Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Ανακαλύφθηκαν 41 γονίδια που παίζουν ρόλο στην περιοδοντική νόσο

Ερευνητές του Κολεγίου Οδοντιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια αναγνώρισαν 41 κύρια ρυθμιστικά γονίδια που ίσως προκαλούν την περιοδοντική νόσο, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Journal of Dental Research.

Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που επιστρατεύει την τεχνική της ευρείας αντιστροφής του γονιδιώματος για να εντοπίσει γονίδια που συντελούν στην περιοδοντίτιδα.

Η αναγνώριση των συγκεκριμένων γονιδίων, πάντως, αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη ουσιών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στοχευμένα, σε εξατομικευμένες θεραπείες της σοβαρής περιοδοντίτιδας, πριν την απώλεια δοντιών και υποστηρικτικών οστών.

Ο Δρ Πάνος Παπαπάνου, καθηγητής Στοματικών, Διαγνωστικών και Επιστημών Αποκατάστασης και πρόεδρος στο Κολέγιο Οδοντιατρικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, αντέστρεψε την γονιδιακή έκφραση για να φτιάξει έναν χάρτη των γενετικών αλληλεπιδράσεων που συντελούν στην περιοδοντίτιδα και εντόπισε ξεχωριστά γονίδια που φαίνεται να έχουν την μεγαλύτερη επιρροή στη νόσο.

«Η μελέτη μας μικραίνει τη λίστα των πιθανών ρυθμιστικών γονιδίων που παίζουν ρόλο στην περιοδοντική νόσο. Αυτό μας επιτρέπει να επικεντρωθούμε σε μια ομάδα γονιδίων που αντιπροσωπεύουν τους πιο σημαντικούς παίκτες στην διαδικασία αντί στο συνολικό άθροισμα όλων των μορίων αγγελιαφόρου RNA που εκφράζονται από τα γονίδια ενός οργανισμού» εξηγεί ο Δρ Παπαπάνου.

Για τον εντοπισμό των γονιδίων ο ερευνητής συνεργάστηκα με ειδικούς στην Βιολογία Συστημάτων που είχαν στο παρελθόν αναπτύξει αλγόριθμους για την αναγνώριση ρυθμιστικών γονιδίων που πυροδοτούν την ανάπτυξη του καρκίνου. Οι επιστήμονες εξέτασαν RNA από υγιείς και πάσχοντες ιστούς των ούλων 120 ατόμων με περιοδοντική νόσο. Χρησιμοποίησαν έναν αλγόριθμο για να μελετήσουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των γονιδίων και έναν διαφορετικό αλγόριθμο για να αναγνωρίσουν τα γονίδια που διαταράσσουν τον υγιή ιστό και πυροδοτούν την διαδικασία της νόσου.

Πολλά από τα γονίδια που αναγνώρισε ο Δρ Παπαπάνου και οι συνεργάτες του εμπλέκονται και σε φλεγμονώδεις και διαδικασίες του ανοσοποιητικού, γεγονός που επιβεβαιώνει εργαστηριακές και κλινικές παρατηρήσεις για την ανάπτυξη της περιοδοντικής νόσου.

Η ανακάλυψη των κυρίαρχων ρυθμιστικών γονιδίων θα επιτρέψει στους ερευνητές να κάνουν πειράματα με δραστικές ουσίες που μπορούν να διακόψουν την δράση τους και έτσι να δημιουργήσουν θεραπείες που θα σταματούν την πορεία της περιοδοντικής νόσου.

«Τώρα που έχει σημασία είναι να κάνουμε το δύσκολο έργο της επικύρωσης αυτών των κύριων ρυθμιστικών γονιδίων στο εργαστήριο πριν μπορέσουμε να δοκιμάσουν αυτά τα γονίδια σε πειραματικά μοντέλα» καταλήγει ο Δρ Παπαπάνου.

Μαίρη Μπιμπή