Σαν σήμερα πριν από 19 χρόνια, το πλοίο «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον Πειραιά με 533 ανθρώπους, 472 επιβάτες και 61 άτομα πλήρωμα.

Το πλοίο «Εξπρές Σαμίνα» προσεγγίζει στο λιμάνι της Παροικιάς στην Πάρο στις 22:00 το βράδυ, την ώρα που στο νησί πνέουν άνεμοι  8 μποφόρ.

Λίγο πριν προσεγγίσει το λιμάνι της Πάρου, το πλοίο προσκρούει στις νησίδες «Πόρτες», με ταχύτητα 18 κόμβων.

Το χρονικό της τραγωδίας

Η σύγκρουση είναι τόσο σφοδρή με αποτέλεσμα το μηχανοστάσιο να πλημμυρίσει, να πάρει αμέσως κλίση και μετά από 25 λεπτά να βυθιστεί.

Και τότε ξεκινά το χάος και ο πανικός.

Οι επιβάτες χωρίς να έχουν έχουν λάβει καμία ανακοίνωση για την σύγκρουση, πανικοβάλονται, πηδούν στα τυφλά στη θάλασσα για να σωθούν.


Μετά από αρκετή ώρα, το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα πλοία να σπεύσουν προς βοήθεια.

Δυστυχώς μέχρι τότε μερικοί δεν τα έχουν καταφέρει.

Ο ήρωας του Εξπρές Σάμινα

Στα θύματα είναι και ο λιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, ο οποίος  έχασε τη ζωή του το ίδιο βράδυ από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης.

Συνολικά από την τραγωδία του «Εξπρές Σάμινα» 81 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους.

Ανάμεσα τους ήταν και ο 19χρονος φαντάρος, Βασίλης Ραχούτης, ο οποίος έχασε τη ζωή του προσπαθώντας να σώσει τον κόσμο που πνιγόταν παλεύοντας με τα κύματα.

Η απόδοση ευθυνών

Σύμφωνα με την έκθεση των πραγματογνωμών, οι λάθος χειρισμοί από την πλειονότητα του πληρώματος, ήταν ο βασικός λόγος της τραγωδίας.

Στις 29 Νοεμβρίου του 2000, ο εφοπλιστής Παντελής Σφηνιάς, μην αντέχοντας το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε, έδωσε τέλος στη ζωή του πηδώντας από τον έκτο όροφό του κτιρίου της εταιρείας Minoan Flying Dolphins.

Οι κατηγορούμενοι για το ναυάγιο ήταν επτά και καταδικάστηκαν όλοι.

Η τραγωδία του «Εξπρές Σάμινα» ήταν για μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στην ιστορία της χώρας.

Σε ότι αναφορά τη δίκη για το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» άρχισε στις 27 Μαΐου του 2005 στο τριμελές εφετείο κακουργημάτων Πειραιώς και στις 27 Φεβρουαρίου του 2006 βγήκε η ετυμηγορία. Το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι οι βάρκες ήταν σε καλή κατάσταση κι ότι η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση κυρίως από τον υποπλοίαρχο, ενώ η γρήγορη βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι δεν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς θύρες.

Επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τον ύπαρχο, στον Α’ Μηχανικό και τον ασυρματιστή.

Ποιο ήταν το Εξπρες Σάμινα

Είχε ναυπηγηθεί στο Σεντ Ναζέρ της Γαλλίας το 1966. Το αρχικό του όνομα ήταν Κορς, ενώ στη συνέχεια μετονομάσθηκε σε «Golden Vergina». Εντάχτηκε στο στόλο της «Minoan Flying Dolphin» με το όνομα «Εξπρές Σαμίνα». Στις 31 Δεκεμβρίου 2001 και έχοντας συμπληρώσει 35 χρόνια στις θάλασσες, το Σαμίνα θα έβγαινε στη σύνταξη.

Χωρητικότητα: 1.230 επιβάτες – 170 αυτοκίνητα

Μήκος: 107 μ.
Πλάτος: 18,00 μ.
Βύθισμα: 4,40 μ.
Μηχανές: 2 Pielstick
Απόδοση: 10.944 kW
Ταχύτητα: 17,5 κόμβοι
IMO Number: 6613548
Νηολόγιο Πειραιώς
Αδελφό πλοίο: Express Naias (καταστράφηκε το 2003)

Προηγούμενες Ονομασίες:

1966-1982: CORSE
1982-1999: GOLDEN VERGINA
1999-2000: EXPRES SAMINA

Πλοιοκτησίες:

1966-1969: Compagnie Generale Transatlantique
1969-1976: Compagnie Generale Transmediterraneenne
1976-1982: SNCM
1982-1988: Stability Maritime
1988-1999: Agapitos Bros
1999-2000: Minoan Flying Dolphins