Τρίτη 21 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
«Φάε όλο σου το φαΐ» ή διαφορετικά είναι καιρός να πούμε ΟΧΙ στην σπατάλη τροφίμων

«Φάε όλο σου το φαΐ» ή διαφορετικά είναι καιρός να πούμε ΟΧΙ στην σπατάλη τροφίμων

Η ΑΒ Βασιλόπουλος δίνει ένα δυναμικό παρών στον αγώνα για μείωση της σπατάλης τροφίμων, που έχει αντίκτυπο τόσο στο περιβάλλον, όσο και στην κοινωνία. #PausiGiaKalo

Και ποιος δεν έχει ακούσει κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια των παιδικών του χρόνων τη φράση «Φάε όλο σου το φαΐ»… Είναι μια από αυτές τις φράσεις συνώνυμο της γονικής φροντίδας, γιατί η τροφή είναι ένα από τα βασικότερα εργαλεία για την ανάπτυξη και συντήρηση μίας καλής υγείας. Στις μέρες μας όμως, αν το καλοσκεφτούμε μπορεί να μας πει πολλά περισσότερα, αφού δυστυχώς, ένα απ’ τα φαινόμενα της εποχής είναι ότι τόνοι τροφίμων καταλήγουν στα σκουπίδια, τη στιγμή που εκατομμύρια άνθρωποι υποσιτίζονται και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των κοινωνιών γίνεται όλο και μεγαλύτερο.

Η πρόσφατη επίσημη έρευνα για τη χώρα μας, που διενεργήθηκε σε διάστημα 18 μηνών από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για λογαριασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος σε όλη την εφοδιαστική της αλυσίδα, σχετικά με τη σπατάλη σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτική. Η Ελλάδα συγκεκριμένα κατέχει την τέταρτη χειρότερη επίδοση στην ΕΕ μετά την Πορτογαλία, την Ιταλία και το Λουξεμβούργο. Μέσα σε ένα και μόνο έτος δηλαδή, ο Έλληνας πετάει 87 κιλά τροφής, όταν στην Ισπανία τα νοικοκυριά πετάνε μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο!

Τα παραπάνω νούμερα μας αποδεικνύουν ότι οι διατροφικές μας συνήθειες θα πρέπει να αλλάξουν άρδην. Σε αυτόν τον «αγώνα», γιατί οι συνήθειες θέλουν χρόνο και κόπο για να δώσουν τη θέση τους σε άλλες νέες, θα πρέπει όλοι όσοι εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα να κάνουν τη θεωρία πράξη..

Μία τέτοια υπεύθυνη τοποθέτηση απέναντι στο φαινόμενο, βλέπουμε στην ΑΒ Βασιλόπουλος. Και τι πιο ωραίο και δυνατό, όταν το μήνυμα «Αγόρασε όσα πραγματικά χρειάζεσαι» έρχεται από μία εταιρεία που η κερδοφορία της προέρχεται από την κατανάλωση! Στην ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ξεκάθαρο ότι ο σεβασμός στο περιβάλλον είναι μία από τις βασικές αρχές της, έχοντας πάντα κατά νου και τον κόσμο που θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Η εταιρεία εστιάζει σε μία πιο «πράσινη» συμπεριφορά, ξεκινώντας από την ίδια με μία δέσμευση μείωσης του δικού της αποτυπώματος κατά 50% μέχρι το 2025. Ήδη από το 2019 έχει ξεκινήσει δράσεις και πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της μείωσης της σπατάλης τροφίμων, κάνοντας και την πρώτη σχετική Συμμαχία στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση «Μπορούμε». Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζουν να αυξάνουν τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος, Τρόφιμα Αγάπης. Ενώ, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς ηγείται μιας προσπάθειας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, που αφορά σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής μας αλυσίδας.

Έχει έρθει η στιγμή να περάσουμε από την θεωρία στην πράξη. Ο πλανήτης μας δεν μπορεί να αντέξει πολλά ακόμα. Και τί ευκολότερο από το να αλλάξουμε διατροφικές συνήθειες. Γνωρίζετε ότι αν πετάξουμε 1 κιλό βοδινού κρέατος είναι σαν να έχουμε πετάξει 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του με ταυτόχρονη έκλυση 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα (!); Και αυτά τα δυσθεώρητα νούμερα για μόλις 1 κιλό κρέας! Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πως κάθε γραμμάριο τροφής που σπαταλάται, σημαίνει σημαντικές ποσότητες φυσικών πόρων που πετιούνται επίσης στα σκουπίδια, με ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου να απελευθερώνονται, εντείνοντας κι άλλο την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Όλα τα παραπάνω καταστροφικά αν αναλογιστούμε σε συνδυασμό και με το σοβαρό οικονομικό αντίκτυπο που έχουν στον οικογενειακό μας προϋπολογισμό κρίνουν την αλλαγή των συνηθειών μας επιτακτική αν θέλουμε να αλλάξει αυτή η στενάχωρη εικόνα. Εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, δείχνουν ότι η επιβάρυνση της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο και αν προσθέσουμε σε αυτό το κόστος νερού και ηλεκτρισμού που απαιτείται για το μαγείρεμα, τα νούμερα ανεβαίνουν σημαντικά. Μάλιστα, βάσει επίσημων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ τα είδη διατροφής αποτελούν από τις μεγαλύτερες δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών, που σημαίνει ότι ο εξορθολογισμός της κατανάλωσης θα οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση του πορτοφολιού μας.

Βλέποντας τη μεγαλύτερη εικόνα, στη χώρα μας δυστυχώς πετιέται το 5,1% της παραγωγής τροφίμων ετησίως, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ διπλάσιο είναι και το ποσοστό των τροφίμων που πηγαίνει στα σκουπίδια μετά την «ημερομηνία ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από». Ενώ, τοποθετώντας τα παραπάνω στοιχεία σε παγκόσμια κλίμακα, το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής τίθεται εκτός κατανάλωσης.

Μέσα σ` αυτήν τη ζοφερή πραγματικότητα βέβαια και τα καταστροφικά στατιστικά, υπάρχουν πρωτοβουλίες που δείχνουν τον δρόμο για ένα μέλλον βιώσιμο, προωθώντας φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές. Η ΑΒ Βασιλόπουλος, με σύνθημά της το #PausiGiaKalo και ούσα πάντοτε πρωτοπόρος, πέραν το ότι έχει δεσμευτεί να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, αυξάνει τις δωρεές κοντόληκτων προϊόντων, γεγονός που θα ωφελήσει ακόμα περισσότερους συνανθρώπους μας σε ανάγκη, αν σκεφτεί κανείς ότι στη χώρα μας 1,4 εκατομμύρια άνθρωποι είναι αντιμέτωποι με επισιτιστική ανασφάλεια.

Απλοί τρόποι για τη μείωση της σπατάλης, δώστε προσοχή!

  • Μειώνουμε όσο περισσότερο την κατανάλωση κρέατος και ζωικών τροφίμων (μείωση κατανάλωσης νερού και διοξειδίου του άνθρακα).
  • Επιλέγουμε Ελληνικά προϊόντα για την υποστήριξη της εγχώριας παραγωγής αλλά και του περιορισμού της μεταφοράς τους (μείωση των ρύπων).
  • Προτιμάμε βιολογικά, εποχιακά και λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα καθώς είναι γνωστό ότι έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
  • Αγοράζουμε μόνο ό,τι χρειαζόμαστε, με τη λίστα σούπερ μάρκετ να είναι ιδιαίτερα βοηθητική σε αυτό.
  • Επιλέγουμε τρόφιμα που απαιτούν λιγότερους πόρους για την παραγωγή τους, όπως φρούτα και λαχανικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς.

5 + 1 tips για ένα «πράσινο» μαγείρεμα!

  1. Σου περίσσεψε φαγητό; Δεν το πετάς αλλά δημιουργείς με αυτό νέες συνταγές.
  2. Τσέκαρε τις ποσότητες που πράγματι χρειάζεσαι για να μην περισσεύει (πολύ) φαγητό.
  3. Προτίμησε ωμοφαγικές συνταγές που δεν απαιτούν κατανάλωση ρεύματος.
  4. Τοποθέτησε στην κατάψυξη φαγητά που μένουν, γλιτώνοντας και μελλοντικό μαγείρεμα.
  5. Επένδυσε σε σκεύη μαγειρικής που αντέχουν στον χρόνο.
  6. Βρες πολλά ακόμη tips στο www.ab.gr/responsible/meiosi-spatalis-trofimon

Sports in

Μίχαλ Ζεβλάκοφ στο in: «Ξεκινά μια νέα μεγάλη εποχή για τον Ολυμπιακό – Χάρηκα πολύ με την πορεία της ομάδας»

Ο παλαίμαχος αμυντικός του Ολυμπιακού, Μίχαλ Ζεβλάκοφ μίλησε στο in για τον τελικό του Confernece League κι έστειλε μήνυμα στους οπαδούς των «ερυθρόλευκων»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 21 Μαϊου 2024