88

Η θεαματική ανάκαμψη του Χρηματιστηρίου σε συνδυασμό με την τοποθέτηση διεθνών θεσμικών χαρτοφυλακίων σε μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης, σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στα επιχειρηματικά δρώμενα της χώρας, κατέστησαν το 2005 αφετηρία ενός νέου γύρου επιχειρηματικών συμφωνιών και κινήσεων εξωστρέφειας, κυρίως στις βαλκανικές αγορές.

Το 2005 ήταν μια χρονιά επιχειρηματικών ανακατατάξεων, που συνοδεύτηκαν –και εν μέρει τροφοδοτήθηκαν- από την έλευση μεγάλων αλυσίδων του εξωτερικού στην Ελλάδα. «Θερμή» ήταν η χρονιά για τον κλάδο των τροφίμων και ιδιαίτερα των γαλακτοκομικών, καθώς ο ανταγωνισμός που αναπτύχθηκε επίσπευσε μεγάλες συμφωνίες και διέλυσε παραδοσιακές συμμαχίες.

Στις εξελίξεις ξεχώρισε ο όμιλος ΔΕΛΤΑ που συνεργάστηκε με τη Nestle (στην οποία πώλησε τη Δέλτα Παγωτού έναντι 240 εκατ. ευρώ), «χτύπησε» τη Friesland στην έδρα της και εν τέλει δρομολόγησε το σχέδιο συγχώνευσης με την Chipita. Με την απορρόφηση των εταιρειών Chipita, Δέλτα Πρότυπος Βιομηχανία Γάλακτος, Μπάρμπα Στάθης και Goody’s αναμένεται να δημιουργηθεί ένας επιχειρηματικός κολοσσός με ετήσιο τζίρο που θα ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Ο κλάδος της τεχνολογίας και πληροφορικής υπήρξε ιδιαίτερα δραστήριος, καθώς από την αρχή του έτους υλοποιήθηκαν τρία από τα μεγαλύτερα deals.

Η APAX και η Texas Pacific εξαγόρασαν την TIM Hellas έναντι 1,14 δισ. ευρώ, ενώ με το ενδεχόμενο απόκτησής της «φλερτάρει» και η αιγυπτιακή Orascom, η οποία πρόσφατα εξαγόρασε την ιταλική Wind (που κατέχει πλειοψηφικό πακέτο στην Tellas). Εξάλλου η BC Partners απέκτησε την Q Telecom προσφέροντας 350 εκατ. ευρώ.

Η Forthnet αποτέλεσε το «μήλο της έριδος» μεταξύ της Intracom και ενός ισλανδικού fund, του Novator, που εξασφάλισε το 26,3% της εταιρείας στις αρχές Νοεμβρίου, ανακόπτοντας τα σχέδια του άλλου διεκδικητή που μέσω δημόσιας προσφοράς ζητούσε την πλειοψηφία των μετοχών. Μετά από αυτό η Intracom ανακοίνωσε ότι βρίσκεται κοντά σε στρατηγική συνεργασία με τη ρωσική Sistema.

Στις τράπεζες, παρότι κυοφορούνται αρκετές συμφωνίες, μόνο μία κατόρθωσε να ολοκληρωθεί εντός του 2005 (παρ ότι πληροφορίες τη θέλουν ακόμη αβέβαιη), αυτή της εξαγοράς της Omega Bank από την Marfin, που είχε αποκτήσει λίγο νωρίτερα το 10% της Εγνατίας. Εξάλλου το πρώτο βήμα εισόδου στην αγορά της Τουρκίας πραγματοποίησε ο όμιλος της EFG Eurobank Ergasias με την εξαγορά της τουρκικής χρηματιστηριακής εταιρείας HC Istanbul.

Η «έφοδος» του βρετανικού ομίλου Dixons στην ελληνική αγορά μέσω της εξαγοράς της αλυσίδας Κωτσόβολος από τη Fourlis Συμμετοχών, άλλαξε το τοπίο στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, αναγκάζοντας τις άλλες εγχώριες αλυσίδες να επανεξετάσουν την πολιτική τους.

Ήδη ένας από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της στην ελληνική αγορά, το Ράδιο Κορασίδης, μπαίνει σε καθεστώς προστασίας έναντι των πιστωτών (άρθρο 46 του ν. 1892/1990) και αναζητά σχέδιο διάσωσης, χωρίς επιτυχία.

Σε επίπεδο λιανεμπορίου αξιοσημείωτη ήταν και η έλευση των διεθνών αλυσίδων Fnac (Γαλλία), Media Markt (Γερμανία) και Foot Lockers (ΗΠΑ), ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η έλευση των σούπερ μάρκετ Aldi και Plus που έρχονται στη χώρα μας από τη γεμρναία για να «αναμετρηθούν« με τους DIA και Lidl.

A.M.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ