Περίπου 2.500 μέλη του αμερικανικού συνδικάτου SAG-Aftra συμμετείχαν στη δράση κατά 10 από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των Activision και Electronic Arts. Και οι δύο πλευρές είχαν περάσει μήνες για να καταλήξουν σε μια συμφωνία σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την αναπαραγωγή της ερμηνείας ενός ηθοποιού – και τις «προστατευτικές μπάρες» για να αποφευχθεί αυτό.

Το συνδικάτο δήλωσε ότι το 95% όσων ψήφισαν υποστήριξαν τη συμφωνία, η οποία περιλαμβάνει επίσης αλλαγές στις αμοιβές και στην προστασία υγείας και ασφάλειας.

Το μεγάλο εμπόδιο

Οι δύο πλευρές είχαν ήδη κλειδώσει σε διαπραγματεύσεις για περίπου 18 μήνες όταν ξεκίνησε η απεργία τον περασμένο Ιούλιο. Εκείνη την εποχή, η SAG-Aftra δήλωσε ότι είχαν συμφωνήσει σε 24 από τους 25 επίμαχους τομείς, αλλά το σημείο εμπλοκής ήταν η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την αναπαραγωγή ανθρώπινων παραστάσεων.

Το μεγάλο εμπόδιο ήταν η διαφωνία σχετικά με τους ηθοποιούς που έκαναν motion capture, των οποίων η δουλειά αντιμετωπίζεται ως «δεδομένα» και όχι ως παράσταση. Σε δήλωση που δημοσιεύθηκε μετά την ψηφοφορία για τον τερματισμό της απεργίας, το συνδικάτο ανέφερε ότι η νέα σύμβαση εξασφάλισε «απαιτήσεις συναίνεσης και γνωστοποίησης για τη χρήση ψηφιακών αντιγράφων AI».

Οι ερμηνευτές μπορούν επίσης να αποσύρουν τη συγκατάθεσή τους σε περίπτωση μελλοντικών απεργιών, ανέφερε. Η Audrey Cooling, εκπρόσωπος των εταιρειών βιντεοπαιχνιδιών που διαπραγματεύονται με την SAG-Aftra, δήλωσε ότι είναι «ευχαριστημένη» που τα μέλη ενέκριναν μια νέα συμφωνία για τα διαδραστικά μέσα. Είπε ότι περιλαμβάνει «ιστορικές μισθολογικές αυξήσεις, πρωτοπόρες στον κλάδο προστασίες της ΤΝ και ενισχυμένα μέτρα υγείας και ασφάλειας για τους καλλιτέχνες».

Oι ερμηνευτές δεν επιθυμούν την πλήρη απαγόρευση της τεχνητής νοημοσύνης στην ανάπτυξη παιχνιδιών. «Απλώς δεν θέλουμε να αντικατασταθούμε από αυτήν»

Η απειλή της AI

Η Ashly Burch είναι ηθοποιός βιντεοπαιχνιδιών, γνωστή για τις ερμηνείες της ως Tiny Tina στη σειρά Borderlands και ως Chloe στο παιχνίδι περιπέτειας Life is Strange. Μιλώντας στο BBC Newsbeat μετά την αναστολή της απεργίας, ώστε τα μέλη να μπορέσουν να ψηφίσουν, η Ashly δήλωσε ότι οι ερμηνευτές δεν επιθυμούν την πλήρη απαγόρευση της τεχνητής νοημοσύνης στην ανάπτυξη παιχνιδιών. «Απλώς δεν θέλουμε να αντικατασταθούμε από αυτήν», είπε.

Είπε ότι η τεχνητή νοημοσύνη ήταν «αναμφισβήτητα μεγαλύτερη απειλή για τους ερμηνευτές φωνής και κίνησης» από ό,τι οι ηθοποιοί στον κινηματογράφο και την τηλεόραση και ότι ο κύριος στόχος της απεργίας ήταν οι εγγυήσεις γύρω από τη «συναίνεση, τη διαφάνεια και την αποζημίωση».

«Βασικά, πρέπει να πάρετε τη συγκατάθεσή μας για να φτιάξετε ένα ψηφιακό αντίγραφό μας», είπε. «Πρέπει να μας πείτε πώς θα το χρησιμοποιήσετε και στη συνέχεια πρέπει να μας αποζημιώσετε δίκαια».

Δε θέλω επιδόσεις AI στα παιχνίδια μου

Ένας από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες της Ashly – η Aloy από τη σειρά Horizon της Sony – έγινε θέμα συζήτησης κατά τη διάρκεια της απεργίας, όταν διέρρευσε ένα πρωτότυπο του χαρακτήρα με τεχνητή νοημοσύνη. Είπε ότι η ανταπόκριση των οπαδών στο μοντέλο – το οποίο έδειχνε τον χαρακτήρα να ανταποκρίνεται σε προτροπές ενός παίκτη – ήταν καθησυχαστική. «Σε ένα άτομο, όλοι έλεγαν: “Δε θέλω επιδόσεις τεχνητής νοημοσύνης στα παιχνίδια μου”», πρόσθεσε.

Η Ashly έχει επίσης εργαστεί σε έργα ζωντανής δράσης, όπως η τηλεοπτική εκπομπή Mythic Quest της Apple TV και η πρόσφατη διαδικτυακή σειρά της I’m Happy You’re Here, που εστιάζει στην ψυχική υγεία. Είπε ότι και τα δύο της υπενθύμισαν τι μπορούν να προσφέρουν οι άνθρωποι σε έναν ρόλο.

«Και αυτό, για μένα, ως άτομο που αγαπά τα παιχνίδια και αγαπά την τέχνη, είναι ο μεγάλος κίνδυνος της τεχνητής νοημοσύνης, ότι θα χάσουμε πραγματικά ενδιαφέρουσες, υποβλητικές ερμηνείες».

«Ελπίζω απλώς ο κόσμος να καταλάβει ότι όταν μια απεργία διαρκεί τόσο πολύ και οι άνθρωποι μιλούν για το πόσο σοβαρή είναι γι’ αυτούς, ότι έχει πραγματικό ανθρώπινο αντίκτυπο»

Μια μακρά απεργία

Η απεργία των ηθοποιών των βιντεοπαιχνιδιών δεν επηρέασε το σύνολο του κλάδου και αφορούσε κυρίως εργαζόμενους και έργα με έδρα τις ΗΠΑ. Και σε αντίθεση με την ολομέτωπη απεργία του Χόλιγουντ το 2023, οι ηθοποιοί βιντεοπαιχνιδιών εξακολουθούσαν να είναι σε θέση να εργάζονται με εταιρείες που υπέγραψαν μια ενδιάμεση συμφωνία για την αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη.

Οι βετεράνοι ηθοποιοί φωνής Robbie Daymond και Ray Chase, οι οποίοι δημιούργησαν το δικό τους στούντιο παιχνιδιών, δηλώνουν στο BBC Newsbeat ότι η ρύθμιση τους επέτρεψε να συνεχίσουν να εργάζονται στην πρώτη τους κυκλοφορία, Date Everything! Το παιχνίδι περιλαμβάνει ένα καστ από περίπου 70 γνωστούς ηθοποιούς που μπόρεσαν να εργαστούν στο έργο χάρη στην ενδιάμεση συμφωνία.

Αλλά ο Robbie, ο οποίος έχει εμφανιστεί στο Final Fantasy 15 και σε διάφορες σειρές anime, λέει ότι ήταν μια δύσκολη χρονιά για τους ερμηνευτές στις ΗΠΑ. «Αυτή ήταν μια μακρά απεργία και είχε σοβαρές επιπτώσεις για όλους τους εμπλεκόμενους», λέει.

Ο Robbie λέει ότι γνωρίζει ανθρώπους των οποίων το εισόδημα δέχτηκε πλήγμα σε μια βιομηχανία όπου πολλοί ερμηνευτές κάνουν σύντομες συμμετοχές σε πολλά έργα. «Ελπίζω απλώς ο κόσμος να καταλάβει ότι όταν μια απεργία διαρκεί τόσο πολύ και οι άνθρωποι μιλούν για το πόσο σοβαρή είναι γι’ αυτούς, ότι έχει πραγματικό ανθρώπινο αντίκτυπο», λέει.

Οι απεργίες δεν είναι εύκολες για κανέναν

Ο Ray επισημαίνει ότι οι ηθοποιοί φωνής είχαν τη δυνατότητα να αναλάβουν εργασία εκτός βιντεοπαιχνιδιών, αλλά η απεργία ήταν ιδιαίτερα σκληρή για τους ηθοποιούς που ειδικεύονται στην καταγραφή κίνησης. «Αν ήρθες στο Λος Άντζελες για να γίνεις ηθοποιός motion capture, τότε ολόκληρη η ύπαρξή σου απειλείται από την τεχνητή νοημοσύνη», λέει. «Αυτοί οι τύποι είναι ήρωες που άντεξαν τόσο πολύ».

Ο Ray επισημαίνει επίσης ότι η απεργία θα έχει επηρεάσει τους προγραμματιστές βιντεοπαιχνιδιών, αν δεν ήταν σε θέση να προσλάβουν ηθοποιούς το ίδιο εύκολα. «Οι απεργίες δεν είναι ποτέ εύκολες για τους εργαζόμενους. Δεν είναι ποτέ εύκολες για κανέναν», λέει. «Είμαστε χαρούμενοι που βρήκαμε μια ειρηνική λύση, σίγουρα».

*Με στοιχεία από bbc.com | Αρχική Φωτό: REUTERS/Mario Anzuoni