Κόντρα για το καμποτάζ μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης στην επιτροπή της Βουλής
«Μεγάλη, διαρθρωτική τομή» στην κρουαζιέρα χαρακτηρίζει η υπουργός
Οικονομίας Λ.Κατσέλη το νομοσχέδιο για το καμποτάζ, ενώ η Νέα Δημοκρατία
υποστηρίζει ότι δεν αίρεται καν το καμποτάζ και το νομοσχέδιο φέρνει
απλώς «μία μορφή αδειοδότησης». ΝΔ, ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζουν επί της αρχής το νομοσχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, επιφυλάξεις για άρθρα του νομοσχεδίου εκφράζει ο ΛΑΟΣ.
«Μεγάλη, διαρθρωτική τομή» στην κρουαζιέρα χαρακτηρίζει η υπουργός Οικονομίας Λ.Κατσέλη το νομοσχέδιο για το καμποτάζ, ενώ η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει ότι δεν αίρεται καν το καμποτάζ και το νομοσχέδιο φέρνει απλώς «μία μορφή αδειοδότησης».
ΝΔ, ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζουν επί της αρχής το νομοσχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ επιφυλάξεις για άρθρα του νομοσχεδίου εξέφρασε ο ΛΑΟΣ.
Η Λ.Κατσελη ανέφερε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ότι νομοσχέδιο στοχεύει στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας και ότι με τη σύμβαση διασφαλίζονται ενιαίοι κανόνες ως προς την τήρηση συμβατικών όρων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα με αναλογικά κριτήρια για το ύψος της εισφοράς.
Η ίδια ανέφερε ότι η σύμβαση που προτείνεται να υπογραφεί μεταξύ και Δημοσίου και πλοιοκτητριών εταιριών κατοχυρώνει τόσο την ασφάλεια δικαίου για τις επιχειρήσεις, αφού δεν επιτρέπεται στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία να αλλάζει τις συντεταγμένες της σύμβασης, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον, εξασφαλίζει τα δικαιώματα της ναυτεργασίας και παρέχει κίνητρα για πρόσληψη Ελλήνων αξιωματικών και ναυτεργατών καθώς και για επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές.
Η υπουργός σημείωσε επίσης ότι οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές είναι ενταγμένες στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, δίνοντας έτσι ένα επιπλέον κίνητρο στις εταιρίες να επενδύσουν ενώ υπογράμμισε ότι η 12ωρη παραμονή στο λιμάνι αφετηρίας κρίνεται σκόπιμη για την περιήγηση των επιβατών σε τόπους τουριστικού ενδιαφέροντος και κίνηση στην αγορά των λιμανιών.
Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Πλακιωτάκης, είπε χαρακτηριστικά «ότι το νομοσχέδιο μπορεί να έρχεται, αλλά το καμποτάζ δεν φεύγει», υποστηρίζοντας ότι καταλήγει σε μια μορφή αδειοδότησης που «δεν αποτελεί σε καμιά περίπτωση άρση καμποτάζ ενώ η χώρα μας αυτή την ώρα πρέπει να εκπέμψει σαφές μήνυμα στο εξωτερικό». Ανέφερε επίσης πως το νομοσχέδιο θα έχει πρακτική εφαρμογή μετά το 2012 καθώς οι εταιρείες έχουν κλείσει τον προγραμματισμό τους μέχρι και το τέλος του 2011.
«Όταν μιλάμε για άρση μιλάμε για πραγματική απελευθέρωση» είπε ο Γ.Πλακιωτάκης, λέγοντας πως «εδώ πρόκειται για ένα νομοσχέδιο χωρίς ουσιαστικές ρυθμίσεις με πολλά θολά σημεία που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα παρά να λύσουν». «Αντί να απελευθερώνει την αγορά ακολουθεί το ίδιο ακριβώς σκεπτικό με το ισχύον πλαίσιο για τις κοινοτικές σημαίες που ήδη έχει αποδειχθεί άκαρπο» ανέφερε.
Απαντώντας, η υπουργός χαρακτήρισε αντιφατική την θέση της ΝΔ, λέγοντας πως ενώ επαγγέλλεται την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς θαλάσσιας περιήγησης πρότεινε ταυτόχρονα πρόσθετους περιοριστικούς όρους, αγνοώντας τις ρυθμίσεις των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Ο Ν.Καραθανασόπουλος του ΚΚΕ ανέφερε ότι η κυβέρνηση επιβεβαιώνει το ρόλο της «ως υπηρέτη του κεφαλαίου και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο των εφοπλιστών», λέγοντας πως αποτελεί πρόκληση η παρασιτική δραστηριότητα των εφοπλιστών όταν η κυβέρνηση κόβει τη σύνταξη 500 ευρώ.
«Δώσατε προκλητικά προνόμια στους εφοπλιστές, επιδοτήσεις, φορολογική ασυλία. Είναι δίκαιο να πληρώνει ο φτωχός αγρότης και να έχει κατάργηση ΦΠΑ ο εφοπλιστής; Επιτρέπετε την καταλήστευση του ΝΑΤ και κόπτεστε δήθεν για τα αποθεματικά;» ρώτησε. Έκανε επίσης λόγο για τεράστια όξυνση προβλημάτων εξυπηρέτησης νησιών της χώρας και «όσων προσβλητικά λέγονται ως άγονες γραμμές» και παράλληλα «προκλητική» αύξηση των εισιτηρίων, ενώ δεν βελτιώθηκε η θέση των εργαζόμενων.
Από τον ΛΑΟΣ ο Αστ.Ροντούλης ανέφερε ότι υπάρχουν θετικά από την άρση του προστατευτισμού, όπως η είσοδος συναλλάγματος και μάλιστα αν υπάρξει μια δαπάνη ενός εκατ. ευρώ που προέρχεται από το χώρο της κρουαζιέρας το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στην οικονομία 2,7 εκατ. Ευρώ και αύξηση των θέσεων εργασίας. Όμως διερωτήθηκε αν είναι αρκετή αυτή η θεσμική μεταρρύθμιση για να συμπληρώσει ότι το κόμμα του θεωρεί ότι χρειάζεται συνολικότερη στρατηγική επί του ζητήματος και το όλο εγχείρημα να στηριχθεί με λιμενικές υποδομές που τώρα δεν υπάρχουν για τον ορθό προγραμματισμό των αφίξεων και δημιουργία ανταγωνιστικών δικτύων τροφοδοσίας.
Η Λίτσα Αμμανατίδου (ΣΥΡΙΖΑ) είπε ότι το νομοσχέδιο αντί να ενισχύσει την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών, τους δίνει φιλοδωρήματα και ως προς τις εκτιμήσεις περί αυτονόητης αύξησης της επισκεψιμότητας από την άρση του καμποτάζ εκτίμησε ότι είναι αυθαίρετες, αφού δεν έχουν υποδομή τα λιμάνια, απουσιάζουν σημαντικές υποδομές σύνδεσης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα αεροδρόμια, ενώ τα τέλη του Ελ. Βενιζέλος αυξάνουν το κόστος των εισιτηρίων. Εκτίμησε ακόμη ότι το νομοθέτημα οδηγεί σε απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας και σε απώλειες εσόδων το ΝΑΤ.