Η δημιουργικότητα συνδέεται με περισσότερες εγκεφαλικές διασυνδέσεις και έτσι κάθε δημιουργικός άνθρωπος καταλήγει να είναι μοναδικός σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό αλλά εμφανίζει ομοιότητες με άλλα δημιουργικά άτομα.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν ερευνητές από τις ΗΠΑ, την Αυστρία και την Κίνα, με επικεφαλής τον ψυχολόγο Ρότζερ Μπίτι του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Proceedings of the National Academy of Sciences.

Οι επιστήμονες μελέτησαν τους εγκεφάλους 160 εθελοντών με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), θέλοντας να καταγράψουν την εγκεφαλική δραστηριότητα με βάση τις αλλαγές στη ροή του αίματος σε διάφορες περιοχές του εγκεφάλου.

Οι συμμετέχοντες, ενώ υποβάλλονταν σε fMRI κλήθηκαν να εκτελέσουν ένα πείραμα δημιουργικής σκέψης, όπου έπρεπε να βρουν -μέσα σε 12 δευτερόλεπτα- πρωτότυπους τρόπους για να χρησιμοποιήσουν συνηθισμένα αντικείμενα, όπως ένα μαχαίρι, ένα φλιτζάνι, μια κάλτσα, ένα σαπούνι ή ένα τούβλο, τα οποία εμφανίζονταν διαδοχικά σε μια οθόνη. Στη συνέχεια, μια ομάδα τριών ανεξάρτητων κριτών βαθμολογούσε την πρωτοτυπία κάθε απάντησης.

Όσο πιο ευφάνταστος και δημιουργικός ήταν κάποιος στις ιδέες του (π.χ. η χρήση της κάλτσας ως φίλτρου νερού), τόσο πιο πολύ ενεργοποιούνταν, συνδέονταν μεταξύ τους και συντονίζονταν τρεις συγκεκριμένες περιοχές ή δίκτυα του εγκεφάλου: της ονειροπόλησης (αυτόματη σκέψη και φαντασίωση), της διάκρισης (επιλογή αυτού που αξίζει περισσότερο να τραβήξει την προσοχή μας γύρω μας) και του εκτελεστικού ελέγχου (συνειδητή σκέψη και αξιολόγηση).

Με αυτόν τον τρόπο, οι επιστήμονες μπόρεσαν στη συνέχεια να κάνουν το αντίστροφο, δηλαδή να εκτιμήσουν πόσο δημιουργικός είναι κανείς, μελετώντας μόνο το προφίλ της εγκεφαλικής δραστηριότητάς του.

«Δεν μπορούμε να προβλέψουμε με τέλεια ακρίβεια ποιος θα είναι ο επόμενος Αϊνστάιν, αλλά είμαστε πλέον σε θέση να έχουμε μια αρκετά καλή ιδέα για το πόσο πρωτότυπη είναι η σκέψη ενός ανθρώπου», εξηγεί ο Δρ Μπίτι.

Η μελέτη θα συνεχιστεί για να βρεθεί το «αποτύπωμα» της δημιουργικότητας σε επιμέρους καλλιτεχνικές δραστηριότητες (όπως το γράψιμο ή η σύνθεση μουσικής), καθώς και επιστημονικές. Θα μελετηθεί επίσης κατά πόσο ο εγκέφαλος αλλάζει μόνιμα στους πολύ δημιουργικούς ανθρώπους και σε ποιό βαθμό η εκπαίδευση και η εξάσκηση βελτιώνουν τη δημιουργικότητα.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr,ΑΠΕ-ΜΠΕ