Οι κοινοτικοί πόροι και οι προκλήσεις του μέλλοντος
Τρία μέτωπα που αφορούν ζωτικά για την ελληνική οικονομία κοινοτικά κονδύλια, αφήνει πίσω του το έτος που φεύγει. Πρόκειται για πόρους που χάθηκαν από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, το επερχόμενο Δ ΚΠΣ και τις αγροτικές επιδοτήσεις.
28
Τρία μέτωπα που αφορούν ζωτικά για την ελληνική οικονομία κοινοτικά κονδύλια, αφήνει πίσω του το έτος που φεύγει. Πρόκειται για πόρους που χάθηκαν από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, το επερχόμενο ΔΚΠΣ και τις αγροτικές επιδοτήσεις.
Η Ελλάδα έχασε οριστικά ποσό περίπου 500 εκατ. ευρώ από κονδύλια του ΒΚΠΣ και του ΓΚΠΣ την περίοδο 2001-2003. Αλλα σημαντικά ποσά κινδυνεύουν επίσης να χαθούν εάν η Αθήνα δεν υποβάλει νέα προγράμματα, καθώς η απορρόφηση παραμένει χαμηλή, στο 35%, και απομένει λίγο περισσότερο από ένας χρόνος πριν λήξει τυπικά το ΓΚΠΣ.
Βοήθεια θα προσφέρει τυχόν υλοποίηση του διοικητικού διαχωρισμού της χώρας σε πέντε μείζονες περιφέρειες, όπως πρότεινε η κυβέρνηση.
Στο μεταξύ ευρωπαϊκό «θρίλερ» διαδραματίστηκε μέχρι το τέλος του έτους για τα κονδύλια του ΔΚΠΣ.
Τον Ιούνιο του 2005 επήλθε ναυάγιο στις Βρυξέλλες για τον κοινοτικό προϋπολογισμό της περιόδου 2007-2013, βυθίζοντας την Ευρώπη ακόμα πιο βαθιά στην κρίση που άνοιξε το γαλλικό και το ολλανδικό «όχι» στο Ευρωσύνταγμα.
«Αγκάθια» για τον κοινοτικό προϋπολογισμό ήταν το ειδικό καθεστώς επιστροφών που απολαμβάνει η Βρετανία και οι αγροτικές επιδοτήσεις. Η βρετανική προεδρία πρότεινε επίμονα την ανακατανομή των κοινοτικών πόρων, ώστε το επίκεντρο να στραφεί από τη χρηματοδότηση μη ανταγωνιστικών τομέων, όπως η γεωργία, σε άλλους πιο ανταγωνιστικούς, όπως η νέα τεχνολογία.
Τελικώς, στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου επετεύχθη συμβιβαστική λύση, βάσει της οποίας η Ελλάδα εξασφαλίζει κοινοτικούς πόρους 20,1 δισ. ευρώ, τους οποίους μάλιστα θα έχει δικαίωμα να απορροφήσει ως το 2016, μετά την επιμήκυνση της περιόδου χάριτος κατά ένα έτος («ν+3»).
Παράλληλα, η Ελλάδα πέτυχε αύξηση του ποσοστού χρηματοδότησης σε περιοχές που ξεπερνούν το 75% του μέσου κοινοτικού ΑΕΠ μετά τη διεύρυνση, καθώς και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα του ΦΠΑ στα συγχρηματοδοτούμενα έργα.
Στο κρίσιμο για την Ελλάδα μέτωπο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ)είναιπρακτικώς είναι αδύνατο να υπάρξουν νέες αλλαγές έως το 2013. Τα ελληνικά κονδύλια δεν θα θιγούν ακόμα και εάν αρχίσουν συνομιλίες για αναδιάρθρωση της ΚΑΠ πολύ νωρίτερα, π.χ. το 2008.
Πάντως, ακόμα και χωρίς περαιτέρω αλλαγές, η ελληνική γεωργία θα αντιμετωπίσει σοβαρές προκλήσεις από 1ης Ιανουαρίου 2006 λόγω των αλλαγών στη γεωργικό τομέα που επέφερε η τελευταία μεταρρύθμιση της ΚΑΠ (Ιούνιος 2003 και, κυρίως, Απρίλιος 2004).
Αυτό που κυρίως αλλάζει είναι η ολική αποδέσμευση των επιδοτήσεων από την παραγωγή. Στο μάτι του κυκλώνα θα βρεθούν οι αγρότες που δεν έχουν αναδιαρθρώσει τις καλλιέργειές τους.
Για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα, η κυβέρνηση έφερε το Σεπτέμβριο νομοσχέδιο το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης στην έδρα κάθε Νομού, στήριξη των νέων αγροτών και επιτάχυνση των αναδασμών σε όλη τη χώρα.
Χ.Κ.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Νέα σενάρια για Τετέ: «Ο Παναθηναϊκός ζητάει 5 εκατ. για να τον πουλήσει»
- Ιλίσια: Σε κρίσιμη κατάσταση ο συντηρητής που τραυματίστηκε σε ασανσέρ σούπερ μάρκετ
- Ανδρουλάκης: Χρέος μας να εργαστούμε για τα προβλήματα της κοινωνίας και να μειώσουμε τις ανισότητες
- Στο Παρά Πέντε: Η συνάντηση της παρέας 20 χρόνια μετά, η βιντεοκλήση του Γιώργου Καπουτζίδη και η συγκίνηση της «Θεοπούλας»
- NBA: Τρομάζουν οι Σπερς, «καθάρισαν» τους Θάντερ και έφτασαν τις 8 σερί νίκες (130-110, vids)
- Το 65% των παιδιών που ξεκινούν σήμερα το δημοτικό θα εργαστεί σε επαγγέλματα που δεν έχουν καν επινοηθεί