροσκάφος πετούσε στα 37.000 πόδια και είχε ήδη μπει 16 χιλόμετρα στον αιγυπτιακό ενάεριο χώρο όταν χάθηκε «κάθε επαφή» μαζί του. Την ώρα της εξαφάνισης, πετούσε σε απόσταση περίπου 280 χλμ. από τις αιγυπτιακές ακτές.

Ανεπιβεβαίωτες αναφορές υποστηρίζουν πως πλοίαρχος εμπορικού πλοίου που έπλεε στην περιοχή είδε «λάμψη στον ουρανό» κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Στο Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού  και στο αεροδρόμιο του Καΐρου έχουν συγκεντρωθεί συγγενείς των επιβαινόντων, με τις αρχές να έχουν στήσει κέντρα ενημέρωσης και υποστήριξής τους.

Σύμφωνα με αναφορές στην αιγυπτιακή Al Ahram, αξιωματούχοι της αιγυπτιακής πολιτικής αεροπορίας εκφράζουν την εκτίμηση πως το αεροσκάφος συνετρίβη στη θάλασσα.

Από τη γαλλική πλευρά, αξιωματούχος του Ντε Γκωλ που ερωτήθηκε από το Reuters περιορίστηκε στο ότι «το μοναδικό που μπορούμε να πούμε προς το παρόν είναι ότι το αεροσκάφος δεν προσγειώθηκε».

Επιμέλεια: Β.Ψυχογιός – Α.Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ