Γιάννης Αδάναλης

Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα παραμείνει στις προθήκες των εγκαταστάσεων της Bentley στο Crewe ένα από τα σπανιότερα τετράτροχα της βρετανικής φίρμας.

Ο λόγος για την εκθαμβωτική 4 ¼ – Litre ‘Embiricos’ Special, η οποία επέστρεψε στη Μ. Βρετανία μετά τη συμμετοχή της στο Louis Vuitton Serenissima Run της Βενετίας και στο Le Mans Classic.

H ασημί 4 ¼ – Litre ‘Embiricos’ Special παράχθηκε τη δεκαετία του 1930, όταν η Bentley ανήκε στη Rolls-Royce και οι εξεζητημένες προτάσεις της κατασκευάζονταν στο Derby.

H συνήθης πρακτική πολλών εκ των υποψήφιων ιδιοκτητών μίας Bentley να απευθύνονται σε κατασκευαστές αμαξωμάτων, όπως ο Vanden Plas, H.J. ο Mulliner ή ο Park Ward, ώστε να εξασφαλίσουν ένα ακόμη πιο ελκυστικό και αεροδυναμικό σχήμα, οδήγησε και τον ελληνικής καταγωγής Ανδρέα Εμπειρικό στον Georges Paulin.

Ο τελευταίος εργαζόταν ως σχεδιαστής στην εταιρεία Pourtout Carrossier και ήταν αυτός που χάρισε στη συγκεκριμένη Bentley τη σημερινή της μορφή.

Σκοπός του ήταν να δημιουργήσει ένα αεροδυναμικό σύνολο ικανό να αναπτύσσει υψηλές ταχύτητες και να καταρρίπτει ρεκόρ εντός και εκτός αγωνιστικών circuit.

Μάλιστα στην προσπάθεια να διατηρηθεί το συνολικό βάρος σε χαμηλά επίπεδα για τις επιφάνειες του αμαξώματος της εν λόγω Bentley επιλέχθηκε το αλουμίνιο.

Η ικανότατη 4 ¼ – Litre ‘Embiricos’ Special κατάφερε να επιτύχει στην πίστα του Brooklands μέση ωριαία ταχύτητα 184,5 χλμ./ώρα, ενώ ταυτόχρονα ήταν τόσο… πολιτισμένη ώστε ο ελληνικής καταγωγής ιδιοκτήτης να την χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση.

Παρά τις επιτυχίες, πάντως, ο Ανδρέας Εμπειρίκος αποχωρίστηκε την ασημί Bentley το 1939. Στα χέρια του H.S.F. Hay το αυτοκίνητο συμμετείχε σε τρεις εικοσιτετράωρους αγώνες στο Le Mans, με κορυφαία διάκριση τον τερματισμό στην έκτη θέση το 1949.

Παράλληλα, το πετυχημένο σχεδιαστικό δείγμα της 4 ¼ – Litre ‘Embiricos’ Special οδήγησε την ίδια την Bentley στην αναζήτηση αεροδυναμικότερων σχεδιαστικών μοτίβων.

Το 1939 ο Ivan Evernden δημιούργησε το πρωτότυπο Mark V το οποίο ονόμασε Corniche, πριν καταστραφεί εντός γαλλικών συνόρων μετά το ξέσπασμα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.

Και μεταπολεμικά, ωστόσο, υπήρξαν προτάσεις της Bentley που υιοθέτησαν αρκετά από σχεδιαστικά στοιχεία της 4 ¼ – Litre ‘Embiricos’ Special. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η R Type Continental του 1952 όπως και η σημερινή Continental GT coupe.

«Αποτελεί τιμή για εμάς που εκθέτουμε για πρώτη φορά τη συγκεκριμένη Bentley χάρη στην γενναιόδωρη προσφορά του ιδιοκτήτη της. Το κομψό της σχήμα ήταν ιδιαίτερα επαναστατικό για εκείνη την εποχή και το σχεδιαστικό DNA της συναντάται ακόμη στα σημερινά coupe της Bentley. Ανυπομονούμε να εκθέσουμε την ‘Embiricos’ στους επισκέπτες του εργοστασίου μας και στο ευρύτερο κοινό στο προσεχές Windsor Castle Concours of Elegance».

auto.in.gr