Πέμπτη 13 Ιουνίου 2024
weather-icon 21o
Delivery: Οι μεγαλύτεροι παίκτες «αιμορραγούν» δισεκατομμύρια

Delivery: Οι μεγαλύτεροι παίκτες «αιμορραγούν» δισεκατομμύρια

Oι αθροιστικές ετήσιες λειτουργικές ζημίες τους έχουν φθάσει πλέον τα 20,3 δισ. δολάρια

Οι κορυφαίοι όμιλοι διαδικτυακών υπηρεσιών delivery στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχουν συσσωρεύσει πάνω από 20 δισ. δολάρια σε λειτουργικές ζημίες από τότε που μπήκαν στο χρηματιστήριο, βρισκόμενες σε μια συνεχή διαμάχη για μερίδια αγοράς.

Οι μετοχές των εταιρειών Deliveroo, Just Eat Takeaway, Delivery Hero και DoorDash, των τεσσάρων μεγαλύτερων αυτόνομων, εισηγμένων στο χρηματιστήριο εταιρειών delivery στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, διαπραγματεύονται όλες πολύ κάτω από τα ανώτατα επίπεδα της εποχής της πανδημίας.

Oι αθροιστικές ετήσιες λειτουργικές ζημίες τους έχουν φθάσει πλέον τα 20,3 δισ. δολάρια

Μετά από μια περίοδο ανάπτυξης που τροφοδοτήθηκε από την πανδημία, οι τέσσερις εταιρείες αντιμετωπίζουν τώρα ένα σκληρότερο μακροοικονομικό περιβάλλον που έχει πλήξει τους καταναλωτές.

Καθώς προσπαθούν εκ νέου να επιδείξουν κερδοφορία στους επενδυτές, οι αθροιστικές ετήσιες λειτουργικές ζημίες τους έχουν φθάσει πλέον τα 20,3 δισ. δολάρια, σύμφωνα με υπολογισμούς των Financial Times και της theDelivery.World, μιας εταιρείας που αναλύει τον κλάδο του delivery.

Ο αριθμός αυτός αφορά τα επτά χρόνια από τότε που η Deliveroo, η Delivery Hero και η DoorDash μπήκαν στο χρηματιστήριο και μετά τη δημιουργία της Just Eat Takeaway μετά από συγχώνευση το 2020. Περιλαμβάνει σημαντικές απομειώσεις αξίας που σχετίζονται με εξαγορές και αποζημιώσεις που σχετίζονται με μετοχές.

Αλλάζουν τροπάριο οι επενδυτές

«Η προθυμία των επενδυτών να χρηματοδοτήσουν ζημιές έχει αλλάξει» και τώρα θέλουν από τις εταιρείες delivery να «επιδείξουν βιώσιμη, κερδοφόρα ανάπτυξη» μετά την αύξηση των επιτοκίων, δήλωσε ο αναλυτής της UBS, Τζο Μπάρνετ-Λαμπ.

Η Uber δεν έχει ανακοινώσει αναλυτικά την κερδοφορία της δικιάς της επιχείρησης delivery, Uber Eats, αλλά το 2023 ήταν το πρώτο πλήρες έτος λειτουργικής κερδοφορίας σε επίπεδο ομίλου, μετά από μια συντονισμένη ώθηση για την ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους.

Για χρόνια, τα επιχειρηματικά κεφάλαια έριχναν χρήματα στις λεγόμενες εταιρείες της «gig economy» (οικονομία που βασίζεται σε θέσεις προσωρινής και part-time απασχόλησης που καλύπτονται από ανεξάρτητους εργολάβους και ελεύθερους επαγγελματίες και όχι από μόνιμους υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης) και που επιδοτούσαν τις παραδόσεις φαγητού, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες με χαμηλές τιμές και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.

Ωστόσο, οι επενδυτές έχουν στρέψει την προσοχή τους στην κερδοφορία, καθώς τα επιτόκια έχουν αυξηθεί, ακόμη και όταν τα λειτουργικά έξοδα που αναλαμβάνουν οι εταιρείες, μεταξύ άλλων για το μάρκετινγκ, παραμένουν υψηλά. Ο τομέας βρίσκεται επίσης αντιμέτωπος με τον διαρκή έλεγχο από τις ρυθμιστικές αρχές και τα συνδικάτα σχετικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Σημάδια βελτίωσης

Παρ’ όλα αυτά, οι αναλυτές του χρηματιστηρίου γίνονται όλο και πιο αισιόδοξοι ότι οι εταιρείες αυτές μπορούν να βελτιώσουν τα οικονομικά τους μεγέθη. Τον Απρίλιο, οι τρεις Ευρωπαίοι παίκτες δήλωσαν ότι αναμένουν φέτος να ακολουθήσουν την DoorDash και να παρουσιάσουν θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές σε ετήσια βάση.

Ενώ ο τομέας του delivery φαγητού ενισχύθηκε από τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων μειώθηκαν τα επόμενα χρόνια. Οι όμιλοι προσπάθησαν να αναπτύξουν νέες πηγές εσόδων για να συμβάλουν στην επιτάχυνση της ανάπτυξης, όπως η παράδοση ειδών παντοπωλείου.

Η Uber έχει πιστώσει στη διεύρυνση του φάσματος των υπηρεσιών που προσφέρει ότι βοήθησε στην τόνωση των συνολικών πωλήσεων, στην αύξηση του αριθμού των χρηστών και στη βελτίωση των οικονομιών κλίμακας.

Ο κλάδος βιώνει επίσης μια περίοδο παγίωσης με ορισμένους παίκτες να αποχωρούν από ορισμένες αγορές και άλλους να επιδιώκουν να διπλασιάσουν τις δραστηριότητές τους σε τοποθεσίες που πιστεύουν ότι μπορούν να κυριαρχήσουν.

Η DoorDash, η οποία δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ, δήλωσε προηγουμένως στους FT ότι επιδιώκει να εισέλθει σε νέες αγορές, ενώ η Delivery Hero ανακοίνωσε τον Μάιο ότι σκοπεύει να πουλήσει την επιχείρησή της στην Ταϊβάν στην Uber προκειμένου να «επικεντρώσουμε τους πόρους μας» σε άλλες περιοχές. Τον Ιανουάριο, ο γερμανικός όμιλος πούλησε επίσης το μειοψηφικό του μερίδιο στην εισηγμένη στο Λονδίνο Deliveroo.

Πηγή: ΟΤ

inSports

«Πιέζει για τον Μότλεϊ» – Ποια ομάδα της Euroleague θέλει να τον αποκτήσει…

Ο Τζόναθαν Μότλεϊ είναι ένας από τους σέντερ που μένουν ελεύθεροι το φετινό καλοκαίρι και έχει προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2024