Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
Ομάδα ειδικών: Μην απαγορεύετε την έρευνα σε γενετικά τροποποιημένα έμβρυα

Η γέννηση γενετικά τροποποιημένων βρεφών θα ήταν πρόωρη με βάση τα σημερινά δεδομένα, ωστόσο οι έρευνες σε γενετικά τροποποιημένα έμβρυα είναι απαραίτητες προκειμένου να απαντηθούν βασικά επιστημονικά ερωτήματα για την ανθρώπινη ανάπτυξη, δηλώνει διεθνής ομάδα ειδικών.

Η έκκληση έρχεται λίγους μήνες μετά την ιστορική ανακοίνωση κινέζων ερευνητών ότι κατάφεραν να διορθώσουν το γονίδιο της μεσογειακής αναιμίας σε έμβρυα που περίσσεψαν από κλινικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.

Αν και τα έμβρυα ήταν μη βιώσιμα, είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται στην επιστημονική βιβλιογραφία περίπτωση κληρονομήσιμων γενετικών παρεμβάσεων σε ανθρώπους.

Διαβάστε επίσης:

Κλειδί για την επιτυχία του πειράματος ήταν η σχετικά νέα, επαναστατική τεχνική CRISPR, η οποία
επιτρέπει την αλλαγή, τη διαγραφή και την προσθήκη γονιδίων σε έμβρυα, ωάρια και σπερματοζωάρια.

Στο ζήτημα παίρνει τώρα θέση το Hinxton Group, μια ομάδα ερευνητών των βλαστοκυττάρων και ειδικών της Βιοηθικής από οκτώ χώρες. Σε ομόφωνή ανακοίνωσή της, η ομάδα ότι οι γενετικές παρεμβάσεις σε έμβρυα έχουν «τεράστια σημασία» για την απάντηση ερωτημάτων της βασικής έρευνας που σχετίζονται με την ανθρώπινη ανάπτυξη και αναπαραγωγή.

Τα ευρήματα αυτών των μελετών, λέει το Hinxton Group, θα δείξουν τελικά αν οι εν λόγω τεχνικές μπορούν να έχουν χρησιμότητα στην κλινική πράξη.

Οι συντάκτες της ανακοίνωσης διευκρινίζουν ότι τα σημερινά δεδομένα δεν τους επιτρέπουν να ταχθούν υπέρ της χρήσης της νέας τεχνολογίας για τη γέννηση γενετικά τροποποιημένων παιδιών.

«Παρόλα αυτά, αναγνωρίζουμε ότι, εφόσον απαντηθούν όλα τα ερωτήματα που αφορούν την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και τον έλεγχο, θα μπορούσαν να υπάρξουν ηθικά αποδεκτές χρήσεις αυτής της τεχνολογίας, αν και θα απαιτηθεί περαιτέρω διάλογος και διαβούλευση» γράφει η ανακοίνωση.

Με τη θέση του Hinxton Group διαφωνεί πάντως μια ομάδα τεσσάρων επιστημόνων που ζήτησαν με άρθρο στο Nature τον Μάιο να υπάρξει εθελοντικό μορατόριουμ στη γενετική τροποποίηση εμβρύων, σπερματοζωαρίων ή ωραρίων, τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθεί ο δημόσιος διάλογος και η συγκέντρωση δεδομένων ασφάλειας.

Υπάρχουν πάντως και ειδικοί που πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα από το Hinxton Group. O Τζορτζ Τσερτς, γενετιστής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, δηλώνει στο δικτυακό τόπο του Science πως δεν καταλαβαίνει γιατί οι τεχνικές επέμβασης στο γονιδίωμα διαχωρίζονται από άλλες παρεμβάσεις που ενέχουν κινδύνους. Όπως επισημαίνει, οι χημειοθεραπείες μπορούν να προκαλέσουν κληρονομήσιμες μεταλλάξεις, παρόλα αυτά όμως δεν απαγορεύονται.

Ο ίδιος είχε δηλώσει παλαιότερα ότι η χρήση των νέων τεχνικών για τη θεραπεία γενετικών νοσημάτων είναι θεμιτή. Όπως είχε πει, «δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική λύση. Οι άνθρωποι που πάσχουν από γενετικές ασθένειες θα συνεχίσουν να αναπαράγονται».

Βαγγέλης Πρατικάκης