Γιατί η βενζίνη «καίει» παρά τη «βουτιά» του πετρελαίου;
Τι κι αν οι τιμές του αργού βρίσκονται σε επίπεδα 2003, κινούνται σταθερά κάτω από τα 30 δολάρια το βαρέλι και έχουν πέσει 40% μέσα σε ένα χρόνο. Τα όποια οφέλη για τους έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να χάνονται στον δρόμο προς την αντλία, με κύριο υπεύθυνο τους φόρους, ενώ δεν αποκλείεται -ειδικά για τη βενζίνη- να έχει βάλει το χεράκι της και η κερδοσκοπία.
Συγκρίνοντας τις τιμές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου με τις αντίστοιχες του 2015, προκύπτει ότι η τιμή της βενζίνης έχει μειωθεί μόλις κατά… 2%, του πετρελαίου κίνησης μόνο 10%, του υγραερίου κίνησης 8% και του πετρελαίου θέρμανσης 16%. Βασικός υπεύθυνος αυτής της αντίφασης είναι οι φόροι, που στην Ελλάδα παραμένουν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της όποιας μείωσης.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συμβαίνει με τη βενζίνη, όπως αναφέρουν και σε ενημερωτικό τους σημείωμα τα ΕΛΠΕ: οι φόροι αντιστοιχούν στο 76,3% της τελικής τιμής και παραμένουν σταθεροί, δηλαδή δεν επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών. Αυτό σημαίνει ότι τα σκαμπανεβάσματα του αργού επηρεάζουν μόλις το 23% της τελικής τιμής της αμόλυβδης.
Παραμένει ωστόσο ανεξήγητο φαινόμενο πώς η αμόλυβδη βενζίνη, από τα 1,398 ευρώ το λίτρο πέρυσι τον Ιανουάριο, πωλείται σήμερα στα 1,37 ευρώ, δηλαδή μόλις 2% χαμηλότερα. Αλλωστε, αν λάβουμε υπόψη όσα αναφέρουν τα ΕΛΠΕ, αν η τιμή του αργού μειωθεί κατά 50%, τότε η τιμή της αντλίας πρέπει να πέσει κατά 14%.
Γιώργος Φιντικάκης
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις