Από τα χρήματα που βγάζουν για τα προς το ζην έως τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις και τα αυτοκίνητα που οδηγούν, το χάσμα που χωρίζει τους Γερμανούς παραμένει βαθύ 25 χρόνια μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Αρκετοί δεν τρέφουν καν τα καλύτερα συναισθήματα για τους συμπατριώτες τους, με το ένα τρίτο των Ανατολικογερμανών να θεωρούν τους Δυτικογερμανούς υπερόπτες, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη.

Πόσος καιρός θα χρειαστεί για να επουλωθούν οι πληγές του διχασμού; Οι συντάκτες της έκθεσης, από το Ινστιτούτο Πληθυσμού και Ανάπτυξης του Βερολίνου, εκτιμούν ότι θα πρέπει περάσουν άλλα 25 χρόνια, να μεγαλώσει μαζί δηλαδή μία ακόμη γενιά Γερμανών για να εξομαλυνθούν οι μεταξύ τους διαφορές.

«Σήμερα, όπως και τότε (το 1990), οι δύο πλευρές της χώρας είναι απίστευτα διαφορετικές», επισημαίνει ο διευθυντής του Ινστιτούτου, ο Ράινερ Κλίνγκχολζ, ο οποίος σε κάθε περίπτωση παραδέχεται ότι και ο ίδιος εξεπλάγη με τα αποτελέσματα της έρευνας.

Ο «πατέρας της επανένωσης» της Γερμανίας, ο πρώην καγκελάριος Χέλμουτ Κολ υποσχέθηκε τότε ευημερία στα πρώην κουμουνιστικά κρατίδια της χώρας. Ένα σύνολο παραγόντων ωστόσο, εκ των οποίων ξεπερασμένες οικονομικές δομές, καθώς και ένας τρόπος ζωής που είχε επιβληθεί στους Ανατολικογερμανούς, υπήρξαν ανασταλτικοί παράγοντες στην πραγματική ενσωμάτωσή τους. Όπως εξηγεί ο Κλίνγκχολζ άλλωστε, «η ενότητα είναι μία μακρά διαδικασία».

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι οικονομικές διαφορές έχουν περιοριστεί. Ομοίως έχει μειωθεί και εκείνο το τεράστιο κύμα μετακίνησης προς τη Δυτική Γερμανίας. Παρολ’ αυτά, 25 χρόνια μετά, οι Ανατολικογερμανοί αμείβονται κατά τι λιγότερο, εργάζονται περισσότερο και έχουν χαμηλότερη παραγωγικότητα. Επιπλέον, στη συντριπτική πλειονότητά τους, η αξία των ακινήτων στην ανατολική πλευρά της χώρας είναι η μισή από εκείνα της δυτικής πλευράς.

Οι διαφορές ωστόσο δεν περιορίζονται σε οικονομικό επίπεδο. Οι περισσότεροι Ανατολικογερμανοί δεν ανήκουν σε κάποια θρησκευτική κοινότητα, όταν στα δυτικά συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.

Και μία ακόμη διαφορά, ίσως όχι τόσο ασήμαντη σε μία χώρα που έχει εμμονή με τα αυτοκίνητα: η προτίμηση στις μάρκες. Συγκεκριμένα, μπορεί να δει κανείς περίπου διπλάσιες BMW στα δυτικά απ’ ό,τι στα ανατολικά, όπου γενικώς προτιμώνται τα Skoda.

Επιμέλεια: Μάρω Βακαλοπούλου

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ