Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η ιστορία του πραγματικού καπετάνιου Ρίτσαρντ Φίλιπς που απήχθη από Σομαλούς πειρατές

Η ιστορία του πραγματικού καπετάνιου Ρίτσαρντ Φίλιπς που απήχθη από Σομαλούς πειρατές

Η περιπέτειά του «Captain Phillips» έγινε ταινία με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς, το 2013 -τέσσερις Σομαλοί πειρατές κατέλαβαν το MV Maersk Alabama και απήγαγαν τον καπετάνιο Ρίτσαρντ Φίλιπς, τον Απρίλιο του 2009.

Στις 11 Οκτωβρίου 2013 κυκλοφόρησε η ταινία Captain Phillips με τον Τομ Χανκς, η οποία απέσπασε τις καλύτερες κριτικές. Αφηγήθηκε την ιστορία του καπετάνιου Ρίτσαρντ Φίλιπς, το πλοίο του οποίου, το MV Maersk Alabama, αιχμαλωτίστηκε από μια ομάδα Σομαλών πειρατών, πριν ο ίδιος ο Φίλιπς κρατηθεί όμηρος σε μια κλειστή σωσίβια λέμβο.

Το διαφημιστικό υλικό της ταινίας ανέφερε ότι βασίζεται σε αληθινή ιστορία, και όντως, υπήρξε πράγματι ένας καπετάνιος Φίλιπς που απήχθη από μια ομάδα Σομαλών πειρατών. Όμως, όπως συμβαίνει με κάθε μεταφορά στο Χόλιγουντ, η ιστορία παραποιήθηκε ελαφρώς.

Η ταινία βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην αφήγηση του ίδιου του Φίλιπς για την κατάσταση, όπως την περιέγραψε στο βιβλίο του, A Captain’s Duty, το οποίο έχει τεθεί υπό έλεγχο τα τελευταία χρόνια, επειδή άφηνε πολλές ανακρίβειες και ασάφειες για την εικόνα.

Photo: YouTube

Τι συνέβη, λοιπόν, πραγματικά;

Στις αρχές Απριλίου του 2009, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διαχειριζόταν η εταιρεία Maersk Line με έδρα τη Βιρτζίνια ταξίδευε από το Σαλαλάχ του Ομάν προς τη Μομπάσα της Κένυας. Στο πλοίο επέβαινε ένα πλήρωμα 21 Αμερικανών υπό τη διοίκηση του καπετάνιου Ρίτσαρντ Φίλιπς.

Ο Φίλιπς, που γεννήθηκε στις 16 Μαΐου 1955 στο Γουίντσεστερ της Μασαχουσέτης, αποφοίτησε από τη Ναυτική Ακαδημία της Μασαχουσέτης το 1979 και ξεκίνησε την καριέρα του ως ναυτικός. Ανέλαβε τη διοίκηση του MV Maersk Alabama τον Μάρτιο του 2009, και περίπου ένα μήνα αργότερα, το πλοίο καταλήφθηκε από Σομαλούς πειρατές.

Σύμφωνα με έναν απολογισμό από την εγκυκλοπαίδεια The Encyclopedia Britannica, στις 7 Απριλίου 2009, το Maersk Alabama έπλεε σε ύδατα μερικές εκατοντάδες μίλια από τις ακτές της Σομαλίας – μια περιοχή γνωστή για τις επιθέσεις των πειρατών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Φίλιπς είχε προειδοποιηθεί για τις επιθέσεις, αλλά δεν ήθελε να αλλάξει πορεία.

Το επόμενο πρωί, ένα ταχύπλοο που μετέφερε τέσσερις πειρατές οπλισμένους με καλάσνικοφ έτρεξε προς το Alabama. Το πλήρωμα, το οποίο ήταν άοπλο, έριξε φωτοβολίδες στο ταχύπλοο σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τους πειρατές. Ωστόσο, δύο πειρατές κατάφεραν να ανέβουν στο πλοίο – η πρώτη φορά μετά από περίπου 200 χρόνια που πειρατές επιβιβάστηκαν σε αμερικανικό πλοίο.

Photo: Wikimedia Commons

Ο πειρατής που αιχμαλωτίστηκε

Τα περισσότερα μέλη του πληρώματος κατάφεραν να αποσυρθούν στο οχυρωμένο δωμάτιο διακυβέρνησης του πλοίου, αλλά δεν ήταν όλοι τόσο τυχεροί, συμπεριλαμβανομένου του καπετάνιου του πλοίου, Ρίτσαρντ Φίλιπς. Ένας από τους αιχμάλωτους μέλη του πληρώματος διατάχθηκε να κατέβει κάτω από το κατάστρωμα και να βγάλει έξω το υπόλοιπο πλήρωμα, αλλά δεν επέστρεψε ποτέ.

Μέχρι τότε, οι άλλοι δύο πειρατές είχαν επιβιβαστεί στο πλοίο και ο ένας πήγε κάτω από το κατάστρωμα για να αναζητήσει το χαμένο μέλος του πληρώματος.

Ο πειρατής, ωστόσο, έπεσε σε ενέδρα και αιχμαλωτίστηκε από το πλήρωμα. Οι υπόλοιποι πειρατές διαπραγματεύτηκαν την ανταλλαγή ομήρων, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να απελευθερώσει τον αιχμάλωτο πειρατή – μόνο που ο Φίλιπς πιάστηκε ούτως ή άλλως όμηρος και αναγκάστηκε να μπει σε μια σκεπαστή σωσίβια λέμβο. Οι πειρατές απαίτησαν δύο εκατομμύρια δολάρια σε αντάλλαγμα για τον αιχμάλωτο καπετάνιο.

Δείτε το βίντεο

Ο καπετάνιος Ρίτσαρντ Φίλιπς διασώθηκε

Το πλήρωμα του Maersk Alabama έστειλε σήματα κινδύνου και άρχισε να παρακολουθεί τη σωσίβια λέμβο. Στις 9 Απριλίου, συναντήθηκαν με το αντιτορπιλικό USS Bainbridge και άλλα αμερικανικά σκάφη και αεροσκάφη. Μια μικρή ασφάλεια τεθωρακισμένων στρατιωτών προσχώρησε στο πλήρωμα του Alabama και τους διέταξε να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Κένυα, ενώ Αμερικανοί αξιωματούχοι προσπαθούσαν να διαπραγματευτούν με τους πειρατές.

Ο Φίλιπς επιχείρησε να διαφύγει στις 10 Απριλίου, πηδώντας στη θάλασσα, αλλά οι πειρατές τον συνέλαβαν γρήγορα. Την επόμενη ημέρα, η ομάδα Navy SEAL Team Six έφτασε στο Bainbridge και η σωσίβια λέμβος που κρατούσε τον Φίλιπς και τους πειρατές ξέμεινε από καύσιμα. Οι πειρατές συμφώνησαν απρόθυμα να αφήσουν το Bainbridge να συνδέσει μια ρυμούλκηση με τη σωσίβια λέμβο – το σχοινί της οποίας στη συνέχεια μειώθηκε για να δώσουν στους ελεύθερους σκοπευτές των Navy SEAL ένα καθαρό στόχο, αν παραστεί ανάγκη.

Στις 12 Απριλίου, ένας από τους πειρατές, ο Abduwali Muse, παραδόθηκε και ζήτησε ιατρική περίθαλψη στο Bainbridge. Όμως αργότερα μέσα στην ημέρα, ένας από τους τρεις εναπομείναντες πειρατές εθεάθη να σημαδεύει με το όπλο του τον Φίλιπς.

Τρεις ελεύθεροι σκοπευτές, πιστεύοντας ότι ο Φίλιπς βρισκόταν σε άμεσο κίνδυνο, σημάδεψαν και πυροβόλησαν όλοι μαζί, σκοτώνοντας τους πειρατές. Ο Φίλιπς βγήκε σώος και αβλαβής.

Αυτά είναι τα γεγονότα που καλύπτονται στην αφήγηση του Φίλιπς, η οποία δημοσιεύτηκε στο βιβλίο «A Captain’s Duty» (Το Καθήκον ενός Καπετάνιου). Το βιβλίο αυτό μεταφέρθηκε αργότερα στην ταινία Captain Phillips, το 2013, με τον Τομ Χανκς. Τόσο η ταινία όσο και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης φάνηκε να παρουσιάζουν τον καπετάνιο ως ήρωα, αλλά μια αγωγή του 2009 κατά της Maersk Line – και σχόλια από μέλη του πληρώματος – υποδηλώνουν ότι ο Φίλιπς μπορεί να έφταιγε περισσότερο απ’ ό,τι έδειχνε.

Photo: Wikimedia Commons

Η αγωγή κατά της Maersk Line

Κάθε χολιγουντιανή μεταφορά που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα είναι βέβαιο ότι θα χαρίσει κάποιες δημιουργικές ελευθερίες στην ιστορία της, είτε για λόγους χρόνου είτε για λόγους δραματικότητας, αλλά η ακρίβεια του Captain Phillips αμφισβητείται περαιτέρω λόγω του υλικού της πηγής του. Ήταν η αφήγηση του ίδιου του Φίλιπς απολύτως ακριβής ή η αντίληψή του για το γεγονός διέφερε από την πραγματική πραγματικότητα; Αν ναι, τι σήμαινε αυτό για τον χαρακτήρα του στην ταινία;

«Ο Φίλιπς δεν ήταν ο μεγάλος ηγέτης όπως φαίνεται στην ταινία», δήλωσε ένα ανώνυμο μέλος του πληρώματος στην εφημερίδα New York Post το 2013 – τέσσερα χρόνια αφότου το πλήρωμα είχε καταθέσει αγωγή κατά της Maersk Line. «Κανείς δεν θέλει να ταξιδέψει μαζί του».

Λίγο μετά την αεροπειρατεία, 11 μέλη του πληρώματος του Alabama μήνυσαν τη Maersk Line και την Waterman Steamship Corporation για σχεδόν 50 εκατομμύρια δολάρια, ισχυριζόμενοι «εσκεμμένη, αλόγιστη και συνειδητή αδιαφορία για την ασφάλειά τους». Ο Φίλιπς επρόκειτο να καταθέσει ως μάρτυρας υπεράσπισης.

Τι ρόλο έπαιξε ο καπετάνιος;

Το πλήρωμα ισχυρίστηκε ότι είχε επανειλημμένα προειδοποιήσει τον Φίλιπς για την απειλή των πειρατών στην περιοχή, αλλά είπε ότι εκείνος αγνόησε τις προειδοποιήσεις τους. Το πλήρωμα ισχυρίστηκε επίσης ότι η Maersk Line επέτρεψε εσκεμμένα στο Alabama να πλεύσει κατευθείαν σε επικίνδυνα από πειρατές ύδατα, παρά τις προειδοποιήσεις να αποφύγει την περιοχή και την έλλειψη μέτρων ασφαλείας κατά των πειρατών στο πλοίο.

Ένα μέλος του πληρώματος είχε μάλιστα δημιουργήσει έναν πίνακα με λεπτομέρειες για κάθε πλοίο στην περιοχή που είχε δεχθεί επίθεση, πότε είχε δεχθεί επίθεση, πόσες φορές και πόσα λύτρα είχαν ζητήσει οι πειρατές. Ο Φίλιπς φέρεται να αγνόησε αυτά τα δεδομένα.

«Το πλήρωμα είχε παρακαλέσει τον καπετάνιο Φίλιπς να μην πάει τόσο κοντά στις ακτές της Σομαλίας», δήλωσε η Ντέμπορα Γουόλτερς, η δικηγόρος που άσκησε την αγωγή. «Τους είπε ότι δεν θα άφηνε τους πειρατές να τον τρομάξουν ή να τον αναγκάσουν να απομακρυνθεί από την ακτή».

Δείτε τη σκηνή από την ταινία 

Η πρώτη επίθεση στο Maersk Alabama

Είναι σοκαριστικό ότι η επίθεση των πειρατών που παρουσιάζεται στην ταινία δεν ήταν η μόνη που αντιμετώπισε το Alabama. Μια μέρα πριν από την κατάληψη του πλοίου, δύο άλλα μικρά σκάφη επιχείρησαν να καταλάβουν το πλοίο, αν και δεν τα κατάφεραν.

«Είχαμε δύο πειρατικές επιθέσεις σε διάστημα 18 ωρών», δήλωσε το ανώνυμο μέλος του πληρώματος. Και σύμφωνα με το μέλος του πληρώματος, όταν τα δύο πειρατικά σκάφη ήρθαν σε οπτική επαφή, κυνηγώντας ξεκάθαρα το Alabama, ο Φίλιπς ήταν στη μέση της διαδικασίας που έβαζε το πλήρωμα να κάνει άσκηση πυρόσβεσης.

«Είπαμε: «Θέλετε να το σταματήσουμε και να πάμε στους πειρατικούς σταθμούς μας;»», θυμήθηκε το μέλος του πληρώματος. «Και μας λέει: ‘Ω, όχι, όχι, όχι – πρέπει να κάνετε την άσκηση με τις σωσίβιες λέμβους. Αυτό δείχνει το πόσο μπερδεμένος ήταν. Αυτές είναι ασκήσεις που πρέπει να κάνουμε μια φορά το χρόνο. Δύο βάρκες με πειρατές ήταν δίπλα μας και αυτός δεν έδινε δεκάρα. Τέτοιος τύπος είναι».

Ο Φίλιπς, επιβεβαίωσε ότι όντως διέταξε το πλήρωμα να ολοκληρώσει την άσκηση πυρόσβεσης.

Photo: Wikimedia Commons

Ήταν ο καπετάνιος Φίλιπς ήρωας;

Στην ταινία Captain Phillips, ο καπετάνιος παρουσιάζεται ως μια ηρωική φιγούρα που βάζει τη ζωή του σε κίνδυνο για να σώσει το πλήρωμά του. «Αν είναι να πυροβολήσετε κάποιον, πυροβολήστε εμένα!» λέει ο Χανκς στην ταινία.

Αυτή η στιγμή, σύμφωνα με τα μέλη του πληρώματος, δεν συνέβη ποτέ. Σύμφωνα με αυτούς, ο Φίλιπς δεν θυσιάστηκε ποτέ για το πλήρωμα, αλλά απλά τον άρπαξαν οι πειρατές και τον ανάγκασαν να ανέβει στη σωσίβια λέμβο.

Μάλιστα, ορισμένα από τα μέλη του πληρώματος είπαν ότι πίστευαν πως ο Φίλιπς είχε κάποια διεστραμμένη επιθυμία να γίνει όμηρος και ότι η απερισκεψία του έθεσε σε κίνδυνο και το πλήρωμα.

«Είναι ενοχλητικό γι’ αυτούς να βλέπουν τον καπετάνιο Φίλιπς να στήνεται ως ήρωας. Είναι απλά φρικτό και είναι θυμωμένοι» είπε η δικηγόρος.

Η αγωγή τελικά διευθετήθηκε πριν φτάσει σε δίκη, αλλά οι λεπτομέρειες και οι μαρτυρίες των μελών του πληρώματος υποδηλώνουν ότι ο Captain Phillips που υποδύθηκε ο Τομ Χανκς μπορεί να μην είναι ακριβώς ο ίδιος άνθρωπος που πιάστηκε όμηρος εκείνη την ημέρα – τουλάχιστον όχι στα μάτια των ανδρών που δούλεψαν μαζί του.

Sports in

Τρομεροί Σίξερς με τρομακτικό Εμπίντ που έβαλε 50άρα!

Ο Τζόελ Εμπίντ ήταν ασταμάτητος και βάζοντας 50 πόντους οδήγησε τους Σίξερς στη νίκη με 125-114 επί των Νικς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024