Δυόμιση ολόκληρες ώρες κράτησε το σόου του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Αγία Σοφία, η οποία και επισήμως μετατράπηκε σε τζαμί.

Ολόκληρη η τελετή του ανοίγματος του χριστιανικού ναού ως τζαμί και η πρώτη προσευχή ήταν γεμάτη συμβολισμούς για την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης, την υπεροχή του Ισλάμ και κυρίως την υπεροχή του ίδιου του Ερντογάν.

Χαρακτηριστική ήταν η κίνηση του ανώτατου ιμάμη, Αλί Ερμπάς, ο οποίος ανέβηκε στον άμβωνα της Αγίας Σοφίας κρατώντας ένα οθωμανικό ξίφος.

Η κίνησή του δεν ήταν τυχαία. Το οθωμανικό ξίφος θεωρείται σύμβολο της κατάκτησης. Στην παράδοση της οθωμανικής αυτοκρατορίας, δύο πράσινα πανό κρέμονται στον άμβωνα του τζαμιού ως σύμβολο της κατάκτησης, ενώ ένα ξίφος τοποθετείται στην είσοδο του άμβωνα.

Όπως επισημαίνει ο εξόριστος Τούρκος δημοσιογράφος, Αμπντουλάχ Μποζκούρτ, η κίνηση αυτή – παρουσία σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας της Τουρκίας – συμβολίζει την εκπλήρωση των νεοοθωμανικών επιδιώξεων του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Κήρυγμα με κατάρες

Στο κήρυγμά του, ο Ερμπάς μεταξύ άλλων είπε: «Η λαχτάρα του έθνους μας που είχε γίνει βαθιά πληγή τελειώνει». Είπε ακόμα: «Οι πόρτες του τζαμιού της Αγιάς Σοφιάς όπως και στα άλλα τζαμιά της χώρας θα είναι ανοιχτές για όλους τους υπηρέτες του Αλλάχ» και «Όσοι αγγίζουν τα θεμελιώδη αγαθά και τις αξίες είναι καταραμένοι».

Σε άλλο σημείο είπε: «Έχουμε και πόλεμο και ειρήνη. Εσείς διαλέξτε ποιο από τα δυο θέλετε».

«Η Αγία Σοφία ήταν τζαμί κι έγινε πάλι τζαμί»

Ο τούρκος πρόεδρος συνοδευόμενος από άνδρες της προσωπικής του φρουράς, έφτασε στην Αγία Σοφία λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι φορώντας μάσκα. Ο Ερντογάν πήρε τη θέση του στην πρώτη σειρά και γονάτισε στα ειδικά χαλιά που είχαν τοποθετηθεί για την προσευχή.

Λίγη ώρα αργότερα, και ενώ τα πλάνα της προσευχής μεταδίδονταν ζωντανά σε όλο τον κόσμο, πήρε το μικρόφωνο και διάβασε το πρώτο κεφάλαιο του Κορανίου (Σουρά Φατίχα) και στη συνέχεια ανέγνωσε τους πέντε πρώτους στόχους από τη Σούρα Μπακάρα.

Ο Ρετζεπ Ταγίπ Ερντογάν μετά την προσευχή στη Αγιά Σοφία δήλωσε πως  «η Αγιά Σοφία ήταν τζαμί και έγινε πάλι τζαμί. Επέστρεψε στην πραγματική της μορφή, όμως θα παραμείνει ως μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς»

Αμέσως μετά ο Ερντογάν επισκέφθηκε τον τάφο του Μωάμεθ του Πορθητή. Σύμφωνα με τον Τούρκο πρόεδρο οι πιστοί που βρέθηκαν έξω από την Αγία Σοφία ήταν 350.000.

Τιρκουάζ χαλιά και πινακίδα για το «Μεγάλο τζαμί»

Το μαρμαρόστρωτο δάπεδο της Αγίας Σοφίας, καλύφθηκε με μεγάλα χαλιά, χρώματος τιρκουάζ, ενώ κουρτίνες καλύπτουν τις χριστιανικές τοιχογραφίες και τα ψηφιδωτά στη διάρκεια της προσευχής. Επίσης επάνω σε σκαλωσιές κρέμονται υφάσματα με εδάφια του Κορανίου σε ισλαμική γραφή.

Λίγες ώρες πριν την έναρξη της προσευχής ο Ερντογάν βρέθηκε στην Εκκλησία για να επιθεωρήσει τα έργα και πόζαρε μπροστά από τη νέα πινακίδα της Αγίας Σοφίας, που γράφει «μεγάλο τζαμί».

Ο συμβολισμός της 24ης Ιουλίου

Η 24η Ιουλίου, δεν επιλέχθηκε τυχαία για την τέλεση της πρώτης, μετά από 86 χρόνια, μουσουλμανικής προσευχής στην Αγία Σοφία. Πρόκειται για συμβολική ημερομηνία καθώς εκείνη την ημέρα είχε υπογραφεί η Συνθήκη της Λωζάνης, την οποία ο ίδιος ο Ερντογάν θεωρεί ως ζημιά και ήττα του Κεμάλ. 

Τέλη του 2016, για πρώτη φορά στην ιστορία της σύγχρονης Τουρκίας – σχετικά με τη Συνθήκη της Λωζάνης – ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, μιλώντας σε περιφερειακούς διοικητές της Τουρκίας, άφησε να εννοηθεί ότι η χώρα του ζημιώθηκε από την συμφωνία του 1923 η οποία θέτει τα όρια της χώρας του. 

«Το 1920 μας έδειξαν τη Συνθήκη των Σεβρών για να μας πείσουν το 1923 για τη Συνθήκη της Λωζάνης. Και κάποιοι προσπάθησαν να μας το παρουσιάσουν αυτό ως νίκη. Με τη Συνθήκη της Λωζάνης δώσαμε στους Ελληνες τα νησιά, που αν φωνάξεις από τις ακτές του Αιγαίου, θα ακουστείς απέναντι. Είναι αυτό νίκη;» διερωτήθηκε.

Ο ίδιος συνέχισε: «Οσοι έκατσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στη Λωζάνη, δεν εκμεταλλεύτηκαν τη συνθήκη αυτή. Και επειδή αυτοί δεν την εκμεταλλεύτηκαν, δυσκολευόμαστε σήμερα εμείς», είχε πει ο Ερντογάν.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο