Για χρόνια ήταν μια αρκετά οικεία εικόνα. Ο Ιππόδρομος στο φαληρικό Δέλτα, τα έντυπα που ανάλυαν τα προγνωστικά των αλόγων, οι ουρές των παικτών για να βάλουν τα στοιχήματά τους και μια σειρά από εκφράσεις που είχαν περάσει ακόμη και στην καθομιλουμένη: φαβορί, αουτσάιντερ, γκανιάν, πλασέ.

Παρότι συχνά οι ασχολούμενοι με τον ιππόδρομο είχαν να αντιμετωπίσουν τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό «αλογομούρηδες», εντούτοις δεν έπαυε να είναι μια σημαντική δραστηριότητα.

Ο κρατικός για πολλά χρόνια ΟΔΙΕ είχε σημαντικό τζίρο, ένα μέρος από αυτόν κατέληγε, όπως με όλες τις μορφές νόμιμού τζόγου, στον κρατικό κορβανά, ένα άλλοστην ενίσχυση του ιππικού αθλητισμού, καθώς με αυτό τον τρόπο μπορούσαν να συντηρηθούν ιπποφορβεία, σταβλίτες, κτηνίατροι, αναβάτες και προπονητές.

Όμως τα πράγματα κάποια στιγμή άλλαξαν…

Ο παλιός Ιππόδρομος στο Φαληρικό Δέλτα

ΟΔΙΕ από την υπερχρέωση στην ιδιωτικοποίηση

Μέχρι το 2015 το Ιπποδρομιακό Στοίχημα το είχε ο κρατικός ΟΔΙΕ, που μέχρι το 2002 ήταν μια κερδοφόρα κρατική επιχείρηση με σημαντικό τζίρο.
Εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων, το 2003, η κυβέρνηση Σημίτη αποφάσισε τη μετεγκατάσταση του Ιππόδρομου από το Φάληρο στο Μαρκόπουλο.

Ο ΟΔΙΕ κλήθηκε να πληρώσει την κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων, αλλά και τις απαλλοτριώσεις γης που χρειάστηκαν.

Επειδή ο ΟΔΙΕ δεν διέθετε τα ανάλογα κεφάλαια, οδηγήθηκε στη σύναψη δανείου ύψους 210 εκατ. ευρώ με τη βρετανική τράπεζα RBS.

Από αυτά, τα 130 εκατ. ευρώ δόθηκαν στη γερμανική εταιρεία που κατασκεύασε τις κτιριακές εγκαταστάσεις και τα 80 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις.

Ο ΟΔΙΕ βρέθηκε υπερχρεωμένος και σε σύντομο χρονικό διάστημα κατέστη ζημιογόνος εξαιτίας του δανείου.

Το Δημόσιο άρχισε να προσφέρει εγγυήσεις 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, προκειμένου να καλύπτει τις δανειακές ανάγκες του.

Η υπερχρέωση του Οργανισμού σε συνδυασμό με τη μεταφορά του Ιππόδρομου στη μέση του πουθενά και την οικονομική κρίση, που μείωσαν τον τζίρο του στοιχήματος, μετέτρεψαν τον ΟΔΙΕ σε προβληματική επιχείρηση.

Ακόμη χειρότερα ήταν τα πράγματα για τους εργαζομένους του.

Από 700 συμβασιούχους το 2009, το 2013 είχαν απομείνει 450, ενώ από τους 70 μόνιμους είχαν απομείνει 55.

Οι συμβασιούχοι ειδικά είχαν να αντιμετωπίσουν το άθλιο εργασιακό καθεστώς των συμβάσεων της μιας μέρας.

Την ίδια στιγμή η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Σε αυτό το φόντο δρομολογήθηκε η ιδιωτικοποίηση του ΟΔΙΕ από την κυβέρνηση Σαμαρά, για την ακρίβεια η εικοσαετής παραχώρηση της άδειας.

Δύο κοινοπραξίες διεκδίκησαν τον Ιππόδρομο: Η Intralot, συμφερόντων του Σ. Κόκκαλη με τον Οργανισμό Ιπποδρομιών του Μπουένος Άιρες, και η γαλλική PMU, η μεγαλύτερη εταιρεία ιπποδρομιακού στοιχήματος στον κόσμο με ετήσιο τζίρο 10,5 δισ. ευρώ, σε συνεργασία με τη νοτιοαφρικανική Phumelela.

Στην πορεία του διαγωνισμού, όμως, οι Γάλλοι αποχώρησαν, χωρίς καν να υποβάλλουν πρόταση εξαγοράς, αφού διαφώνησαν με το ΤΑΙΠΕΔ στο ύψους του ενοικίου που ζητούσε το Ταμείο για να νοικιάσει τις εγκαταστάσεις στο Μαρκόπουλο.

Σε αυτή την περίπτωση ο ΟΔΙΕ θα πέρναγε στην Ιντραλότ.

Όμως αυτό δεν άρεσε στην ΟΠΑΠ ΑΕ, της οποίας ο έλεγχος είχε περιέλθει στα χέρια Τσέχων επενδυτών (που έχουν την πλειοψηφία της κοινοπραξίας που αγόρασε το 33% του ΟΠΑΠ) και του Δ. Μελισσανίδη (που είχε το μειοψηφικό πακέτο της κοινοπραξίας Emma Delta).

Ο λόγος δεν είχε να κάνει με το μέγεθος της αγοράς του ιπποδρομιακού τζόγου, όσο με το γεγονός ότι το ιπποδρομιακό στοίχημα είχε δικό του δίκτυο καταστημάτων: 50 αμιγώς ιπποδρομιακά καταστήματα και 400 συστεγαζόμενα με πρακτορεία του ΟΠΑΠ.

Αυτό σήμαινε ότι όποιος έπαιρνε το ιπποδρομιακό στοίχημα αποκτούσε το δικαίωμα να αναπτύξει δικό του δίκτυο τζόγου, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να στήσει εναλλακτικό και ανταγωνιστικό δίκτυο παιγνιομηχανημάτων («φρουτάκια»).

Έτσι λοιπόν την ώρα που η κοινοπραξία της Ιντραλότ πίστευε ότι θα μπορούσε να πάρει την εργολαβία σχετικά φτηνά, η πλευρά του ΟΠΑΠ έκανε μια ρελάνς, κατέθεσε εγγυητική επιστολή πολύ υψηλότερη σε συνεργασία με το βρετανικό fund Global Family Partners.

Αυτό οδήγησε σε ακύρωση του διαγωνισμού και τελικά σε νέο διαγωνισμό στον οποίο πήρε τελικά τον ΟΔΙΕ η ΟΠΑΠ ΑΕ.

 

Σπύρος Φωκάς (αριστερά) και Δημήτρης Μελισσανίδης

 

Στον νέο διαγωνισμό και προκειμένου να μπορέσει να συμμετάσχει ο ΟΠΑΠ, αφαιρέθηκε ο όρος της απαραίτητης εμπειρίας των συμμετεχόντων στην διοργάνωση ιπποδρομιών, αποδεικνυόμενη με προηγούμενη διοργάνωση συγκεκριμένου αριθμού ιπποδρομιών.

Ανάμεσα στην επανάληψη του διαγωνισμού και την τελική πώληση μεσολάβησε η κυβερνητική αλλαγή του Ιανουαρίου 2015.
Τελικά, η κυβέρνηση Τσίπρα θα επιλέξει να μην αμφισβητήσει το διαγωνισμό και θα ολοκληρώσει την πώληση του ΟΔΙΕ τον Οκτώβριο του 2015.

Η Σύμβαση Παραχώρησης κυρώθηκε με τον Ν. 4338/2015. Στο νέο αυτό νομοθετικό και οικονομικό περιβάλλον το ελληνικό δημόσιο επέλεξε να διατηρήσει τον ελεγκτικό του  βραχίονα, το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Φίλιππος Ένωση Ελλάδος, το οποίο είχε ιδρυθεί και λειτουργούσε με τη μορφή και τους σκοπούς αυτούς ήδη από το 1937.

Όμως, στη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης δεν προβλέπεται ουσιαστικά καμία ρήτρα για την ανάπτυξη της ιπποδρομιακής δραστηριότητας (ιπποδρομίες) και της συνοδής παράπλευρης οικονομικής δραστηριότητας (ιπποπαραγωγή, ιπποδρομιακά, ζωοτεχνικά, αγροτικά επαγγέλματα).
Αντιθέτως, δίνεται η δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να αποχωρήσει από την Σύμβαση χωρίς ουσιαστικές οικονομικές επιπτώσεις.

 

Μια επένδυση που δεν απέδωσε και τόσο

Όμως, η επένδυση της Ιπποδρομίες ΑΕ, όπως θα ονομαστεί ο νέος φορέας που διαχειριζόταν τον Ιππόδρομο και τοιπποδρομιακό στοίχημα, δεν πήγε και τόσο καλά.

Ο συνδυασμός ανάμεσα στο υψηλό τίμημα για την απόκτηση του δικαιώματος, μαζί με το κόστος της λειτουργίας του κέντρου στο Μαρκόπουλο, τα προβλήματα που ούτως ή άλλως δημιούργησε η μετακίνηση μακριά από πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας, μαζί με την οικονομική κρίση και την συνολική υποχώρηση της αγοράς του τζόγου, σήμαιναν ότι η λειτουργία της Ιπποδρομίες ΑΕ είναι ζημιογόνα.

Κανονικά αυτό το γεγονός, που εν μέρει ήταν αναμενόμενο καθώς επρόκειτο ουσιαστικά για μια επανεκκίνηση του ιπποδρομιακού τζόγου, θα έπρεπε να ωθήσει στην επεξεργασία ενός σχεδίου για την αναβάθμιση των ιπποδρομιών και συνολικά του ιππικού αθλητισμού και για την εκ νέου προσέλκυση κοινού στον ιππόδρομο.

Όμως, φαίνεται ότι δεν ήταν η πρόθεση αυτή των υπευθύνων της ΟΠΑΠ ΑΕ.

Ένας εσωτερικός καταμερισμός

Η ΟΠΑΠ ΑΕ, όπως εξηγήσαμε και πιο πάνω, επέλεξε να μπει στη συγκεκριμένη αγορά περισσότερο για να αποτρέψει το ενδεχόμενο να υπάρξει ανταγωνιστικό δίκτυο παρά γιατί θεωρούσε ότι ήταν μια επενδυτική ευκαιρία καθεαυτή.

Αυτό, σε συνδυασμό με τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει η μεταφορά, διαμόρφωνε εξαρχής μια αρνητική συνθήκη.

Αυτό φάνηκε και από τον τρόπο με τον οποίο επέλεξε να διοικήσει την νέα εταιρεία, δίνοντας σημαντικό ρόλο σε ανθρώπους που είναι παραδοσιακοί συνεργάτες του Δημήτρη Μελισσανίδη, όπως για παράδειγμα ο Α΄ Αντιπρόεδρος Σπύρος Φωκάς, για χρόνια μέλος της διοίκησης πολλών εκ των εταιρειών του.

Μόνο που αυτή η νέα διοίκηση ουσιαστικά ουδέποτε αντιμετώπισε τον Ιππόδρομο ως ένα πεδίο που έπρεπε να στηριχτεί, μέσα από ένα σχέδιο για να αντιμετωπιστούν οι υπαρκτές δυσκολίες και να προσελκυστεί εκ νέου κοινό.

Κυρίως, όμως, η νέα διοίκηση επέλεξε να συγκρουστεί με τους ίδιους τους ανθρώπους του ιππικού αθλητισμού.

Γιατί ο Ιππόδρομος δεν περιλαμβάνει απλώς την εταιρεία που διαχειρίζεται τις ιπποδρομίες και το στοίχημα.

Υπάρχει από τη δεκαετία του 1930 ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, η Φίλιππος Ένωση Ελλάδος, στην οποία συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες αλόγων που συμμετέχουν στους αγώνες αλλά και εκπρόσωποι του δημοσίου και η οποία είχε παραδοσιακά την ευθύνη να διοργανώνονται οι αγώνες, να τηρούνται οι κανονισμοί, να γίνεται το doping control.

Τα τελευταία χρόνια έκανε μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να υπάρχει πραγματικό fair play και να τηρούνται οι κανονισμοί, να μπορέσουν να προσελκυστούν ξανά άνθρωποι στον Ιππόδρομο αλλά και να ενισχυθεί ο Ιππικός αθλητισμός σε όλες τις διαστάσεις του, από τα αθλήματα έως τον ιδιαίτερα αναπτυσσόμενο κλάδο της θεραπευτικής ιππασίας.

 

 

Αρχικά η πλευρά της Ιπποδρομίες ΑΕ φάνηκε να θέλει να βοηθήσει στον Ιππόδρομο. Μάλιστα αρχικά έφεραν και δημοπράτησαν και άλογα, τα οποία βέβαια στο τέλος μετά την εξόφλησή τους για την ίδια σήμαιναν και κέρδος.

Όμως σύντομα φάνηκε ότι δεν είχε τη διάθεση να βοηθήσει πραγματικά.
Δεν έκανε την αναγκαία διαφήμιση για να μπορέσει να προσέλθει περισσότερος κόσμος στον Ιππόδρομο.
Υπήρχαν προβλήματα με την τηλεοπτική κάλυψη.
Το λογισμικό ήταν αρχικά ακατάλληλο.
Όλα αυτά τροφοδοτούσαν την καθοδική πορεία.

Την ίδια ώρα που η μητρική ΟΠΑΠ ΑΕ φαινόταν να επενδύει στα δικά της παιχνίδια και να διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο μέρος της στοιχηματικής αγοράς, κάνοντας ως προς αυτό εντατική διαφήμισης, δεν υπήρχε η ίδια μέριμνα για τον Ιππόδρομο και την ανάπτυξή του.
Ήταν ως εάν το μόνο που ενδιέφερε να ήταν η δυνατότητα που έδινε η σύμβαση να υπάρχουν τα πρακτορεία και η δυνατότητα στοιχηματισμού, ώστε να διατηρείται το σχετικό μονοπώλιο της ΟΠΑΠ ΑΕ.

Μάλιστα, άνθρωποι με γνώση του Ιπποδρόμου επιμένουν ότι το σημείο καμπής ήταν ακριβώς όταν άλλαξε η διοίκηση της Φιλίππου Ένωσης και η νέα διοίκηση έβαλε ως σκοπό να αναβαθμιστούν οι ιπποδρομίες και να κυριαρχήσει το fairplay.

 

 

Μια βασική πλευρά της πρακτικής της νέας διοίκησης της Φιλίππου Ενώσεως ήταν να αναβαθμίσει το ντόπινγκ κοντρόλ, ώστε να κυριαρχήσει η αίσθηση ενός «καθαρού παιχνιδιού», που είναι μια βασική παράμετρος που προσελκύει παίκτες στο στοιχηματισμό.
Η νέα διοίκηση εξασφάλισε τη συνεργασία αγγλικού εξειδικευμένου εργαστηρίου και προχώρησε σε καλύτερη οργάνωση των ουροληψιών και αιμοληψιών.
Μάλιστα σε αυτή την προσπάθεια είχε στο πλευρό της την πλειοψηφία των ιδιοκτητών και των προπονητών που ήθελε να κυριαρχήσει η αξιοπιστία και η ισονομία.

Ενώ πριν τα δείγματα πήγαιναν στο κέντρο που βρίσκεται στο ΟΑΚΑ και μπορεί να αργούσαν ακόμη και 7 μήνες, διάστημα στο οποίο το συγκεκριμένο άλογο που μπορεί να είχε βρεθεί ντοπαρισμένο συνέχιζε να παίρνει μέρος στους αγώνες, τώρα ο σχετικός χρόνος αναμονής των αποτελεσμάτων μειώθηκε στις 10 μέρες.

Ταυτόχρονα, η νέα διοίκηση της Φιλίππου Ενώσεως προσπάθησε να βάλει σε τάξη και τα του Κώδικα Ιπποδρομιών.

Όμως σε όλα αυτά υπήρχε η αντίδραση από τη μεριά της διοίκησης της Ιπποδρομίες ΑΕ.
Οι συνομιλητές μας από το χώρο του Ιπποδρόμου αναφέρουν ως βασικό εκφραστή της νέας κατάστασης τον κ. Σπύρο Φωκά.

Στον Σπύρο Φωκά χρεώνουν οι παράγοντες του Ιπποδρόμου και μια ιδιαίτερα επιθετική συμπεριφορά που περιλαμβάνει και την απειλή ότι «θα κλείσει ο ιππόδρομος» σε όποιον προσπαθεί να αναδείξει τα προβλήματα του ιπποδρόμου.

Στην πραγματικότητα όλα δείχνουν ότι οι υπεύθυνοι της ΟΠΑΠ ΑΕ δεν ενδιαφέρονται αυτή τη στιγμή για την ανάπτυξη του ιπποδρόμου.
Τους αρκεί να μπορούν να έχουν το δίκτυο των καταστημάτων και σε τελική ανάλυση να προσφέρουν στοίχημα αφού συνεχίζουν να βγάζουν κουπόνι και στοίχημα για ιπποδρομίες που γίνονται στο εξωτερικό.

Όμως, ο Ιππόδρομος δεν είναι απλώς μια σειρά από αγώνες.
Γύρω από τον Ιππόδρομο υπάρχουν πλήθος επαγγέλματα και πολλές θέσεις εργασίας που σήμερα κινδυνεύουν.
Αναβάτες, προπονητές, σταβλίτες, αλλά και ιπποφορβεία εξαρτώνται από το εάν λειτουργεί ο Ιππόδρομος, από το εάν υπάρχουν αρκετά άλογα που συμμετέχουν, από το ενδιαφέρον που υπάρχει για τις ιπποδρομίες και τον όγκο των επάθλων.

Όμως, η διοίκηση της Ιπποδρομίες ΑΕ τότε επέλεξε να συγκρουστεί ουσιαστικά με την Φίλιππο Ένωση και τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών και των προπονητών.
Μάλιστα, έφτασαν μέχρι του σημείου να εμφανιστούν και νέες ενώσεις που υποτίθεται ότι εκπροσωπούσαν τους ιδιοκτήτες και τους προπονητές και ταυτόχρονα συμφωνούν με τις απόψεις της Ιπποδρομίες ΑΕ.

 

 

Ταυτόχρονα, δημιουργούνταν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία και της ίδιας της Φιλίππου Ενώσεως, κυρίως μέσα από την απροθυμία των εκπροσώπων του δημοσίου που συμμετέχουν στη διοίκηση να συμμετέχουν στις σχετικές συνεδριάσεις.

Την ίδια ώρα η Ιπποδρομίες ΑΕ επέμεινε να οδηγεί τον Ιππόδρομο σε υποβάθμιση με αποτέλεσμα και την σημαντική υποχώρηση του τζίρου και τη συνεχώς ζημιογόνα δραστηριότητα.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις καταγγελίες που έχουν υπάρξει για το ότι η Ιπποδρομίες ΑΕ δεν ανακοινώνει έγκαιρα το πρόγραμμα των Ιπποδρομιών όπως και για αλλαγές τελευταίας στιγμής σε ανακοινωμένες ιπποδρομίες.
Μόνο που τέτοιες κινήσεις δεν επιτρέπουν να προετοιμαστούν σωστά τα άλογα, ούτε επιτρέπουν να οργανωθεί σωστά και έγκαιρα το ιπποδρομιακό στοίχημα.

Αποκορύφωμα όλων αυτών η απόφαση να μην γίνονται ιπποδρομίες που ελήφθη πριν τα Χριστούγεννα και η οποία δημιούργησε ένα πρωτοφανές αδιέξοδο.

Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υποστήριξαν ότι ουσιαστικά τέτοιες κινήσεις αποτελούσαν και έναν εκβιασμό της πλευράς της ΟΠΑΠ ΑΕ προς τη μεριά της κυβέρνησης σε σχέση με την αναδιαπραγμάτευση και των όρων της σύμβασης και των χρήσεων γης σε σχέση με το Ιππικό κέντρο στο Μαρκόπουλο.
Ουσιαστικά, η ΟΠΑΠ ΑΕ θέλει να εκμεταλλευτεί τα πλεονεκτήματα που της δίνει η θέση της στο ιπποδρομιακό στοίχημα, όπως και τον ίδιο το χώρο, να μειώσει τα κόστη της και να αποφύγει να αναπτύξει πραγματικά τον Ιππόδρομο.

Ας μην ξεχνάμε ότι ήδη τα προηγούμενα χρόνια είχαμε περιπτώσεις ιπποφορβείων που έκλεισαν εξαιτίας της υποχώρησης του ελληνικού Ιπποδρόμου.
Το πιο χαρακτηριστικό ήταν η Ιπποτούρ στη Θεσσαλία, ένα από τα πιο παλιά ιπποφορβεία, που λειτουργούσε από το 1932, και η οποία για να διαχειριστεί το πρόβλημα της κοπριάς είχε φτιάξει και μια πρότυπη μονάδα παραγωγής μανιταριών.
Με την υποχώρηση της δραστηριότητας του Ιπποδρόμου πρώτα έκλεισε το ιπποφορβείο και λίγο μετά και η μονάδα των μανιταριών.

 

Ένας νέος νόμος που απλώς ικανοποιεί τις απαιτήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ

Σύμμαχος σε αυτήν την προσπάθεια αποδεικνύεται  ο υφυπουργός Αθλητισμού με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε και το οποίο ουσιαστικά αφαιρεί κρίσιμες αρμοδιότητες από την Φίλιππο Ένωση και αλλάζει ριζικά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του Ιπποδρόμου.

Το πρώτο κρίσιμο σημείο του νέου νόμου είναι ότι τροποποιεί το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της ΦΕΕ χωρίς η τελευταία να κληθεί να εκφέρει γνώμη.

Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι ψαλιδίζει σημαντικά τις αρμοδιότητες της ΦΕΕ. Ειδικότερα: Καταργείται η  άσκηση εποπτείας ως προς την εφαρμογή των σχετικών με την οργάνωση και τέλεση ιπποδρομιών συμβάσεων, ενώ δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον η ανάπτυξη του ιππικού αθλητισμού γενικά.
Ο έλεγχος της ΦΕΕ στις ιπποδρομίες περιορίζεται μόνο σε όσα αφορούν την διάρκεια των ιπποδρομιών, ενώ καταργείται η δυνατότητα που είχε να αποδίδει αυτή την ιδιότητα του ιδιοκτήτη δρομώνων ίππων (αλόγων κούρσας).

Κορυφαία και πιο κραυγαλέα περικοπής αρμοδιότητας αυτή που αφορά το ντόπινγκ.
Ο ισχύων νόμος που ρυθμίζει τη λειτουργία της ΦΕΕ (4172/2013) ρητά αναφέρει στο άρθρο 86 ότι αρμοδιότητα της ΦΕΕ είναι το ότι «Με την επιφύλαξη των άρθρων 128Α έως και 128ΙΑ του ν. 2725/1999 (Α’121), ως εκάστοτε ισχύουν, διευθύνει και διεξάγει τη διαδικασία ιατρικού ελέγχου των δρομώνων ίππων και τη διαδικασία ελέγχου αντιντόπινγκ ίππων και αναβατών κατά τις κείμενες διατάξεις».
Ο νέος νόμος δεν περιλαμβάνει αυτή την αρμοδιότητα.
Αντίστοιχα καταργείται και η αρμοδιότητα ιατρικού ελέγχου των ίππων.

Ουσιαστικά, με αυτόν τον τρόπο καταργείται ο ουσιαστικός έλεγχος και η εποπτεία που είχε μέχρι τώρα η ΦΕΕ ως ΝΠΔΔ και ουσιαστικά περιορίζεται ο έλεγχος πάνω στον ιδιώτη που έχει αναλάβει πια τη διεξαγωγή των αγώνων και που ταυτόχρονα διαχειρίζεται και το στοίχημα πάνω σε αυτούς.

Επιπλέον, ο νέος νόμος αλλάζει άρδην και τον τρόπο που λειτουργούσε η ΦΕΕ.
Μέχρι τώρα τα μέλη της ΓΣ της ΦΕΕ εκλέγονταν από τα ίδια τα μέλη της και μάλιστα με αυξημένη πλειοψηφία.
Η εκλογή τους με το νέο σχέδιο νόμου καταργείται και θα ορίζονται από τον αρμόδιο  υπουργό αθλητισμού μετά από πρόταση του φορέα «Ιπποδρομίες ΑΕ», δηλαδή του ιδιωτικού φορέα διεξαγωγής των ιπποδρομιών, και των ιδιοκτητών.
Αναφέρεται μάλιστα στο σχέδιο νόμου μια συγκεκριμένη ένωση ιδιοκτητών (ΕΙΔΙΕ) που εκπροσωπεί ομάδα ιδιοκτητών που συμπράττουν με τον ΟΠΑΠ αυτή την περίοδο και τα μέλη της είναι αντίθετα στον αυξημένο έλεγχο που προωθεί η ΦΕΕ.
Αντιδρώντας σε αυτήν την τακτική της  ΕΙΔΙΕ πολλοί ιδιοκτήτες  έχουν αποχωρήσει παραμένοντας ανεξάρτητοι, ενώ υπάρχει και δεύτερη ένωση ιδιοκτητών (ΣΙΙΔΙΠ) η οποία αγνοήθηκε διότι υποστήριζε  τον αυξημένο έλεγχο και τις κινήσεις της ΦΕΕ.

Όλα αυτά γεννούν το εξής παράδοξο: σε έναν εποπτικό φορέα, όπως η ΦΕΕ, να μπορούν να εκλέξουν την πλειοψηφία της διοίκησης οι εποπτευόμενοι!

Επιπλέον, με τις προτεινόμενες αλλαγές στη σύνθεση του ΔΣ, πλέον οι 4 εκπρόσωποι του ιδιώτη παραχωρησιούχου θα μπορούν να μπλοκάρουν οποιαδήποτε απόφαση αφορά του κανόνες των ιπποδρομιών και οι οποίες θα απαιτούν πλειοψηφία 2/3.
Με ανάλογο τρόπο οι 4 εκπρόσωποι του ιδιώτη παραχωρησιούχου θα μπορούν να μπλοκάρουν διάφορες κρίσιμες αποφάσεις που αφορούν τον έλεγχο των ιπποδρομιών και που εξασφαλίζουν ότι γίνεται προσπάθεια για «καθαρούς» αγώνες.

Ας σημειώσουμε και κάτι ακόμη.
Στο σημερινό καθεστώς όχι μόνο ο εποπτευόμενος φορέας δεν έχει καθοριστική παρουσία στο ΔΣ της ΦΕΕ, αλλά και οι αποφάσεις της τελευταίας τελούν υπό την έγκριση του Υπουργού ως προς την νομιμότητα και την ουσία.
Με το προτεινόμενο νέο καθεστώς όχι μόνο ο εποπτευόμενος φορέας αποκτά καθοριστική παρουσία ή ακόμα και απόλυτο έλεγχο στο ΔΣ, αλλά και το ίδιο το υπουργείο περιέργως προτείνει να αφαιρεθεί από τον Υπουργό η δυνατότητα ελέγχου της ουσίας των αποφάσεων του ΔΣ της εποπτεύουσας ΦΕΕ.

 

 

Με τις ενέργειες αυτές ουσιαστικά η κυβέρνηση έρχεται να ικανοποιήσει απαιτήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ και κυρίως να την απαλλάξει από τον ενοχλητικό έλεγχο ενός διακριτού εποπτεύοντος φορέα, που όμως μέχρι τώρα είναι και ο μόνος που παλεύει για την ανάπτυξη του ιππικού αθλητισμού.
Ουσιαστικά είναι ένα σχέδιο νόμου που δίνει το δικαίωμα στην θυγατρική του ΟΠΑΠ να μετατραπεί ουσιαστικά από ελεγχόμενο σε ελεγκτή.

Όπως έχει υποστηρίξει και ο καθηγητής Κ. Γιαννακόπουλος, σε γνωμοδότησή του για το σχέδιο νόμου, η όλη μεθόδευση να μην ερωτηθεί η ΦΕΕ για τις προβλέψεις του νέου αθλητικού νόμου, ο οποίος καθιστά τον ελεγκτικό βραχίονα του δημοσίου (τη ΦΕΕ) μια απλή σφραγίδα που ενός εποπτεύοντος ΝΠΔΔ η οποία παραδίδεται στα χέρια του ελεγχόμενου ιδιώτη.

Και όλα αυτά που τόσο η διοίκηση της ΦΕΕ όσο και των ενώσεων των προπονητών και ιδιοκτητών είχαν με σαφή τρόπο δείξει ότι επιθυμούν τη συνεργασία με την Ιπποδρομίες ΑΕ με σκοπό να ανοίξει ένας δρόμος για την αναβάθμιση του Ιπποδρόμου, την στήριξη του ιππικού αθλητισμού αλλά και την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας που σχετίζονται με τον ιππικό αθλητισμό.

 

Ένα business plan μόνο για τα συμφέροντα της ΟΠΑΠ ΑΕ

Σύμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο της ΟΠΑΠ ΑΕ για αντιμετώπιση των μεγάλων ζημιών που έχει συνεχώς η Ιπποδρομίες ΑΕ είναι να υπάρξει μείωση του ενοικίου των εγκαταστάσεων του Ιπποδρόμου, μείωση του ποσοστού εσόδων του δημοσίου (προβλέπεται σήμερα 6% του Gross Gambling Revenue, με το 4.5% απευθείας υπέρ του Δημοσίου και 1,5% υπέρ της ΦΕΕ), αλλαγή στην χρήση του ακινήτου των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων στο Μαρκόπουλο, το οποίο αποτελεί παράρτημα της σύμβασης παραχώρησης και έχει συνδεθεί με τις Ιπποδρομίες ΑΕ με εικοσαετή μίσθωση, και συγχώνευση της μητρικής εταιρείας ΟΠΑΠ ΑΕ με τη θυγατρικής της Ιπποδρομίες ΑΕ με σκοπό τον συμψηφισμό των συσσωρευμένων ζημιών της δεύτερης (περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ) με αντίστοιχη φορολογική υποχρέωση από τα κέρδη της πρώτης.

Όμως, αυτό είναι ένα σχέδιο που στην πραγματικότητα συμφέρει μόνο την ΟΠΑΠ ΑΕ που με αυτό τον τρόπο θα έχει ένα πολύ σημαντικό συνολικό όφελος, ενώ το ελληνικό δημόσιο θα έχει ένα συνολικό κόστος αρκετών εκατομμυρίων σε απώλεια εσόδων.

Υπό κανονικές συνθήκες θα περίμενε κανείς μια τέτοια πρόταση να συνοδεύεται από ένα business plan που θα εγγυάται ότι μεσοπρόθεσμα ο Ιππόδρομος θα μπει ξανά σε τροχιά ανάπτυξης και άρα και το δημόσιο να μπορεί να έχει και τα αντίστοιχα οφέλη.
Ωστόσο, αυτό δεν υπάρχει.
Αντίθετα, είχαμε όλες τις μεθοδεύσεις που οδήγησαν στην αναστολή λειτουργίας και άρα στην ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση του Ιπποδρόμου αλλά και κατ’ επέκταση του ιππικού αθλητισμού στη χώρα μας.

Από τη μεριά τους, οι φορείς του Ιπποδρόμου έχουν κάνει προτάσεις προς την ΟΠΑΠ ΑΕ για από κοινού διεκδίκηση μείωσης του κόστους που προκύπτει από τη σύμβαση για τον παραχωρησιούχο υπό την προϋπόθεση ότι τα  χρήματα που θα εξοικονομήσει θα τα επενδύσει στον ιππόδρομο και την ανάπτυξή του. Αυτό αποτυπώθηκε και σε κείμενο υπογραφών ενός μεγάλου φάσματος ανθρώπων του ιπποδρόμου που προτείνουν:

«1. Να υποστηριχτεί το αίτημα του ΟΠΑΠ για μείωση του ενοικίου του ιπποδρόμου σε ανεκτά επίπεδα για  τον επενδυτή.

2. Να δεσμευτεί ο ΟΠΑΠ για πολιτική ανάπτυξης του Ελληνικού Ιπποδρόμου και του ιπποδρομιακού στοιχήματος, ελληνικού και ξένου.

3. Να ξεκινήσει άμεσα διάλογος για μία νέα σχέση ανάμεσα στην ΦΕΕ και τον ΟΠΑΠ, με στόχο την τροποποίηση σε εύλογο διάστημα του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.»

Και δηλώνουν ότι:

«Εφόσον τα ανωτέρω δρομολογηθούν, θα είμαστε αρωγοί σε κάθε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων που θα καθιστούν τις Ελληνικές Ιπποδρομίες και εν γένει την υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης, επικερδή για τους επενδυτές και επωφελή για όλους τους παράγοντες του χώρου.»

Μέχρι τώρα οι προτάσεις τους δεν έχουν γίνει δεκτές.
Όμως, αυτό δεν οδηγεί μόνο στην διάλυση των ιπποδρομιών και την παραπέρα υποβάθμιση του ιππικού αθλητισμού στη χώρα μας, αλλά και απαξιώνει και την ίδια την επένδυση.
Γιατί μπορεί εμμέσως να προβάλλεται η αντίληψη, κύρια από τη διοίκηση της Ιπποδρομίες ΑΕ, ότι εάν γίνουν δεκτές οι οικονομικές της προτάσεις περιορίζονται οι ζημιές και θα υπάρξει και το φορολογικό κέρδος από τη συγχώνευση (εάν γίνει δεκτή), εντούτοις μεσοπρόθεσμα η όλη μεθόδευση σημαίνει απώλειες για τους μετόχους της εταιρείας.

 

Συμπαιγνία ΟΠΑΠ ΑΕ και κυβέρνησης για κλειστό Ιππόδρομο

Εδώ και πάνω από έναν μήνα ο Ιππόδρομος είναι κλειστός.
Η απόφαση ήταν της Ιπποδρομίες ΑΕ που επικαλέστηκε ως δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν όροι για να γίνουν ιπποδρομίες.
Χάθηκε μάλιστα μια περίοδος που παραδοσιακά είναι ευνοϊκήγια τον τζόγο, όπως είναι τα Χριστούγεννα.

Στις 21 Δεκεμβρίου 2018 ο Φορέας διεξαγωγής ιπποδρομιών Ιπποδρομίες ΑΕ προχώρησε σε αναστολή διοργάνωσης των ιπποδρομιών για αόριστο χρονικό διάστημα. Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο ασκεί και πίεση στο αρμόδιο υπουργείο για την κατάθεση των συγκεκριμένων άρθρων του σχεδίου νόμου, ενώ παράλληλα εκτιμάται ότι η αναστολή διοργάνωσης των ιπποδρομιών θα συνεχιστεί μέχρις ότου ρυθμιστούν και οι συνολικές της απαιτήσεις.

Η αναστολή διοργάνωσης των ιπποδρομιών πλήττει άμεσα τους επαγγελματίες του Ιπποδρόμου (προπονητές, αναβάτες κ.λπ.),οι οποίοι ούτως ή άλλως βρίσκονται σε οικονομική δυσχέρεια λόγω της μειωμένης ιπποδρομιακής δραστηριότητας και απειλεί να τους καταδικάσει σε ανεργία.
Ταυτόχρονα, πλήττει τους ιδιοκτήτες δρομώνων ίππων, στερώντας τους τα μόνα έσοδα που έχουν για τη διατήρηση των ίππων τους που είναι τα έπαθλα από τις ιπποδρομίες.
Αυτό μπορεί να οδηγήσει και στην εγκατάλειψη μεγάλου αριθμού ίππων από τους ιδιοκτήτες τους και άρα διακυβεύει την ευζωία τους.
Ταυτόχρονα, όσο δεν γίνονται ιπποδρομίες, το ελληνικό δημόσιο συνεχίζει να χάνει έσοδα.

 

Όταν οι εκπρόσωποι του δημοσίου απουσιάζουν

Επιπλέον με το τέλος της χρονιάς λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν οι άδειες των προπονητών.
Η ανανέωση της άδειας των προπονητών για να μπορούν να εργάζονται προϋπέθετε απόφαση της ΦΕΕ και κύρωση από τον αρμόδιο υπουργό Αθλητισμού.
Όμως, για να παρθεί η σχετική απόφαση της ΦΕΕ πρέπει να συνεδριάσει σε απαρτία το ΔΣ.
Όμως, η απαρτία για να διαμορφωθεί προϋποθέτει την παρουσία των τριών αντιπροσώπων των υπουργείων και των δύο εκπροσώπων του παραχωρησιούχου.

Αυτοί πολύ απλά δεν πήγαν στην συνεδρίαση της 20ης Δεκεμβρίου.
Και δεν το έκαναν, παρότι είχαν προσκληθεί επισήμως και παρότι ειδικά για τους εκπροσώπους του δημοσίου αποτελεί και υπηρεσιακή τους υποχρέωση με βάση τις υπουργικές αποφάσεις που τους διόρισαν, όπως επισημαίνει και εξώδικο της ένωσης των προπονητών.

Το αποτέλεσμα ήταν από 31/12 να μην μπορούν να έχουν άδεια οι προπονητές αλλά και να  μην μπορούν να γίνουν κανονικά και με ασφάλεια οι προπονήσεις στον στίβο και να τίθενται σοβαρά τυπικά και ουσιαστικά ζητήματα ως προς την ίδια την ευζωία των αλόγων.

 

 

Συνολικά, οι εκπρόσωποι του δημοσίου δεν έχουν προσέλθει σε τρείς συνεχόμενες προγραμματισμένες συνεδριάσεις του ΔΣ της ΦΕΕ και πιο συγκεκριμένα στις 30/11/18, 20/12/18 και 14/1/19.
Κάθε φορά, ήταν απαραίτητη η προσέλευση τουλάχιστον δύο για να υπάρξει απαρτία και να συνεδριάσει το ΔΣ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε μία συνεδρίαση ο εκπρόσωπος ενός εκ των υπουργείων προσήλθε για να συμμετάσχει  στην συνεδρίαση την καθορισμένη ώρα, παρήγγειλε καφέ αλλά μόλις έγινε γνωστή η προσέλευση του ειδοποιήθηκε τηλεφωνικώς να αποσυρθεί  και να μην παραμείνει στην συνεδρίαση.

Όμως, όσο δεν μπορεί να συνεδριάσει το ΔΣ της ΦΕΕ το αδιέξοδο παραμένει, αποδεικνύοντας ξανά μια ιδιότυπη συμπαιγνία ανάμεσα στην ΟΠΑΠ ΑΕ και την κυβέρνηση με θύμα τον ιππόδρομο, τον ιππικό αθλητισμό και τους ανθρώπους του