Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Λευκός καπνός στο Eurogroup : Συμφωνία για άμεσο πακέτο 500 δισ. ευρώ ενάντια στον κοροναϊό

Λευκός καπνός στο Eurogroup : Συμφωνία για άμεσο πακέτο 500 δισ. ευρώ ενάντια στον κοροναϊό

Συμφωνία για άμεσο πακέτο 500 δισ. ευρώ και πρόσβαση στην πιστωτική γραμμή του ESM για όσο διαρκεί η κρίση του κοροναϊού είναι ο συμβιβασμός στον οποίο κατέληξε το Εurogroup. Στους αρχηγούς των κρατών - μελών πετούν την καυτή πατάτα για έκδοση ευρωομολόγου.

Ελένη Στεργίου – Αργυρώ Τσατσούλη

Τα χέρια έδωσαν τα δυο «στρατόπεδα» και το Eurogroup κατέληξε σε συμφωνία με μια τηλεδιάσκεψη που κράτησε λιγότερο από μια ώρα, αφού βέβαια προηγήθηκαν μαραθώνιες, σκληρές διαπραγματεύσεις και αλλεπάλληλες αναβολές της έναρξης της συνεδρίασης.

Με γεφυροποιούς την Γαλλία και την Γερμανία βρέθηκε η χρυσή τομή μεταξύ Ιταλίας και Ολλανδίας για πακέτο στήριξης ύψους 500 δισ. ευρώ έναντι των οικονομικών επιπτώσεων του κοροναϊού, που περιλαμβάνει την εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ESM), της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ETEπ) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με το πρόγραμμα SURE για τη στήριξη της απασχόλησης και των θέσεων εργασίας.

Σχετικά με το μελλοντικό ταμείο για την ανάκαμψη και την έκδοση ευρωομολόγου οι υπουργοί παραπέμπουν το θέμα στους αρχηγούς κρατών για να εξετάσουν «καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία», ενώ σχετικά με τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση στην πιστωτική γραμμή του ESM δεν τίθενται όροι για τον δανεισμό εφόσον τα κράτη δεσμευτούν ότι θα τη χρησιμοποιήσουν μόνο για να στηρίξουν την εγχώρια χρηματοδότηση των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID 19.

Οι ηγέτες του μπλοκ θα πρέπει να συζητήσουν, να συντονίσουν και τελικά να επικυρώσουν το σχέδιο σε μια συνάντηση του Συμβουλίου Κορυφής πιθανώς την επόμενη εβδομάδα.

Τα βασικά σημεία της συμφωνίας

Με τον πρόεδρο του Eurogroup να μιλά για τριπλό δίχτυ ασφαλείας: ένα για εργαζόμενους, ένα για επιχειρήσεις και ένα για τα κράτη, τρεις είναι οι πυλώνες της συμφωνίας:

*το πρόγραμμα SURE που έχει προτείνει η Κομισιόν για θέσεις εργασίας και ανέργους, ύψους 100 δισ. ευρώ.

* η ενίσχυση των επιχειρήσεων (και κυρίως των μικρομεσαίων) μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ύψους 200 δισ. ευρώ.

*η στήριξη των χωρών-μελών μέσω πιστωτικής γραμμής του ESM ύψους 240 δισ. ευρώ και αναλογικά το 2% του ΑΕΠ για την κάθε χώρα.

Στο κείμενο συμπερασμάτων αναφέρεται πως οι χώρες που θα προσφύγουν στον ESM, θα πρέπει να δεσμευθούν ότι θα χρησιμοποιήσουν αυτή την πιστωτική γραμμή αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση των συστημάτων υγείας, θεραπειών και πρόληψης – σχετικών δαπανών που οφείλονται στην κρίση της πανδημίας.

Στο κείμενο που θα παρουσιαστεί προς έγκριση στους ηγέτες της Ε.Ε., θα αναφέρεται ως πρόταση η ίδρυση ενός ταμείου ανάκαμψης για να βοηθηθούν οι οικονομίες των χωρών-μελών την περίοδο μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων.

Ωστόσο, το πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό το ταμείο παραμένει αντικείμενο συζήτησης. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Eurogroup Μάριο Σεντένο, άλλοι υποστηρίζουν πως πρέπει να γίνει με αμοιβαιοποίση του χρέους, ενώ άλλοι ζητούν εναλλακτικές λύσεις.

«Υπό την καθοδήγηση των ηγετών, οι συζητήσεις σχετικά με τις νομικές και πρακτικές πτυχές ενός τέτοιου ταμείου, συμπεριλαμβανομένης της σχέσης του με τον προϋπολογισμό της ΕΕ, τις πηγές χρηματοδότησής του και τα καινοτόμα χρηματοδοτικά μέσα, σύμφωνα με τις Συνθήκες της ΕΕ, θα προετοιμάσουν το έδαφος για μια απόφαση» αναφέρεται στο κείμενο συμπερασμάτων.

Χειροκροτήματα από τους υπουργούς

«Η συνάντηση τελείωσε υπό με τα χειροκροτήματα των υπουργών», ανακοίνωσε μέσω Twitter ο εκπρόσωπος του προέδρου του Eurogroup.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ εξέφρασε την ικανοποίησή του για μια «εξαιρετική συμφωνία» που περιλαμβάνει «500 δισεκατομμύρια ευρώ άμεσα διαθέσιμα» και «ένα ταμείο ανάκαμψης».

Σεντένο: Τολμηρές και φιλόδοξες προτάσεις

«Αυτή η πρόταση περιέχει τολμηρές και φιλόδοξες προτάσεις που θα ήταν αδιανόητες μόλις πριν από λίγες εβδομάδες. Μπορούμε όλοι να θυμηθούμε την αντίδραση στη χρηματοπιστωτική κρίση της τελευταίας δεκαετίας, όταν η Ευρώπη έκανε πολύ λίγα, πολύ αργά. Αυτή τη φορά είναι διαφορετική» είπε ο πρόεδρος του Eurogroup, Μάριο Σεντένο, ξεκινώντας τις ανακοινώσεις.

Μίλησε για τριπλό δίχτυ ασφαλείας: ένα για εργαζόμενους, ένα για επιχειρήσεις και ένα για τα κράτη.

Λεμέρ :  Σχέδιο 1 τρισ. ευρώ, το πιο σημαντικό στην ιστορία της ΕΕ

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ δήλωσε μετά τη λήξη της τηλεδιάσκεψης του Eurogroup πως τα κράτη μέλη συμφώνησαν να κινητοποιήσουν 1 τρισεκατομμύριο ευρώ για τη στήριξη της οικονομίας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης του κορονοϊού, στο πιο σημαντικό οικονομικό σχέδιο στην ιστορία της ΕΕ.

Σε επικοινωνία του με δημοσιογράφους ο Λεμέρ τόνισε πως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα ενεργοποιηθεί με χαλαρούς όρους.

Παράλληλα είπε ως η συμφωνία θα καταστήσει 500 δισεκατομμύρια ευρώ άμεσα διαθέσιμα και πως ένα ταμείο στήριξης θα ακολουθήσει.

«Η Ευρώπη έδειξε πως μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων αυτής της κρίσης», τόνισε ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών στο twitter.

Ισπανία: Μια «καλή συμφωνία»

Η Ισπανίδα υπουργός Οικονομικών Νάντια Καλβίνο δήλωσε σήμερα το βράδυ πως επιτεύχθηκε μια «καλή συμφωνία» ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ για να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας του νέου κορονοϊού.

«Καταλήξαμε σε μια καλή συμφωνία στο Eurogroup, ένα τριπλό δίχτυ ασφαλείας για εργαζόμενους, επιχειρήσεις και κράτη στην μάχη κατά του Covid-19», τόνισε με tweet της η Καλβίνο.

«Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για τους κοινούς οικονομικούς μηχανισμούς οικονομικής ανάκαμψης», πρόσθεσε.

To σχέδιο συμπερασμάτων

Στα συμπεράσματα της συνεδρίασης του Eurogroup περιγράφονται αναλυτικά τα βήματα που έγιναν προς την κατεύθυνση στήριξης των οικονομιών της ευρώπης καθώς και τα επόμενα βήματα. Ειδικότερα, αναφέρεται:

1. Η πανδημία του κοροναϊού αποτελεί μια πρωτοφανή πρόκληση με πολύ σοβαρές κοινωνικο-οικονομικές συνέπειες. Δεσμευόμαστε να κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης με πνεύμα αλληλεγγύης.

2. Απαιτείται συντονισμένη και περιεκτική στρατηγική για την αντιμετώπιση των αναγκών έκτακτης ανάγκης στον τομέα της υγείας, τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας και την προετοιμασία του εδάφους για την ανάκαμψη.

Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να συνδυάζει βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πρωτοβουλίες, λαμβάνοντας υπόψη τη διασύνδεση μεταξύ των οικονομιών μας και την ανάγκη διατήρησης της εμπιστοσύνης και της σταθερότητας.

3. Αρκετά μέτρα έχουν ήδη ληφθεί σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, όπως αναφέρεται στη δήλωση του Eurogroup της 16ης Μαρτίου. Σε μεταγενέστερη επιστολή στις 24 Μαρτίου του προέδρου του Eurogroup περιγράφονται περαιτέρω στοιχεία πολιτικής απάντηση που εξετάζονται.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στη δήλωσή του της 26ης Μαρτίου, κάλεσε το Eurogroup να παρουσιάσει προτάσεις για την οικονομική απάντηση στην πανδημία COVID-19 εντός δύο εβδομάδων.

Απαντώντας στην εντολή των ηγετών, η παρούσα έκθεση καταγράφει τις ενέργειες που έχουν αναληφθεί έως τώρα και σκιαγραφεί μια ολοκληρωμένη και συντονισμένη οικονομική απάντηση.

Συντονισμένες δράσεις που έχουν αναληφθεί έως τώρα στο επίπεδο των κρατών μελών, της ΕΕ και της ζώνης του ευρώ

4. Από την αρχή της κρίσης, τα κράτη μέλη αυξάνουν συνεχώς τις προσπάθειες στήριξης της οικονομίας.

5.  Μια έγκαιρη, προσωρινή και στοχευμένη δημοσιονομική ώθηση παρέχεται συντονισμένα. Σημαντικοί δημόσιοι πόροι κατευθύνονται στην ενίσχυση του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και των μηχανισμών πολιτικής προστασίας και στην υποστήριξη των εργαζομένων και των οικονομικών τομέων που επλήγησαν.

Μέχρι σήμερα, το συνολικό ποσό των δημοσιονομικών μέτρων των κρατών μελών ανέρχεται στο 3% του ΑΕΠ της ΕΕ, τριπλάσιο από τις 16 Μαρτίου, πέραν της σημαντικής επίδρασης των αυτόματων σταθεροποιητών.

6. Επιπλέον, τα κράτη μέλη έχουν μέχρι στιγμής δεσμευτεί να παρέχουν στήριξη ρευστότητας σε τομείς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν ελλείψεις ρευστότητας. Οι διευκολύνσεις συνίστανται σε καθεστώτα κρατικών εγγυήσεων και αναβαλλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις, οι οποίες υπολογίζονται τώρα στο 16% του ΑΕΠ της ΕΕ, από 10% στις 16 Μαρτίου .

7. Οι Υπουργοί Οικονομικών είναι έτοιμοι να λάβουν περαιτέρω μέτρα, όπως είναι αναγκαίο, καθώς οι εξελίξεις προχωρούν.

8. Ευελιξία στους κανόνες της ΕΕ. Στις 23 Μαρτίου, οι Υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν με την εκτίμηση της Επιτροπής ότι πληρούνται οι όροι για τη χρήση της γενικής ρήτρας διαφυγής του δημοσιονομικού πλαισίου της ΕΕ, μιας σοβαρής οικονομικής ύφεσης στη ζώνη του ευρώ ή στην Ένωση στο σύνολό της.

Αυτό προσφέρει την απαραίτητη ευελιξία στους εθνικούς προϋπολογισμούς για τη στήριξη της οικονομίας και την συντονισμένη αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19.

Η συνολική δημοσιονομική καθοδήγηση θα παρασχεθεί στο πλαίσιο αυτό και ως μέρος μιας εξορθολογισμένης άσκησης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Χαιρετίσαμε την απόφαση της Επιτροπής να εκδώσει ένα ειδικό προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων για την επιτάχυνση της δημόσιας στήριξης προς τις επιχειρήσεις, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις αναγκαίες ίσες συνθήκες ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά καθώς και την πρόσφατη επέκταση του πλαισίου στήριξης της έρευνας, των δοκιμών και της παραγωγής σχετικά με την καταπολέμηση της πανδημίας του COVID 19.

Χαιρετίζουμε επίσης την καθοδήγηση της Επιτροπής σχετικά με τη χρήση όλων των ευελιξιών που προσφέρει το πλαίσιο της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις σε αυτή την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η οποία εκδόθηκε την 1η Απριλίου.

9. Χρήση του προϋπολογισμού της ΕΕ. Χαιρετίζουμε τις προτάσεις της Επιτροπής για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των υφιστάμενων πόρων του προϋπολογισμού της ΕΕ για την καταπολέμηση της κρίσης.

Η πρόταση για πρωτοβουλία επένδυσης Coronavirus Response Investment εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο και ισχύει από την 1η Απριλίου. Αυτό θα επιτρέψει τη χρησιμοποίηση 37 δισεκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο της πολιτικής συνοχής για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης COVID-19.

Επιπλέον, το πεδίο εφαρμογής του Ταμείου Αλληλεγγύης διευρύνθηκε ώστε να περιλαμβάνει σημαντικές κρίσεις για τη δημόσια υγεία. Από την 1η Απριλίου, αυτό επιτρέπει στα κράτη μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομική στήριξη μέχρι 800 εκατ. Ευρώ το 2020.

10. Νομισματική πολιτική. Χαιρετίζουμε την αποφασιστική δράση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για τη στήριξη των συνθηκών ρευστότητας και χρηματοδότησης στα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις τράπεζες, γεγονός που θα συμβάλει στη διατήρηση της ομαλής παροχής πιστώσεων στην οικονομία.

Στις 18 Μαρτίου, η ΕΚΤ αποφάσισε να δρομολογήσει ένα Πρόγραμμα Αγοράς Έκτακτης Ανάγκης (PEPP) ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, να διευρύνει το φάσμα των αποδεκτών περιουσιακών στοιχείων στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς εταιρικού τομέα (CSPP) και να μειώσει τα πρότυπα εξασφάλισης.

Τα μέτρα αυτά αποσκοπούν στο να εξασφαλίσουν ότι όλοι οι τομείς της οικονομίας μπορούν να επωφεληθούν από τις υποστηρικτικές συνθήκες χρηματοδότησης, που τους επιτρέπουν να απορροφήσουν το σοκ Covid-19.

11. Χρηματοπιστωτική σταθερότητα: Χαιρετίζουμε τις κατευθύνσεις που παρέχουν οι εποπτικές αρχές στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σχετικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή των κανονιστικών απαιτήσεων υπό τις παρούσες εξαιρετικές περιστάσεις. Χαιρετίζουμε επίσης την αποδέσμευση κεφαλαίων. Για να ξεπεραστούν οι χρηματοδοτικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, αξιοποιώντας πλήρως την ευελιξία που προβλέπεται στο κανονιστικό πλαίσιο. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την εξέλιξη της κατάστασης και τον συντονισμό των ευρωπαϊκών και των εθνικών μέτρων. Όπου είναι απαραίτητο, είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε περαιτέρω ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων των νομοθετικών μέτρων, εάν χρειαστεί, για να μετριάσουμε τον αντίκτυπο του Covid-19.

Πρόσθετα μέσα αντιμετώπισης κρίσεων και προετοιμασία του εδάφους για την ανάκαμψη

12. Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, είμαστε έτοιμοι να εντείνουμε την ανταπόκριση της ΕΕ για την υποστήριξη, την ενίσχυση και τη συμπλήρωση των προσπαθειών που έχουν καταβληθεί έως τώρα. Δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις για την κατάλληλη αντιμετώπιση της κρίσης σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.

Στο πλαίσιο αυτό, τα μέτρα που προβλέπονται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα πρέπει να εφαρμοστούν υπό το πρίσμα της σοβαρότητας των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας στα επιμέρους κράτη μέλη.

13. Ευελιξία προϋπολογισμού της ΕΕ. Χαιρετίζουμε τις προτάσεις της Επιτροπής σχετικά με την περαιτέρω προσωρινή ευελιξία στη χρήση των κονδυλίων της ΕΕ, που καθιστούν δυνατή τη μεταβίβαση κονδυλίων, μεταξύ οργανισμών, περιφερειών και στόχων πολιτικής, παρακάμπτοντας τις εθνικές προϋποθέσεις συγχρηματοδότησης και υποστηρίζοντας τις ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας. Αυτό θα βοηθήσει στην αποτελεσματική κινητοποίηση του προϋπολογισμού της ΕΕ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19.

14. Υποστήριξη έκτακτης ανάγκης. Συμφωνήσαμε ότι είναι απαραίτητο ένα ειδικό μέσο COVID-19 για τη στήριξη της χρηματοδότησης της επείγουσας βοήθειας μέσω της χορήγησης επιχορηγήσεων, προκειμένου πρώτα απ ‘όλα να ενισχυθούν τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης. Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζουμε την πρόταση της Επιτροπής της 2ας Απριλίου για την επανενεργοποίηση του μέσου υποστήριξης έκτακτης ανάγκης στο πλαίσιο της επιδημίας COVID-19.

Στο παρόν στάδιο, το μέσο αυτό μπορεί να υποστηρίξει 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ από πόρους του προϋπολογισμού της ΕΕ. Η «δύναμη πυρός» μπορεί να ενισχυθεί ταχέως, μέσω πρόσθετων εθελοντικών συνεισφορών από τα κράτη μέλη. Καλούμε τα κράτη μέλη να διερευνήσουν τρόπους περαιτέρω ενίσχυσης του μέσου υποστήριξης έκτακτης ανάγκης στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας.

15. Ενίσχυση των δραστηριοτήτων της ΕΤΕπ. Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της Ομάδας ΕΤΕπ για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού ταμείου εγγύησης ύψους 25 δισ. ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να στηρίξει χρηματοδότηση 200 δισ. ευρώ για εταιρείες με επίκεντρο τις ΜμΕ, σε ολόκληρη την ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω εθνικών τραπεζών προώθησης.

Καλούμε την ΕΤΕπ να υλοποιήσει όσο το δυνατόν συντομότερα την πρότασή της και να είναι έτοιμη να την εφαρμόσει χωρίς καθυστέρηση, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συμπληρωματικότητα με άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ και το μελλοντικό πρόγραμμα Invest EU. Η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση των ίσων όρων ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά υπό το πρίσμα των εθνικών καθεστώτων στήριξης.

16. Δίχτυα ασφαλείας στην ΕΕ και την ευρωζώνη. Τα δίκτυα ασφαλείας υπάρχουν στη ζώνη του ευρώ και στην ΕΕ. Στη ζώνη του ευρώ, ο ESM είναι εξοπλισμένος με εργαλεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, ανάλογα με τις ανάγκες, κατά τρόπο προσαρμοσμένο στη φύση του συμμετρικού σοκ που προκλήθηκε από το COVID 19.

Προτείνουμε να δημιουργηθεί μια πιστωτική γραμμή για την υποστήριξη των χωρών που πλήττονται από την πανδημία, με βάση την υφιστάμενη ενισχυμένη πιστωτική γραμμή ECCL και προσαρμοσμένη υπό το πρίσμα της συγκεκριμένης πρόκλησης, ως σχετική εγγύηση για τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που πλήττονται από αυτό το εξωτερικό σοκ.

Θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων κρίσης, με τυποποιημένους όρους που θα συμφωνηθούν εκ των προτέρων από τους διοικητικούς φορείς του ESM, αντανακλώντας τις τρέχουσες προκλήσεις, με βάση τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.

Η μόνη απαίτηση πρόσβασης στην πιστωτική γραμμή είναι ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που ζητούν στήριξη θα δεσμευτούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γραμμή πίστωσης για να στηρίξουν την εγχώρια χρηματοδότηση των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID 19.

Θα τηρηθούν οι διατάξεις της Συνθήκης ESM. Η χορήγηση θα φθάνει το 2% του ΑΕΠ του κράτους μέλους (με βάση το ΑΕΠ στο τέλος του 2019).

Με εντολή από τους ηγέτες, θα προσπαθήσουμε να διαθέσουμε αυτό το μέσο μέσα σε δύο εβδομάδες, σεβόμενοι τις εθνικές διαδικασίες και τις συνταγματικές απαιτήσεις. Η πιστωτική γραμμή θα είναι διαθέσιμη μέχρι να ολοκληρωθεί η κρίση του COVID 19.

Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται για την ενίσχυση των οικονομικών και χρηματοοικονομικών θεμελιωδών μεγεθών τους, σύμφωνα με τα πλαίσια οικονομικής και φορολογικής συνεργασίας και επιτήρησης της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας που εφαρμόζουν τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. Η Διευκόλυνση Ισοζυγίου Πληρωμών μπορεί να παράσχει οικονομική στήριξη σε κράτη μέλη που δεν έχουν υιοθετήσει το ευρώ. Πρέπει να εφαρμόζεται κατά τρόπο που να λαμβάνει δεόντως υπόψη τις ειδικές συνθήκες της τρέχουσας κρίσης.

17. Πρόγραμμα SURE. Στο πνεύμα της αλληλεγγύης και ενόψει του εξαιρετικού χαρακτήρα της κρίσης COVID -19, συμφωνούμε σχετικά με την ανάγκη καθιέρωσης, για τη διάρκεια της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, ενός προσωρινού χρηματοδοτικού μέσου βάσει του άρθρου 122 της Συνθήκης της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θα προσπαθήσουμε να καταστήσουμε το όργανο λειτουργικό το συντομότερο δυνατό.

Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζουμε την πρόταση της Επιτροπής της 2ας Απριλίου για τη θέσπιση ενός προσωρινού μέσου που θα στηρίζει τα κράτη μέλη για την προστασία της απασχόλησης στις ειδικές περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης της κρίσης COVID-19.

Θα παρέχει οικονομική βοήθεια κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τη μορφή δανείων που χορηγούνται με ευνοϊκούς όρους από την ΕΕ στα κράτη μέλη, συνολικού ύψους 100 δισ. ευρώ.

Το μέσο αυτό θα μπορούσε να στηρίξει πρωτίστως τις προσπάθειες για την προστασία των εργαζομένων και των θέσεων εργασίας, σεβόμενη παράλληλα τις εθνικές αρμοδιότητες στον τομέα των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και ορισμένα μέτρα που σχετίζονται με την υγεία. Η πρόταση αυτή πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στη νομοθετική διαδικασία. Η θέση των κρατών μελών σχετικά με αυτό το μέσο έκτακτης ανάγκης δεν προδικάζει τη θέση σχετικά με μελλοντικές προτάσεις σχετικά με την ασφάλιση ανεργίας. Σύμφωνα με τη νομική του βάση, η πρόσβαση στο μέσο θα διακοπεί μόλις περάσει η έκτακτη ανάγκη COVID-19.

18. Συμφωνούμε ότι απαιτείται μια συνεκτική στρατηγική στην ΕΕ για να υποστηριχθούν οι προσπάθειες των κρατών μελών να επιστρέψουν στην κανονική λειτουργία των κοινωνιών και των οικονομιών μας και να προωθήσουν την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας και των επενδύσεων για την εξασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης.

19. Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, συμφωνήσαμε επίσης να εργαστούμε για ένα Ταμείο Ανάκαμψης για να προετοιμάσουμε και να στηρίξουμε την ανάκαμψη, παρέχοντας χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό της ΕΕ σε προγράμματα που αποσκοπούν στην εκκίνηση της οικονομίας σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες και στη διασφάλιση της αλληλεγγύης της ΕΕ στα πλέον πληττόμενα κράτη μέλη .

Ένα τέτοιο ταμείο θα είναι προσωρινό, στοχοθετημένο και ανάλογο με το έκτακτο κόστος της τρέχουσας κρίσης και θα συμβάλλει στην κατανομή των ποσών με την πάροδο του χρόνου μέσω κατάλληλης χρηματοδότησης.

Υπό την καθοδήγηση των ηγετών, οι συζητήσεις σχετικά με τις νομικές και πρακτικές πτυχές ενός τέτοιου ταμείου, συμπεριλαμβανομένης της σχέσης του με τον προϋπολογισμό της ΕΕ, τις πηγές χρηματοδότησής του και τα καινοτόμα χρηματοδοτικά μέσα, σύμφωνα με τις Συνθήκες της ΕΕ, θα προετοιμάσουν το έδαφος για μια απόφαση.

20. Επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) της ΕΕ θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην οικονομική ανάκαμψη. Θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τον αντίκτυπο αυτής της κρίσης και το μέγεθος των μελλοντικών προκλήσεων, καθορίζοντας τις σωστές προτεραιότητες, ώστε να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις συνέπειες της κρίσης των κοροναϊών, να στηρίξουν την οικονομική ανάκαμψη και να εξασφαλίσουν ότι η συνοχή της Ένωσης διατηρείται μέσω αλληλεγγύης, δικαιοσύνης και ευθύνης.

Χαιρετίζουμε την πρόθεση της Επιτροπής να προσαρμόσει την πρόταση του ΠΔΠ ώστε να αντικατοπτρίζει τη νέα κατάσταση και τις προοπτικές.

21. Χάρτης πορείας για την ανάκαμψη. Συνεχίζονται οι εργασίες για έναν ευρύτερο χάρτη πορείας και ένα σχέδιο δράσης για την υποστήριξη της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας μέσω της δημιουργίας υψηλής ποιότητας θέσεων εργασίας και των μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας, σύμφωνα με μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης. Θα πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την αναζωογόνηση των οικονομιών μας, προάγοντας παράλληλα την οικονομική σύγκλιση στην ΕΕ και περιορίζοντας κάθε κατακερματισμό που προκύπτει από την κρίση, μεταξύ άλλων μέσω της ταχείας αποκατάστασης της πλήρους λειτουργικότητας της ενιαίας αγοράς.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, σε διαβούλευση με άλλα θεσμικά όργανα, συμπεριλαμβανομένης της ΕΚΤ, άρχισαν να εργάζονται για το σκοπό αυτό. Η Ευρωομάδα είναι έτοιμη να συνεισφέρει και να υποστηρίξει αυτή την προσπάθεια.

22. Σήμερα ασχολούμαστε με τη διασφάλιση της υγείας και της ζωής των ευρωπαίων πολιτών και την αντιμετώπιση της άμεσης οικονομικής πρόκλησης. Αυτό περιλαμβάνει τα δημοσιονομικά μέσα που τα κράτη μέλη χρειάζονται για να χρηματοδοτήσουν τα απαραίτητα μέτρα. Η ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση. Θα ενεργήσουμε από κοινού με αλληλεγγύη και θα το επιτύχουμε. Αυτό περιλαμβάνει την απαραίτητη πρόοδο στην ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επόμενα βήματα

Η Ευρωομάδα θα συνεχίσει τις εργασίες που απαιτούνται λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεση της Προεδρίας του Συμβουλίου να προωθήσει χωρίς καθυστέρηση τις νομοθετικές προτάσεις.

Sports in

Μεγαλώνει ο μύθος του Ολυμπιακού: 42ος ευρωπαϊκός τελικός

O oργανισμός του Ολυμπιακού συνεχίζει να γράφει ιστορία και μετά την τεράστια επιτυχία της ομάδας χάντμπολ, έφτασε τους 42 ευρωπαϊκούς τελικούς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024