Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Η διακοπή κυκλοφορίας στη Λ. Μαραθώνος και τα λάθη της ΕΛ.ΑΣ.

Η διακοπή κυκλοφορίας στη Λ. Μαραθώνος και τα λάθη της ΕΛ.ΑΣ.

Λάθη στη διαχείριση κυκλοφορίας που οδήγησαν στον εγκλωβισμό εκατοντάδων πολιτών στην περιοχή, σχετικά καθυστερημένη αντίδραση στην προσπάθεια διάσωσης ατόμων και προβληματικές επικοινωνίες με αστυνομικούς που ήταν στο πύρινο μέτωπο συνθέτουν την προβληματική διαχείριση της τραγωδίας από την ΕΛ.ΑΣ.

Νέα στοιχεία που αυξάνουν τις αμφιβολίες για την ορθότητα του τρόπου με τον οποίο αντέδρασε η αστυνομία την κρίσιμη ώρα που η φωτιά περνούσε τη Λεωφόρο Μαραθώνος για να φτάσει στο Μάτι έρχονται στο φως της δημοσιότητας.

Δέκα ημέρες μετά, αποδεικνύεται πως για την ανείπωτη τραγωδία δεν ευθύνεται μόνο ο «στρατηγός άνεμος» που είχε ταχύτητα πάνω από 100 χιλιόμετρα. Μπορεί να αποτέλεσε τη βασική αιτία, όμως το φιτίλι στη βόμβα που έσκασε και σκότωσε δεκάδες ανθρώπους στην περιοχή, άναψε η διαχείριση της κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Μαραθώνος.

Συνεχώς αυξάνονται οι καταγγελίες για τη λανθασμένη στρατηγική που ακολούθησε η Αστυνομία προτού η πυρκαγιά περάσει τη Λεωφόρο, που αποτελεί ουσιαστικά αντιπυρική ζώνη και από την οποία ποτέ άλλοτε δεν είχε περάσει φωτιά.

Λάθη στη διαχείριση κυκλοφορίας που οδήγησαν στον εγκλωβισμό εκατοντάδων πολιτών στην περιοχή, σχετικά καθυστερημένη αντίδραση στην προσπάθεια διάσωσης ατόμων και προβληματικές επικοινωνίες με αστυνομικούς που ήταν στο πύρινο μέτωπο συνθέτουν τον προβληματικό ρόλο της ΕΛ.ΑΣ. στην τραγωδία της ανατολικής Αττικής.

Τα νέα πλάνα, όπως καταγράφηκαν από κινητό τηλέφωνο οδηγού που βρισκόταν στο σημείο, τα οποία πρόβαλε ο ΣΚΑΙ, αποτυπώνουν την χαοτική κατάσταση που επικρατούσε με τον εγκλωβισμό εκατοντάδων αυτοκινήτων.

Όταν η πυρκαγιά «κατέβηκε» από τον Νέο Βουτζά και πέρασε τη Λεωφόρο Μαραθώνος, η ΕΛ.ΑΣ. προέβη σε εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνταν επί της συγκεκριμένης λεωφόρου, πραγματοποιώντας ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρησιακά λάθη, καθώς, αντί να δοθεί εντολή στους οδηγούς να κάνουν αναστροφή και να απομακρυνθούν από την περιοχή, κατηύθυναν τους διερχόμενους οδηγούς στο «μάτι του κυκλώνα».

Και ενώ η Μαραθώνος είχε κλείσει προς Νέα Μάκρη, την ίδια ώρα η Δημοκρατίας παρέμεινε ανοιχτή προς και από το Μάτι, ενώ η Φλέμινγκ επιβαρυνόταν περαιτέρω από τα αυτοκίνητα που έρχονταν προς τη Μαραθώνος από το λιμάνι της Ραφήνας, καθώς πλοία καπέπλεαν κανονικά τουλάχιστον έως τις επτά το απόγευμα και ενώ η τραγωδία είχε συντελεστεί.

Μάλιστα, σύμφωνα με μαρτυρίες αστυνομικών πολλοί οδηγοί ήταν απείθαρχοι και επέμεναν να περάσουν επικαλούμενοι τον κίνδυνο για τις περιουσίες τους.

Τα μοιραία λάθη της ΕΛ.ΑΣ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των Νέων, η εξιδανικευμένη εικόνα που επιχειρείται να δοθεί από την ΕΛ.ΑΣ. παρουσιάζει στην πράξη αρκετές αλλοιώσεις:

* Πρώτο προβληματικό σημείο είναι η διαχείριση της κυκλοφορίας από την ΕΛ.ΑΣ. στη Λεωφόρο Μαραθώνος και στους πέριξ δρόμους. Οι αστυνομικοί είχαν αποκλείσει τη λεωφόρο Μαραθώνος από νωρίς, αφού υπήρχε ο κίνδυνος εγκλωβισμού οδηγών από το πύρινο μέτωπο που σάρωνε την περιοχή του Νέου Βουτζά και κατευθυνόταν στην παραλία. Ομως δεν υπήρξε καμιά μέριμνα για να κλείσουν περιφερειακοί, προβληματικοί, στενοί δρόμοι που κατέληγαν από την περιοχή της Ραφήνας προς το Μάτι. Και όπου κινήθηκαν πολλοί πολίτες οι οποίοι εγκλωβίστηκαν στις φλόγες λόγω και του κυκλοφοριακού κομφούζιου που υπήρξε.

* Δεύτερο σημείο που προκαλεί ερωτήματα είναι οι κινήσεις των αστυνομικών κυρίως στην περιοχή του Ματιού όπου χιλιάδες πολίτες κατήγγειλαν ότι έμειναν αβοήθητοι και δεν υπήρχε καμιά αρωγή. Μέχρι στιγμής υπάρχουν επιβεβαιωμένες αναφορές για παρουσία στην περιοχή οκτώ αστυνομικών της ομάδας ΔΙΑΣ που προσπαθούσαν να απεγκλωβίσουν πολίτες. Ομως έχουν υπάρξει δηλώσεις από συνδικαλιστές ότι «έδρασαν με προσωπική πρωτοβουλία, χωρίς να έχουν κατευθυντήριες οδηγίες».

Από την άλλη πλευρά, στελέχη της λεωφόρου Κατεχάκη σημειώνουν ότι μέσα στον πευκώνα της Ραφήνας εισήλθαν την ώρα της φωτιάς 100 τουλάχιστον αστυνομικοί που συμμετείχαν στη διάσωση των πολιτών. Χωρίς ωστόσο αυτό να έχει αποσαφηνισθεί.

* Τρίτο σημείο τριβής είναι το θέμα των επικοινωνιών της ΕΛ.ΑΣ. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με μαρτυρίες των αστυνομιών, την ώρα που ήταν σε πλήρη εξέλιξη το πύρινο μέτωπο, υπήρχαν συχνές διακοπές επικοινωνιών που πραγματοποιούνται με το νέο σύστημα Tetra. Ετσι, οι αστυνομικοί αναγκάζονταν να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα ώστε να αποκαθιστούν επαφή με την ηγεσία του Σώματος. Χωρίς η ΕΛ.ΑΣ. να έχει, για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το «στίγμα» τους.

Σημειώνεται ότι την τελευταία τετραετία η ΕΛ.ΑΣ. επιχειρεί να έχει σε πλήρη λειτουργία ένα νέο σύγχρονο σύστημα επικοινωνιών, όταν έληξε η δεκαετής «ολυμπιακή» σύμβαση με τη Siemens. Το σύστημα αυτό εμφανίστηκε ότι δώρισε στην ΕΛ.ΑΣ. μια αμερικανική εταιρεία που επεδίωξε με το «τρικ» της δωρεάς να αποκτήσει το σχετικό έργο που αποδείχθηκε προβληματικό. Παρόμοια κενά στις επικοινωνίες της ΕΛ.ΑΣ. έχουν παρουσιαστεί και σε περιπτώσεις ληστρικών επιθέσεων, καταδιώξεων ποινικών κ.λπ. δημιουργώντας σημαντική ανησυχία στο αστυνομικό σώμα. Σύμφωνα με τεχνικούς, τα προβλήματα αυτά παρουσιάζονται λόγω κατανομής των κεραιών του συστήματος μόνο σε αστυνομικές υπηρεσίες. Και αυτό για λόγους οικονομίας. Με αποτέλεσμα να υπάρχουν «μαύρες τρύπες» στη ραδιοκάλυψη της Αττικής που αναδείχθηκαν και στην τραγωδία στο Μάτι.

* Τέλος, εντελώς άστοχη θεωρήθηκε η δήλωση του αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ. Κωνσταντίνου Τσουβάλα να δηλώσει την «υπερηφάνειά» του για τον ρόλο των αστυνομικών στη δραματική κατάσταση που υπήρξε στο Μάτι με τους εκατοντάδες νεκρούς, τραυματίες και αγνοουμένους.

Οπως έλεγαν στελέχη των σωμάτων ασφαλείας «ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. είναι λάτρης συνεχούς διανομής συγχαρητηρίων και ευσήμων στους αστυνομικούς. Ομως σε αυτή την περίπτωση δεν μπορούσε να αντιληφθεί ότι η συνέντευξη στην οποία συμμετείχε ήταν εντελώς αποτυχημένη και ότι οι εκφράσεις υπερηφάνειας για μια τραγική κατάσταση φάνταζαν σαν μια τεράστια ειρωνεία και εμπαιγμό των συγγενών των θυμάτων».

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο