Πώς λειτουργούσε η σπείρα με τους πλαστούς πίνακες – Προσπάθησαν να πουλήσουν «μαϊμού» Πικάσο για 25 εκατ. ευρώ
Τα μέλη της σπείρας δραστηριοποιούνταν στην κατάρτιση και πώληση πλαστών έργων τέχνης δήθεν φιλοτεχνημένων από διάσημους καλλιτέχνες - Συνελήφθησαν 13 άτομα
Εγκληματική οργάνωση, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν στην κατάρτιση και πώληση πλαστών έργων ζωγραφικής, δήθεν φιλοτεχνημένων από διάσημους καλλιτέχνες σε διάφορες περιοχές της Αττικής εξαρθρώθηκε από την Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος.
Για την υπόθεση συνελήφθησαν13 άτομα ενώ έχει ταυτοποιηθεί ακόμη ένα και αναζητείται.
Η δικογραφία
Σε βάρος τους σχηματίσθηκε δικογραφία για -κατά περίπτωση- συγκρότηση, ένταξη και διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, διακεκριμένη απάτη, κατ’ εξακολούθηση άνω των 120.000 ευρώ, διακεκριμένη προσβολή πνευματικής ιδιοκτησίας κατ’ επάγγελμα σε εμπορική κλίμακα και από υπαίτιο ιδιαίτερα επικίνδυνο, κατ’ εξακολούθηση, υπεξαίρεση μνημείων, κατ’ επάγγελμα, κατ’ εξακολούθηση, διακεκριμένη νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες κατ’ εξακολούθηση, υπεξαίρεση, υποχρέωση δήλωσης των ανιχνευτών μετάλλων ή άλλων οργάνων διασκόπησης και διακίνηση ναρκωτικών ουσιών.
Οι μυστικοί αστυνομικοί
Στο πλαίσιο της αστυνομικής επιχείρησης, πραγματοποιήθηκε συγκεκαλυμμένη έρευνα από αστυνομικούς του Τμήματος Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων, κατά τη διάρκεια της οποίας μέλη της εγκληματικής οργάνωσης θα προχωρούσαν σε τρεις αγοραπωλησίες πλαστών έργων τέχνης:
η πρώτη αφορούσε αγοραπωλησία -25.000.000- ευρώ για πίνακα του Picasso, ο οποίος απεικόνιζε μία γυναικεία μορφή,
η δεύτερη αφορούσε αγορά -6- αντικειμένων (δυο πίνακες του Πόλοκ, έναν πίνακα του Κλοντ Μονέ και -3- θρησκευτικές εικόνες) στην τιμή των 100.000 ευρώ και
η τρίτη αγοραπωλησία 7 αντικειμένων (5 πίνακες του ζωγράφου Παρθένη και -2- θρησκευτικές εικόνες) στην τιμή των 150.000 ευρώ.
Πώς λειτουργούσε το κύκλωμα
Για να πετύχουν τον σκοπό τους, τα μέλη της οργάνωσης τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2025, είχαν συστήσει εγκληματική οργάνωση, δομημένη και με διαρκή δράση και με τη χρήση κατάλληλης υποδομής (πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο με δυο φούρνους παλαίωσης, μπογιές, παλέτες, πινέλα κ.λπ.) προέβαιναν:
στην κατασκευή πλαστών πινάκων ζωγραφικής, ξένων ζωγράφων διεθνούς φήμης και Ελλήνων, έργα των οποίων έχουν αναγνωρισθεί ως μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς και εμπίπτουν στο νόμο περί αρχαιοτήτων,
στην κατάρτιση πλαστών πιστοποιητικών γνησιότητας, χρησιμοποιώντας πλαστές σφραγίδες και
στη διάθεσή των «έργων» ως γνήσια, μέσω μελών της οργάνωσης που διατηρούσαν καταστήματα εμπορίας μεταχειρισμένων ειδών και αντικών (τρία παλαιοπωλεία σε περιοχές της Αττικής), καθώς και μελών που μεσολαβούσαν στις πωλήσεις μέσω κύκλου επαφών με ευρεία οικονομική επιφάνεια.
Ο ρόλος των μελών
Οι κατηγορούμενοι, είχαν συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi) και διακριτούς ρόλους. Συγκεκριμένα:
-2- διευθύνοντες την οργάνωση (63 και 37 ετών) προέβαιναν από κοινού στην κατασκευή πλαστών έργων τέχνης διαφόρων Ελλήνων ζωγράφων (π.χ. Παρθένη, Θεόφιλο) και ξένων καλλιτεχνών (π.χ. Monet, Picasso, Van Gogh), ιδιαίτερης χρηματικής αξίας, καθώς και σε δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών, τα οποία μετέπειτα διακινούσαν μέσω έτερων μελών της οργάνωσης,
-4- άτομα (58, 39, 40 και 63 ετών), υποομάδα της οργάνωσης, τα οποία κατόπιν συνεννόησης με τους διευθύνοντες, εκμεταλλευόμενοι παλαιοπωλεία που διατηρούσαν σε περιοχές της Αττικής, αγόραζαν εν γνώσει τους τα πλαστά έργα και τα μεταπωλούσαν ως γνήσια σε ιδιώτες,
-2- άτομα (71 και 57 ετών), τα οποία είχαν βοηθητικό ρόλο στη δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών και έργων τέχνης. Μάλιστα, ο 57χρονος κατείχε την τεχνογνωσία και τα μέσα από φωτοτυπείο που διατηρούσε, εφοδίαζε τον 63χρονο διευθύνοντα με πλαστές σφραγίδες κατά παραγγελία του, ενώ παρείχε κατ’ εντολή του ίδιου κατάλληλες σφραγίσεις και δακτυλοσκοπήσεις στους πλαστούς πίνακες, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εικονικά ιστορικά προέλευσης, καθιστώντας τους – εν γνώσει του – πλαστούς πίνακες φαινομενικά γνήσιους και
-5- άτομα (59, 60, 49, 57 και 45 ετών), τα οποία προέβαιναν στην πώληση των έργων τέχνης, καθώς και στην αναζήτηση αγοραστών.
Συνολικά, από τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες και λοιπούς χώρους σε περιοχές της Αττικής, βρέθηκαν, μεταξύ άλλων και κατασχέθηκαν:
πίνακας ζωγραφικής σε σταθερό υπόστρωμα, με την υπογραφή Picasso 1965, διαστάσεων 130 εκατοστά επί 85 εκατοστά
πίνακας ζωγραφικής σε ξύλο με ημερομηνία 22/12/1967 και υπογραφή GAUTIER,
-204- πίνακες ζωγραφικής διαφόρων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων,
-19- θρησκευτικές εικόνες ζωγραφικής,
-2.087- νομίσματα, η πλειοψηφία των οποίων εμπίπτει στο νόμο περί αρχαιοτήτων (αρχαίας ελληνικής, ρωμαϊκής, ελληνορωμαϊκής, βυζαντινής και νεότερης περιόδου),
-2- οχήματα,
-3- μέσα αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων (usb) και κάρτα μνήμης,
-2- φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές,
-13- ξύλινες σφραγίδες με εντυπώματα διαφόρων εμπόρων/συλλεκτών έργων τέχνης, ζωγράφων, τεχνοκριτικών, συγγραφέων, πιστοποιητικών, πρώην Διευθυντή Εθνικής Πινακοθήκης, πρώην Προέδρου της Ρουμανίας,
-4- μεταλλικά ταμπελάκια με επιγραφές διαφόρων εμπόρων έργων τέχνης και ζωγράφων,