Μπορεί οι Κινέζοι να μην έχουν πρόσβαση στο Facebook, όμως το Πεκίνο αγαπά ιδιαιτέρως την πλατφόρμα, την οποία και αξιοποιεί για να προπαγανδίσει τις πολιτικές του απόψεις σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, συχνά μέσω διαφημίσεων.

Αυτή τη φορά, εργαζόμενοι του Facebook εγείρουν ανησυχίες μέσα από εσωτερικές ομάδες συζήτησης, αναφέροντας ότι η εταιρεία χρησιμοποιείται ως δίαυλος κρατικής προπαγάνδας. Αντικείμενο της ανησυχίας τους οι χορηγούμενες αναρτήσεις κινεζικών οργανισμών που επιχειρούν να πείσουν ότι οι μουσουλμανική μειονότητα των Ουιγούρων ακμάζει στην επαρχία Σινζιάνγκ της Κίνας, όπως δήλωσαν στη Wall Street Journal άτομα που γνωρίζουν καλά την υπόθεση.

Οι ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις υποστηρίζουν ότι το Πεκίνο διαπράττει γενοκτονία εις βάρος των Ουιγούρων, αναφερόμενες σε μια εκστρατεία πολιτικής κατήχησης, μαζικών φυλακίσεων αλλά και αναγκαστικών στειρώσεων.

Η Facebook προς το παρόν δεν έχει αποφασίσει αν πρέπει να αναλάβει δράση για το συγκεκριμένο ζήτημα, αναφέρουν στη WSJ πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση. Η εταιρεία παρατηρεί τις αντιδράσεις διεθνών οργανισμών, όπως ο ΟΗΕ, απέναντι στην κατάσταση στην Σιντζιάνγκ, συνέχισε η πηγή. Ο ΟΗΕ αυτή την εβδομάδα κάλεσε τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο στη Σιντζιάνγκ να λάβουν «σοβαρά υπόψη τους τα ανθρώπινα δικαιώματα».

Εκπρόσωπος της Facebook δήλωσε ότι οι διαφημίσεις του Πεκίνου που αφορούν τη Σιντζιάνγκ δεν παραβιάζουν τους τρέχοντες όρους της κοινότητας, στο βαθμό που οι διαφημιστές ακολουθούν τους κανόνες του Facebook όταν τις καταχωρούν. Επιπλέον δήλωσε ότι η εταιρεία παρακολουθεί τις εκθέσεις για την κατάσταση στη Σιντζιάνγκ «προκειμένου να λαμβάνουμε πληροφορημένες αποφάσεις και τη δέουσα προσοχή γύρω από το ζήτημα».

Το Πεκίνο αρνείται ότι εντός της επαρχίας συμβαίνει η οποιαδήποτε παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων και χαρακτηρίζει τις πράξεις του ως αναγκαίες για τον έλεγχο της τρομοκρατικής απειλής σε μια περιοχή αναταραχών.

Ένας υπάλληλος της Facebook έκανε ανάρτηση σε εσωτερική ομάδα του τεχνολογικού κολοσσού για τους μουσουλμάνους του προσωπικού, με την ονομασία Muslim@, για να τονίσει ότι η αμερικανική κυβέρνηση έχει χαρακτηρίσει γενοκτονία τη μεταχείριση των Ουιγούρων στην Κίνα, ενώ το Twitter έχει ήδη αναλάβει δράση εναντίον του λογαριασμού της κινεζικής πρεσβείας στις ΗΠΑ, εξαιτίας ενός tweet για τους Ουιγούρους που παραβίαζε τους όρους του.

«Είναι καιρός η πλατφόρμα μας να αναλάβει δράση εναντίον της παραπληροφόρησης για τη γενοκτονία των Ουιγούρων», έγραψε ο υπάλληλος στην ανάρτησή του, που βρίσκεται στη διάθεση της WSJ. Ο υπάλληλος περιέγραψε την κίνησή του ως «έκκληση προς τη διοίκηση».

Επιπλέον, έκανε tag στην ανάρτηση τον Κρις Κοξ, προϊοντικό διευθυντή της Facebook και δεξί χέρι του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος απάντησε: «Ευχαριστώ για την επισήμανση. Αυτό είναι εξαιρετικά σοβαρά. Άφησέ με να ελέγξω την κατάσταση με τις ομάδες ακεραιότητας και να σου απαντήσω προσωπικά ή μέσα από το κατάλληλο πρόσωπο», σημείωσε.

Εκπρόσωπος της κινεζικής κυβέρνησης δεν απάντησε σε κρούσεις για κάποιο σχόλιο γύρω από την υπόθεση. Το Πεκίνο στο παρελθόν έχει αρνηθεί κάθε σχετική κατηγορία και έχει περιγράψει τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Σιντζιάνγκ ως κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης με στόχο την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και του θρησκευτικού εκτρεμισμού.

Αν και τα χρήματα που κερδίζει το Facebook από το Πεκίνο δεν είναι πολλά, η διαδικασία που έχει ανοίξει θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρούς περιορισμούς των δημοσιεύσεων της κυβέρνησης της πλέον πολυπληθούς χώρας του πλανήτη.

Οι διαφημίσεις και οι αναρτήσεις της κινεζικής κυβέρνησης και των κρατικών ΜΜΕ περιλαμβάνουν βίντεο με ανθρώπους από τη Σιντζιάνγκ, ανάμεσά τους και κάποια παιδιά, που δηλώνουν στην κάμερα ότι οι ζωές τους βελτιώνονται και ότι τα δυτικά κράτη εμπλέκονται σε μια συνωμοσία που έχει στόχο την αποσταθεροποίηση της Κίνας.

Συνήθως το Facebook απομακρύνει αυτού του είδους της διαφημίσεις μετά από μερικές ημέρες, αν ο εσωτερικός έλεγχός του δείξει ότι δεν έχουν την κατάλληλη σήμανση που αντιστοιχεί σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.

Όταν οι διαφημιστές συμμορφώνονται με τους κανόνες, που προστάζουν ότι θα πρέπει η ανάρτηση να αναφέρει ότι πρόκειται για διαφήμιση, οι διαφημίσεις εμφανίζονται με το όνομα του οργανισμού που τις έχει πληρώσει. Οι διαφημίσεις για την Σιντζιάνγκ συχνά δεν ακολουθούν τους κανόνες του Facebook, κι όμως προλαβαίνουν να συγκεντρώσουν δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες προβολές πριν το Facebook τις απομακρύνει από την πλατφόρμα.

Την περασμένη εβδομάδα, το Facebook ανακοίνωσε ότι απομάκρυνε από την πλατφόρμα ένα δίκτυο κινεζικών λογαριασμών που ανήκαν σε χάκερς και οι οποίοι μετέδιδαν κακόβουλα προγράμματα παρακολούθησης σε συσκευές δημοσιογράφων και αντιφρονούντων που ανήκουν στον διεθνή πληθυσμό Ουιγούρων. Η εταιρεία δεν απέδωσε αυτή την κυβερνοεπίθεση στην κινεζική κυβέρνηση.

Σύμφωνα με τη Journal, στη διάρκεια της περσινής χρονιάς οι διαφημίσεις που αφορούσαν Ουιγούρους στο Facebook και το Twitter άγγιξαν αριθμούς-ρεκόρ.

Αν και το Facebook έχει μπλοκαριστεί από την Κίνα από το 2009, ενδέχεται να έχει έσοδα που ξεπερνούν τα $5 δισ. από διαφημίσεις κινεζικών εταιρειών κάθε χρόνο.

Επιπλέον, το Facebook έχει να αντιμετωπίσει ένα σοβαρό δίλημμα: Από τη μία πλευρά, ενδέχεται οι διαφημίσεις της κινεζικής κυβέρνησης να έχουν περιεχόμενο που κρίνεται ακατάλληλο από την πλατφόρμα, από την άλλη όμως η απαγόρευσή τους ισοδυναμεί με το να ορίζει μια ιδιωτική εταιρεία τι μπορεί να μεταδώσει μια κυβέρνηση και τι όχι.

Τρεις σελίδες κινεζικών κρατικών ΜΜΕ ανήκουν στις 20 πιο δημοφιλείς σελίδες στο Facebook, σύμφωνα με το DataPortal. Το διεθνές ειδησεογραφικό κανάλι CGTN του Πεκίνου έχει περισσότερους από 115 εκατ. ακολούθους, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση σε όλο τον κόσμο – πάνω από την Coca Cola και την Ριάνα.

Το κρατικό Πρακτορείο Ειδήσεων Xinhua πλήρωσε λιγότερα από $100 τον περασμένο μήνα για μια διαφήμιση που περιλαμβάνει βίντεο με συνέντευξη του δημάρχου του Ουρούμτσι, της πρωτεύουσας της Σιντζιάνγκ, στην οποία αναφέρει ότι η «ειρήνη και η σταθερότητα την οποία κάποτε λαχταρούσαν οι άνθρωποι από όλες τις εθνικές κοινότητες στη Σιντζιάνγκ έχει γίνει πραγματικότητα». Επιπλέον, ανέφερε ότι μια «συνωμοσία» των δυτικών κρατών για την αποσταθεροποίηση της Κίνας είναι «καταδικασμένη να αποτύχει».

Μέσα σε δύο μέρες το βίντεο συγκέντρωσε 200.000 προβολές, σύμφωνα με στοιχεία της Facebook, μέχρι που τελικά «κατέβηκε». Το Xinhua δεν απάντησε σε κρούση της WSJ για σχετικό σχόλιο.

Πέρσι, το CGTN, που ανήκει στο κρατικό κινεζικό δίκτυο CCTV, κατέβαλε περισσότερα από $400 για την προώθηση ενός βίντεο που παρουσίαζε μαθητές εσώκλειστους σε σχολείο της Σιντζιάνγκ, όπου ορισμένοι ακαδημαϊκοί ερευνητές αναφέρουν ότι συχνά αποστέλλονται τα παιδιά των συλληφθέντων ή φυλακισμένων πολιτών. Στο βίντεο, τα παιδιά δηλώνουν σε συνεντεύξεις ότι είναι χαρούμενα που ζουν εκεί, επειδή τρώνε θρεπτικό φαγητό και λαμβάνουν εκπαίδευση.

Η διαφήμιση συγκέντρωσε περισσότερες από 1 εκατ. προβολές μέσα σε τέσσερις ημέρες από χρήστες του Facebook που ζουν σε ασιατικές χώρες, όπως το Πακιστάν, η Ινδία και το Μπαγκλαντές, πριν τελικά αφαιρεθεί από την πλατφόρμα.

Από τις 28 Μαρτίου μέχρι σήμερα, το CGTN προώθησε τουλάχιστον 10 ακόμη διαφημίσεις σε σχέση με τη Σιντζιάνγκ, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν εντωμεταξύ αφαιρεθεί.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο