Μέσα σε εννέα δεκαετίες, τα βραβεία  Όσκαρ έχουν προσφέρει στο κινηματογραφικό κοινό, αμέτρητες εικονικές στιγμές αλλά και ευτράπελα. Ποιες όμως είναι αυτές που θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη μας;

Λίγο πριν την 91η απονομή των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ο βρετανικός Guardian κάνει τη δική του επιλογή και μας ταξιδεύει σε μερικές από τις πλέον αξιομνημόνευτες κι αμήχανες στιγμές στην ιστορία των Όσκαρ.

 

Ο λάθος Φρανκ – 1934

Ένα από τα πρώτα καταγεγραμμένα λάθη σε τελετή βραβείων Όσκαρ, σημειώθηκε πριν από 85 χρόνια,  μας διδάσκει πως η … η λεπτομέρεια κάνει πάντα τη διαφορά.

Ο ηθοποιός Γουίλ Ρότζερς ανεβαίνει στη σκηνή για να ανοίξει το φάκελο που θα αποκαλύψει το νικητή της κατηγορίας Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Ο Ρότζερς ανοίγει το φάκελο και λέει απλά «Έλα να το πάρεις Φρανκ», απευθυνόμενος στον σκηνοθέτη Φρανκ Κάρπα. Ο υποψήφιος για το «Lady for a Day» Κάρπα, κατευθύνεται προς στη σκηνή, ενώ ο Ρότζερς τον γυρνάει πίσω, καθώς νικητής τελικά είναι ο έτερος Φρανκ της βραδιάς, Φρανκ Λόυντ, με την ταινία «Calvacade». Ο ίδιος ο Κάρπα, θα δηλώσει αργότερα πως ήταν η πιο θλιβερή και δύσκολη στιγμή της καριέρας του…

 

Όταν γράφτηκε ιστορία -1940

Η Hattie McDaniel ήταν η πρώτη έγχρωμη γυναίκα που απέσπασε, το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο για την εμφάνισή της στην ταινία «Gone With the Wind».

Κι αυτό σε μια εποχή που το ξενοδοχείο στο οποίο πραγματοποιήθηκε εκείνη τη χρονιά η απονομή των βραβείων Όσκαρ, είχε ειδικό «κώδικα» για τους έγχρωμους.

Χαρακτηριστικό είναι το ότι έπρεπε να υποβληθεί ειδική αίτηση για την παρουσία της McDaniel στην απονομή, ενώ η ίδια παρακολούθησε την τελετή σε ξεχωριστό τραπέζι από αυτό που ήταν το υπόλοιπο cast της ταινίας.

 

Το Όχι του Μάρλον Μπράντο –  1973

Πολύ πριν τα Όσκαρ γίνουν μια πλατφόρμα για πολιτικό λόγο, ο Μάρλον Μπράντο έκανε πρώτος τη διαφορά.

Ο  Μάρλον Μπράντο απέρριψε το Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου για την εντυπωσιακή ερμηνεία του Βίτο Κορλεόνε στο «Νονό» για ένα πολύ απρόσμενο λόγο.

Τη δεκαετία του ’60, η καριέρα του Μάρλον Μπράντο ήταν σε ελεύθερη πτώση, οι δύο προηγούμενες ταινίες είχαν πατώσει στο box office και κυκλοφορούσαν φήμες για την κακή συμπεριφορά του στα γυρίσματα.

Στον «Νονό», το πορτρέτο μίας οικογένειας της Μαφίας στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας τους ’40, ο Μπράντο έπαιξε τον Πατριάρχη, Δον. Και παρότι η ταινία ακολουθεί τη ζωή του γιου του, Μάικλ, που παίζει ο Αλ Πατσίνο, η ερμηνεία του Μπράντο έκανε αίσθηση.

Και με αντιπάλους τον Μάικλ Κέιν, το Λόρενς Ολιβιέ και τον Πήτερ Ο’ Τουλ, ο Μάρλον Μπράντον ήταν αυτός που τελικά κέρδισε το Όσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου.

Τότε εμφανίστηκε μία Ινδιάνα για να παραλάβει το βραβείο για λογαριασμό του Μάρλον Μπράντο και διάβασε μία επιστολή, στην οποία έλεγε ότι «Εκπροσωπώ το Μάρλον Μπράντο απόψε και μου ζήτησε να σας πω… ότι είναι ευγνώμων, αλλά λυπάται που δεν μπορεί να παραλάβει αυτό το γενναιόδωρο βραβείο. Και η αιτία είναι η συμπεριφορά της βιομηχανίας του κινηματογράφου στους Αμερικανούς Ινδιάνους».

Ένας γυμνός επί σκηνής  –  1974

Μια ακόμα αξέχαστη στιγμή στην ιστορία των βραβείων Όσκαρ σημειώθηκε στην απονομή του 1974, όταν ένας γυμνός άνδρας πέρασε σαν αστραπή πίσω από τον παρουσιαστή της βραδιάς David Niven κατευθυνόμενος από και προς τα παρασκήνια. Το κοινό ξεσπά σε γέλια και χειροκροτήματα και ο David Niven με το γνωστό φλεγματικό του τρόπο, εν μέσω αμηχανίας και παγωμένου γέλιου δηλώνει (εκτός auto-cue): «Δεν είναι εντυπωσιακό πως αυτός ο άνδρας το μοναδικό γέλιο που μπορεί να προκαλέσει είναι με το να γδυθεί και να δείξει τις «ελλείψεις» του;»

Η πτώση της Jennifer Lawrens – 2013

Μια από τις νέες και πολλά υποσχόμενες γυναίκες ηθοποιούς του Hollywood, η Jennifer Lawrens, κατάφερε μέσα σε μόλις μια στιγμή, να κερδίσει τη συμπάθεια εκατομμυρίων τηλεθεατών ανά τον κόσμο.

Όταν η Lawrence, κέρδισε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου ρόλου για την ταινία «Οδηγός Αισιοδοξίας» ανέβηκε στην σκηνή Kodak Theatre, σκόνταψε και έπεσε στα σκαλιά!

Αφού σηκώθηκε με δυσκολία, πήγε μπροστά στο μικρόφωνο και δήλωσε ντροπιασμένη, καθώς το κοινό είχε σηκωθεί όρθιο για να την εμψυχώσει, μετά την πτώση και να τη χειροκροτήσει για τη νίκη της! Ο,τι πιο χαριτωμένο, έχουμε δει ποτέ στα βραβεία Όσκαρ!

 

And the winner is ΝΟΤ La La Land 2017

Λίγο πριν το τέλος της απονομής του 2017, με το «La La Land» να έχει ανακοινωθεί πως κερδίζει το Όσκαρ Καλύτερης ταινίας και όλους τους συντελεστές επί σκηνής να παραδίδουν τους ευχαριστήριους λόγους τους, ήρθε η ανατροπή. Το «Moonlight» είχε κερδίσει το μεγάλο βραβείο!

Η 89η τελετή των βραβείων Όσκαρ θα μείνει στη μνήμη μας για το ανατρεπτικό φινάλε με τους Γουόρεν Μπίτι και Φέι Ντάναγουεϊ να ανακοινώνουν λάθος το μεγάλο νικητή της βραδιάς.

Ο φάκελος που τους είχε δοθεί είχε κατά λάθος το χαρτί που αφορούσε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου, οπότε η Ντάναγουεϊ διάβασε «La La Land» (λίγα λεπτά πριν είχε προηγηθεί η νίκη της Έμα Στόουν). O Τζόρνταν Χόροβιτς, παραγωγός του «La La Land» διαπίστωσε το λάθος στη σκηνή και πλησίασε το μικρόφωνο δηλώνοντας «έγινε λάθος, έχουμε χάσει»…

 

Η McDormand  και το «inclusion rider» – 2018

Δεν υπάρχει ηθοποιός που να μοιάζει στην Frances McDormand και η ομιλία της, αμέσως μετά την ανακοίνωση του ονόματός της στην κατηγορία της Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας το 2018, για την ταινία «Three  Billboard Outside Ebbing, Missouri » το αποδεικνύει περίτρανα.

Η McDormand ζήτησε από όλες τις γυναίκες υποψηφίους σε όλες τις κατηγορίες να σταθούν στο πλευρό της και υπενθύμισε στους ανθρώπους με εξουσία και προϋπολογισμό στο ακροατήριο, ότι αυτές οι γυναίκες είχαν να αφηγηθούν τις δικές του ενδιαφέρουσες ιστορίες. ιστορίες να πουν. Στο τέλος της ομιλίας της η McDormand, ανέφερε τον όρο «inclusion rider», ο οποίος έγινε viral μέσα σε μια νύχτα.

Ο όρος αυτός αποτελεί μια ρήτρα στα συμβόλαια των ηθοποιών που απαιτεί να υπάρχει ποικιλία και διαφορετικότητα στο καστ και στο συνεργείο μιας παραγωγής.

Η McDormand θέλησε με αυτό τον τρόπο να υπενθυμίσει ότι οι ηθοποιοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη δύναμή τους για να υποχρεώσουν το στούντιο να προσλάβει περισσότερες γυναίκες ή ανθρώπους από άλλες φυλές στην παραγωγή μιας ταινίας.