Οριακή αύξηση σε αξία το 2010 για την αγορά σούπερ μάρκετ και cash & carry
Οριακή αύξηση σε αξία εκτιμάται ότι παρουσίασε το 2010 η αγορά σούπερ μάρκετ και cash & carry (αγορά χονδρικής από επαγγελματίες) σε σχέση με το 2009, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της Icap Group.
Οριακή αύξηση σε αξία εκτιμάται ότι παρουσίασε το 2010 η αγορά σούπερ μάρκετ και cash & carry (αγορά χονδρικής από επαγγελματίες) σε σχέση με το 2009, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της Icap Group.
Την περίοδο 1992-2009 η συνολική εγχώρια αγορά σούπερ μάρκετ και cash & carry παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 13%. Το 2009 αυξήθηκε κατά 2% σε σχέση με το 2008.
Ο βαθμός συγκέντρωσης ήταν σχετικά υψηλός το 2009, καθώς τρεις και πέντε από τις μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου συγκέντρωσαν αντίστοιχα το 34,1% και 44,8% της συνολικής αγοράς.
Οι τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις, οι οποίες επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, έχουν οδηγήσει στη δραστική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς.
Tο καταναλωτικό κοινό ωθείται πλέον στην αγορά των βασικών αγαθών και στον περιορισμό των δαπανών για άλλα προϊόντα. Τα τρόφιμα και τα ποτά κατέλαβαν το 73,2% των συνολικών πωλήσεων το 2009, ενώ το ποσοστό τους εκτιμάται ότι ανήλθε στο 75% περίπου του συνόλου το 2010.
Ο αριθμός των καταστημάτων σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά αυξήθηκε κατά 3,9% το διάστημα 2007/2008, με το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών (60,6% το 2008) να αντιστοιχεί σε καταστήματα που ανήκουν σε αλυσίδες.
Επιπλέον, παρατηρείται ότι ενώ το πλήθος των αλυσίδων παρουσιάζει σχετική υποχώρηση την περίοδο 2005-2008, ο αριθμός των καταστημάτων τους αυξάνεται συνεχώς με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 3,1%. Το γεγονός αυτό είναι ενδεικτικό της τάσης συγκέντρωσης που επικρατεί στην αγορά.
Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 78 εταιρειών για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία τόσο για το 2009 όσο και για το 2008, προκύπτουν τα εξής:
Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκε κατά 3,28% το 2009, οι πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασαν μικρή αύξηση (1,16%) το 2009/08, ενώ το μικτό κέρδος αυξήθηκε με ελαφρώς υψηλότερο ρυθμό (2,1%).
Ωστόσο, η αύξηση των λοιπών λειτουργικών εξόδων (κατά 5,82%) οδήγησε στην επιδείνωση του συνολικού λειτουργικού αποτελέσματος. Τελικά, τα κέρδη προ φόρων των συγκεκριμένων εταιρειών μειώθηκαν κατά 27,35% το 2009, ενώ και τα κέρδη EBITDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) μειώθηκαν κατά 7,71%.