Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα πρέπει να βάλουν τα νοικοκυριά προκειμένου να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης καθώς η τιμή έχει εκτοξευθεί τόσο από τα φορολογικά χαράτσια της κυβέρνησης όσο και εξαιτίας της ανόδου του αργού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση φαίνεται πως απορρίπτει τα αιτήματα που διατυπώνονται από καταναλωτές αλλά και φορείς για μείωση στους φόρους με αποτέλεσμα – σύμφωνα με παραδείγματα που παρουσιάζει η εφημερίδα τα «ΝΕΑ» – μία οικογένεια με δύο παιδιά με μέση κατανάλωση πετρελαίου 1.500 λίτρα, θα πρέπει να δαπανήσει με τις σημερινές τιμές 1.720 ευρώ για να ζεσταθεί αντί για 1.410 που θα έδινε πέρυσι. Διαφορά δηλαδή που ανέρχεται σε 310 ευρώ.

Η διαφορά όμως της σημερινής δαπάνης για να ζεσταθούν τα νοικοκυριά είναι μεγαλύτερη συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2015,όπως αναφέρει η εφημερίδα, αφού τότε ο ΕΦΚ ήταν στα 0,230 ευρώ ή στα 0,23 ευρώ ανά λίτρο. Το νοικοκυριό του παραδείγματος τότε πλήρωνε για τη θέρμανση του 1.257 ευρώ. Αν λοιπόν γίνει η αντιπαραβολή του κόστους με σήμερα, προκύπτει μια επιβάρυνση της τάξης των 463 ευρώ. Το κόστος θέρμανσης ανεβαίνει ακόμη περισσότερο για τα νοικοκυριά που κατοικούν σε ορεινές περιοχές ή στη Βόρεια Ελλάδα και φτάνει ακόμη και τα 2.000 ευρώ στη χειμερινή σεζόν.
 Το σύνολο της φορολογικής επιβάρυνσης του προϊόντος, δηλαδή ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ο ΦΠΑ και άλλα τέλη και επιβαρύνσεις, όπως η εισφορά του ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών, το ειδικό τέλος δικαιωμάτων τελωνειακών εργασιών και το ανταποδοτικό τέλος για τη ΡΑΕ αντιστοιχούν σχεδόν στο 50% της τελικής τιμής του προϊόντος. Το 43% – 44% διαμορφώνεται από την τιμή του διυλιστηρίου και το 6% – 7% αφορά το μεικτό περιθώριο κέρδους των πρατηρίων, εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και μεταφορικών.
Η υπερφορολόγηση, λοιπόν, είναι ο ένας λόγος του υψηλού κόστους του πετρελαίου και η τιμή των διυλιστηρίων ο δεύτερος. Η τελευταία επηρεάζεται ευθέως από την πορεία της τιμής του αργού πετρελαίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή σε σχέση με πέρυσι είναι 40% υψηλότερη. Φέτος είναι στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ τον Οκτώβριο του 2017 το αργό βρισκόταν στα 57 δολάρια το βαρέλι.
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση των «ΝΕΩΝ».

 

 

Γράψτε το σχόλιο σας