Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Φως στα γενετικά αίτια του τραυλίσματος επιχειρούν να ρίξουν ερευνητές

Καλύτερη κατανόηση στα γενετικά αίτια του τραυλίσματος προσπαθούν να αποκτήσουν οι επιστήμονες τροποποιώντας γενετικά ποντίκια ώστε να εμφανίζουν ανάλογη διαταραχή. Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του επιστημονικού εντύπου Current Biology, ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ουάσινγκτον στο Σεντ Λούις προσπαθούν εδώ και χρόνια να ανακαλύψουν τους βιολογικούς και νευρωνικούς μηχανισμούς που προκαλούν το τραύλισμα στον άνθρωπο, ώστε να αναπτύξουν νέες θεραπείες.

Παλαιότερα, το τραύλισμα θεωρείτο πρόβλημα άγχους ή κακής ανατροφής, αλλά πρόσφατα η αιτία του θεωρείται πρωτίστως βιολογική και γενετική, με το στρες πιθανώς να επιδεινώνει την κατάσταση. Το 2010 είχε ανακαλυφθεί για πρώτη φορά ότι οι μεταλλάξεις στο γονίδιο Gnptab φαίνεται να προκαλούν τραύλισμα σε μερικούς ανθρώπους.

Έτσι, οι αμερικανοί ερευνητές τροποποίησαν γενετικά μια ομάδα ποντικιών, ώστε να έχουν μεταλλάξεις σε αυτό ακριβώς το γονίδιο. Μετά ηχογράφησαν τους ήχους των νεογέννητων, ωσότου γίνουν οκτώ ημερών και, με τη βοήθεια ειδικού λογισμικού, ανέλυσαν τα ηχητικά μοτίβα.

Τα πειραματόζωα έβγαζαν λιγότερους και πιο επαναλαμβανόμενους ήχους, ενώ υπήρχαν επίσης μεγαλύτερες παύσεις ανάμεσά τους, με τον ίδιο τρόπο που οι άνθρωποι όταν τραυλίζουν έχουν

διακεκομμένη ροή λόγου.

«Τα ποντίκια αυτά δεν τραυλίζουν ακριβώς, αλλά έχουν χαρακτηριστικά που μοιάζουν με εκείνα των ανθρώπων που τραυλίζουν, συνεπώς αποτελούν ένα απίστευτα ισχυρό εργαλείο έρευνας», εξηγεί η επικεφαλής ερευνήτρια Δρ Τέρα Μπαρνς και προσθέτει ότι «έγινε το πρώτο τεράστιο βήμα για να δημιουργηθούν πειραματόζωα που να τραυλίζουν κανονικά».

Αξίζει να σημειωθεί ότι διαταραχές ομιλίας, όπως το τραύλισμα, είναι συχνά και εμφανίζονται σε περίπου ένα στα 20 παιδιά. Στις περισσότερες περιπτώσεις το πρόβλημα ξεπερνιέται αργότερα, με ή χωρίς λογοθεραπεία. Όμως οι θεραπείες δεν έχουν αποτέλεσμα σε όλους τους ανθρώπους.

Το τραύλισμα είναι συχνότερο στα αγόρια, με συνέπεια περίπου τετραπλάσιοι άνδρες να τραυλίζουν από ό,τι γυναίκες. Εκτιμάται ότι γύρω στο 1% των ενηλίκων έχει μικρότερο ή μεγαλύτερο πρόβλημα, διεθνώς.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή