Τρίτη 23 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Στη μαύρη λίστα το «Raptor» - Γιατί άργησε να στείλει σήμα «mayday»

Στη μαύρη λίστα το «Raptor» – Γιατί άργησε να στείλει σήμα «mayday»

Σε επανειλημμένους ελέγχους που είχαν πραγματοποιηθεί είχαν διαπιστωθεί παραβιάσεις και παρανομίες. Μεταξύ άλλων, το «Raptor» έκανε έξτρα στάσεις και συναντούσε άλλα πλοία εν μέσω θαλάσσης

Όλο και περισσότερα ερωτηματικά προκαλούν τα στοιχεία, που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, για το ναυάγιο του «Raptor».

Το φορτηγό πλοίο, με σημαία Κομορών, βυθίστηκε το πρωί της Κυριακής (26/11) στα ανοιχτά της Λέσβου, κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, με μέχρι τώρα απολογισμό έναν νεκρό, έναν διασωθέντα και 12 αγνοούμενους από το πλήρωμά του.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τόσο η πλοιοκτήτρια εταιρία του πλοίου, που έχει έδρα τον Λίβανο, όσο και το ίδιο το πλοίο βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στη μαύρη λίστα των ελεγκτικών φορέων της ναυσιπλοΐας για διάφορους λόγους.

Tο «Raptor» είχε κι άλλα καύσιμα προκειμένου να κάνει και δρομολόγια πέρα από αυτά που δήλωνε

Μεταξύ άλλων, το «Raptor» έφερε σημαία από τις Κομόρες, όπου πλοία με παρόμοια σημαία έχουν διαπιστωθεί ότι έχουν μία περίεργη, ύποπτη δραστηριότητα.

Επίσης, σε επανειλημμένους ελέγχους, που είχαν πραγματοποιηθεί, είχαν διαπιστωθεί παραβιάσεις και παρανομίες.

65 παραβάσεις τον περασμένο Αύγουστο

Όπως ανέφερε στο Live News ο Βασίλης Λαμπρόπουλος, αστυνομικός συντάκτης των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα», τον περασμένο Αύγουστο στην Βουλγαρία έγινε έλεγχος στον συγκεκριμένο πλοίο και διαπιστώθηκαν συνολικά 65 παραβάσεις.

Ο πλοίαρχος, ο αντιπλοίαρχος και μέλη του πληρώματος δεν είχαν πιστοποιητικό, ενώ δεν είχαν δηλωθεί και πολλά ζητήματα του πλοίου.

Το κυριότερο όλων, όμως, είναι ότι υπήρχε αναντιστοιχία των δηλωμένων καυσίμων και της κατανάλωσης καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι το «Raptor» είχε κι άλλα καύσιμα προκειμένου να κάνει και δρομολόγια πέρα από αυτά που δήλωνε.

Στο εν λόγω ταξίδι στην Βουλγαρία είχε αποδειχθεί ότι έκανε και άλλες στάσεις και συναντούσε άλλα πλοία εν μέσω θαλάσσης.

Όταν ο πλοίαρχος ρωτήθηκε γι’ αυτές τις στάσεις και γιατί δεν έπιανε αμέσως λιμάνι στον προορισμό που δήλωνε, είχε απαντήσει ότι «δυστυχώς ο αγοραστής του ξηρού φορτίου αποσύρθηκε και ψάχναμε εν μέσω θαλάσσης άλλους αγοραστές».

Σημειώνεται ότι πλοίο της ίδιας εταιρείας, το Manassa Rose είχε βυθιστεί στην Κίσσαμο Χανίων τον Ιανουάριο του 2022. Τότε οι Αρχές σχημάτισαν δικογραφία σε βάρος μελών του πληρώματος για πρόκληση ναυαγίου αλλά και μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων.

Γιατί ο πλοίαρχος δεν έστειλε νωρίτερα σήμα «mayday»

Το πλοίο «Raptor», μήκους περίπου 100 μέτρων, βυθίστηκε το πρωί της Κυριακής (26/11) σε θαλάσσια περιοχή 4 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου.

Είχε αναχωρήσει, στις 22 Νοεμβρίου, φορτωμένο με 6.000 τόνους αλάτι και 14 άτομα πλήρωμα (δύο υπηκόους Συρίας, έναν Ινδό και έντεκα Αιγύπτιους) από τη Δεκέλεια της Αιγύπτου. Προορισμός του ήταν το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πιθανότατα εξαιτίας της σφοδρής θαλασσοταραχής, προκλήθηκε μετατόπιση φορτίου, μπήκαν νερά στα αμπάρια και η βύθισή του ήταν θέμα χρόνου.

«Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ότι είχαμε στο πλοίο να τα βγάλουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε

Στις 3:06 τα ξημερώματα της Κυριακής, 5,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Σκάλας Ερεσού, σταματά να κινείται πιθανότατα εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Στις 4:47 οι μηχανές του πλοίου ξεκινούν και πάλι. Στις 7:11, 4 μίλια νοτιοδυτικά της Σκάλας Ερεσού σβήνουν και πάλι οι μηχανές του πλοίου. Αυτή είναι και η τελευταία καταγραφή της πορείας του στο σύστημα.

Μία ώρα μετά, στις 8:20 το πλοίο παίρνει κλίση. Ο πλοίαρχος εκπέμπει σήμα κινδύνου «mayday» σε παραπλέοντα σκάφη και στη συνέχεια χάνεται από τα ραντάρ.

Το τελευταίο στίγμα του πλοίου από το Marine Traffic

«Το ενιαίο κέντρο συντονισμού έρευνας και διάσωσης ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο του «Raptor» ότι έχει μηχανική βλάβη περίπου στις 7:00 χτες. Στις 8.20 εξέπεμψε σήμα κινδύνου στο κανάλι 16 το επονομαζόμενο mayday, δηλώνοντας ότι το πλοίο έχει πάρει κλήση», αναφέρει ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος.

Γιατί λοιπόν, ο πλοίαρχος ενώ υπήρχε μηχανική βλάβη από τα ξημερώματα εξέπεμψε SOS πέντε ώρες αργότερα;

Αποκαλυπτική είναι η μαρτυρία του μοναδικού διασωθέντα. Ο Αιγύπτιος μηχανικός, κολυμπούσε επί τρεις ώρες πάνω σε ένα βαρέλι, εντοπίστηκε και περισυλλέχθηκε από ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως είπε ο διασωθείς, το πλοίο έμπαζε νερά από το βράδυ. «Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ότι είχαμε στο πλοίο να τα βγάλουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε. Άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση και τότε πήδηξα στη θάλασσα. Τότε είδα άλλα 4 με 5 άτομα να πηδούν και εκείνοι στο νερό. Από εκεί και πέρα δεν τους ξαναείδα», περιέγραψε ο ναυτικός.

Ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών, εξήγησε στο Live News: «Υπάρχουν κάποια ανοίγματα στα αμπάρια που κατεβαίνεις κάτω. Οπότε το πιθανότερο είναι κάποια από αυτά τα ανοίγματα να μην ήταν κλειστά».

Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των συνολικά 12 αγνοούμενων με τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή να είναι βελτιωμένες σε σχέση με χτες.

«Υπάρχουν μικρές πιθανότητες να βρεθούν επιζώντες. Ανέφερε ο διασωθείς ότι είδε 5 να βουτούν στη θάλασσα. Αυτοί οι 5 με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα εντοπιστούν», συμπλήρωσε ο καθηγητής του ΕΜΠ.

Βίντεο ντοκουμέντο

Το «Raptor» φαίνεται στο βίντεο, που δημοσίευσε τουρκική ιστοσελίδα, να παλεύει να μείνει στην επιφάνεια, τη στιγμή που η πρύμνη του έχει ήδη βυθιστεί ενώ παράλληλα έχει εκπέμψει «mayday».

«Εκείνο που είναι το πιο επικίνδυνο είναι η μετακίνηση φορτίου. Όπως βάζουμε ζάχαρη σε ένα κουτί κάνει ένα βουναλάκι. Όταν αρχίσει το πλοίο και κινείται δεξιά αριστερά, το φορτίο κινείται και συνήθως προς τη δυσμενή πλευρά», σημείωσε ο κ. Γρηγορόπουλος.

Με τις συνθήκες εξαιρετικά δυσμενείς με 9 μποφόρ ανέμους και κύματα 4 μέτρων, το χειρότερο σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί σε αυτό το πλοίο, που ήδη έμπαζε νερά ήταν η μηχανική βλάβη. Κάτι που συνέβη με αποτέλεσμα το μοιραίο Raptor να γίνει έρμαιο των κυμάτων και εν συνεχεία να βουλιάξει.

«Ο καπετάνιος φροντίζει να πηγαίνει κόντρα στο κύμα. Αφού χάλασε η μηχανή τα κύματα έφεραν το πλοίο στο πλάι», ανέφερε ο καθηγητής του ΕΜΠ.

Πώς το «Raptor» κατέληξε να βυθιστεί

Ο Νίκος Σπανός, ναύαρχος Λιμενικού Σώματος ε.α. και διεθνής πραγματογνώμονας, μίλησε στο Live News για τον τρόπο με τον  οποίο το «Raptor» κατέληξε να βυθιστεί.

«Είναι ένα παλιό πλοίο το οποίο δεν πλησίαζε ευρωπαϊκά λιμάνια και δεν έκανε ελέγχους. Τον Αύγουστο βρέθηκε σε ευρωπαϊκό λιμάνι και σε επιθεώρηση βρέθηκαν 65 ελλείψεις, εκ των οποίων οι 45 ήταν πολύ επικίνδυνες για το πλοίο», εξήγησε.

Και κατέληξε: «Ο καπετάνιος αντί να ειδοποιήσει τις αρμόδιες αρχές άμεσα, το σιωπούν και φτάνουμε τα ξημερώματα πριν βυθιστεί, και βλέποντας πως βουλιάζουν, για να ειδοποιήσει. Πιστεύω πως στην πορεία το πλοίο κόπηκε από τις πιέσεις που δέχτηκε από την μετατόπιση και με δεδομένο την κακή του συντήρηση».

Sports in

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 23 Απριλίου 2024