Το σπαρακτικό αριστούργημα του Ίγκμαρ Μπέργκμαν «Σκηνές από έναν Γάμο», γράφτηκε ακριβώς 50 χρόνια πριν, αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως κινηματογραφική ταινία με παγκόσμια επιτυχία. «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολόκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω» έλεγε ο Μπέργκμαν.

Συναντήσαμε τον Νίκο Ψαρρά λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης (21 Απριλίου) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και μας μίλησε για τον ρόλο του, τις καλλιτεχνικές αναζτήσεις του, τα όνειρα του αλλά και τις ανθρώπινες σχέσεις.

 

Μιλήστε μας για τον ρόλο του Γιόχαν;

Ο Γιόχαν είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο, αστός, φιλόδοξος, εγωκεντρικός, φοβερός εραστής- κατά δήλωσή του- συνεπής στις υποχρεώσεις του, είναι η ψυχή της παρέας, οργανωτικός, αγαπά τα ταξίδια και τις ανακαινίσεις. Κάποια στιγμή πνίγεται μέσα στο σχήμα του γάμου του και ερωτεύεται μια νεότερη του γυναίκα. Διαλύει τον γάμο του όχι όμως και τον δεσμό που τον συνδέει με την Μαριάννε. Συνειδητοποιεί ότι η μοναξιά είναι απόλυτη και αναπόφευκτη. Και ότι η αγάπη είναι κι αυτή ένα ταλέντο που μαλλον δεν το διαθέτει.

Τι θέλει να θίξει ο Μπέργκμαν μέσα από το συγκεκριμένο έργο;

Ο Μπέργκμαν έλεγε ότι «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολόκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω».  Άρα μιλάμε για ένα αυτοβιογραφικό έργο που βασίζεται στη σχέση ενός ζευγαριού. Πώς δύο άνθρωποι παλεύουν να είναι ειλικρινείς, αγαπημένοι, ποιες παγίδες ελλοχεύουν, πώς τις ξεπερνούν ή πώς πεφτουν μέσα σε αυτές για να  συνειδητοποιήσουν τελικά ότι αγαπιούνται με ένα τρόπο βαθύ, εγωκεντρικό, συναισθηματικό.Γήινα, ανθρώπινα και ανολοκλήρωτα.

Ποιο θεωρείτε είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σημερινά ζευγάρια;

Η έλλειψη επικοινωνίας, ειλικρίνειας, το άγχος πολλών υποχρεώσεων και ελάχιστου χρόνου να βρεθούνε μαζί. Δεν υπάρχει υπομονή και τα πράγματα αλλάζουν όλα πολύ εύκολα, φαινομενικά τουλάχιστον. Όταν εγώ παντρευόμουν και πήγα στην αρχιεπισκοπή για τα χαρτιά, υπήρχαν 5 φάκελοι γάμου και 50 διαζυγίων. Μάλιστα μας ρώτησαν με τη γυναίκα μου γιατί χωρίζουμε κι όταν τους απαντήσαμε χαμογελαστοί  ότι εμείς παντρευόμαστε, δεν χωρίζουμε, μας κοίταξαν έκπληκτοι.

Πώς είναι η συνεργασία σας για μια ακόμη φορά με το ΔΘΠ αλλά και την Έλενα Καρακούλη, τη Μαρίνα Ασλάνογλου και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη;

Είναι όλα οικεία. Είναι πολύ ωραίο να συναντιέσαι με ανθρώπους οι οποίοι είναι διαθέσιμοι και ταλαντούχοι, αγαπάνε τη δουλειά τους, νοιάζονται και κοπιάζουν. Με την Έλενα είναι τέταρτη φορά που συνεργαζόμαστε και είναι πολυ ωραίο να βλέπεις όλο το ταξίδι, από την πρώτη σκέψη μέχρι την ολοκλήρωσή της, μαζί της.

Με τη Μαρίνα μετά την Γειτονιά των αγγέλων και τον Μεφίστο, ξαναβρισκόμαστε με πολύ χαρά και ενθουσιασμό, έχουμε κοινό υποκριτικό κώδικα και χαίρομαι πολύ που κάθε βράδυ θα κάνουμε παρέα αυτό το ταξίδι. Τι να πω για την Καρυοφυλλιά; Την θαυμάζω την αγαπώ και την θεωρώ οικογένειά μου. Νιώθω χαρούμενος κάθε φορά που μπαίνω σε αυτό το υπέροχο θέατρο του Πειραιά.

Ο Λευτέρης Γιοβανίδης έχει καταφέρει με τα λίγα οικονομικά μέσα που διαθέτει να κάνει ένα ρεπερτόριο που θα ζήλευαν όλα τα μεγάλα θέατρα του κόσμου. Η σκηνή Ω θα είναι μια καινούρια εμπειρία αλλά είμαι σίγουρος από τη διάταξη της και τη στενή επαφή με τους θεατές θα είναι μια πολύ ευχάριστη εμπειρία.

Απο ποια ηλικία πρόεκυψε η αγάπη σας για την υποκριτική; Υπήρξε κάποια στιγμή που το μετανιώσατε;

Από μικρό παιδί πάντα λάτρευα το θέατρο, βέβαια αυτό που λάτρευα ήταν το αποτέλεσμα της δουλειάς, η σκηνή, η λάμψη, η προβολή. Μπαίνοντας στη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ συνειδητοποίησα ότι το θέατρο συμπεριλαμβάνει όλες τις τέχνες ότι θέλει δουλειά, διάβασμα, συνεχή μελέτη και άσκηση.

Δεν έχω μετανιώσει την επιλογή μου είναι πολύ ωραίο αυτό που κάποτε είχες ως χόμπυ να το έχεις  κάνει επαγγελμα. Άνθρωποι όπως της δουλειάς με έχουν απογοητεύσει, κυρίως κάποιοι φερέλπιδες παραγωγοί που εμφανίζονται ως κομήτες από το πουθενά τάζουν το σύμπαν για να σε κλείσουν και μετά εξαφανίζονται ελαφρά τη καρδία και επιστρέφουν στις κανονικές τους δουλειές κρυμμένοι πίσω από εταιρίες χωρίς να τους αγγίζει τίποτα.

Ένα καλλιτεχνικό σας όνειρο ή συνεργασία που θέλετε να πραγματοποιηθεί το επόμενο διάστημα;

Ένα από τα όνειρά μου ήταν να παίξω σε ένα έργο του Τσέχωφ αυτό θα γίνει του χρόνου το Φλεβάρη στο Δημοτικό θέατρο του Πειραιά, με σκηνοθέτη έναν μεγάλο δάσκαλο, τον Σαπίρο. Επίσης είμαι ευτυχής που το καλοκαίρι θα βρεθώ στην Επίδαυρο με σκηνοθέτη τον Φρανκ Κάστορφ, ένα ζωντανό μύθο του Γερμανικού θεάτρου.

Ποιο είναι το σχόλιο σας για το ΠΔ και τις αντιδράσεις καλλιτεχνών;

Οι αντιδράσεις με βρίσκουν σύμφωνο. Σε μια χώρα όπου ακούμε κατά καιρούς ότι ο πολιτισμός είναι η βαριά βιομηχανία είναι πολύ κρίμα να απαξιώνονται τα πτυχία μας και να ισοδυναμούν με απολυτήριο λυκείου κυρώς για τα νέα παιδιά που δεν τους δίνειται η δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό. Εύχομαι να αποσυρθεί και να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων.

Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σας σχέδια για το καλοκαίρι;

Εκτός από τη Μήδεια στην Επίδαυρο στις 21 και 22.7, συνεχίζω τα γυρίσματα για την Μάγισσα, τη νέα σειρά του Αντέννα που εκτυλίσσεται στην προεπαναστατική Μάνη του1817, η προβολή της σειράς ξεκινά τον Οκτώβρη.

Συντελεστές

Μετάφραση-δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία:

Έλενα Καρακούλη

Σκηνικά: Αλέγια Παπαγεωργίου

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Σούτου

Μουσική σύνθεση- video: Violet Louise

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Ανθή Φουντά

Βοηθός σκηνογράφου: Κωνσταντίνα Παπαθανασίου

Φωτογραφία: Σπύρος Περδίου // fb: “Spyros Perdiou” // Insta: “@taospy”

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Μαρίνα Ασλάνογλου, Νίκος Ψαρράς

Φιλική συμμετοχή στο βίντεο της παράστασης:  Καρυοφυλλιά Καραμπέτη

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/skines-apo-ena-gamo/