Επιμέλεια: Μαρία Πετροπούλου

Με αφορμή τη νέα ταινία του Γούντι Άλεν, «Παράλογος Άνθρωπος» (Irrational Man), που αναμένεται στις κινηματογραφικές οθόνες στις 27 Αυγούστου, ας θυμηθούμε τις δέκα καλύτερες ταινίες του σκηνοθέτη.

Sleeper (1973)
Το φουτουριστικό, επιστημονικής φαντασίας, Sleeper, πραγματεύεται την ιστορία και τις περιπέτειες του Μάιλς Μονρό, ιδιοκτήτη καταστήματος με οργανικά προϊόντα. Η εξέλιξη μιας επέμβασης ρουτίνας είναι αρνητική και η οικογένειά του τον καταψύχει, έτσι ώστε να διατηρηθεί στη ζωή. Ο Μάιλς ξυπνά μετά από 200 χρόνια και βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν εντελώς άγνωστο και διαφορετικό κόσμο. Αναγκάζεται να μεταμφιεστεί σε ρομπότ και ερωτεύεται μια νεαρή κοπέλα (Νταιάν Κίτον) όταν πηγαίνει ως υπηρέτης στο σπίτι της. Η βρετανική Guardian έχει χαρακτηρίσει την ταινία ως ιδανική για «άφθονες στιγμές γέλιου».

Midinight in Paris (2011)
Ο Γκιλ, σεναριογράφος, φτάνει στο Παρίσι με την αρραβωνιαστικιά του και δυο διαφορετικοί άνθρωποι ξεδιπλώνονται. Εκείνος αυθόρμητος και ρομαντικός, εκείνη λογική. Κάποια στιγμή, ο Γκιλ θα αισθανθεί ότι «πνίγεται» από τη ζωή που τον περιμένει και βγαίνει μια νυχτερινή βόλτα στους δρόμους της Πόλης του Φωτός. Μόλις, όμως, οι καμπάνες χτυπήσουν μεσάνυχτα, κάτι μαγικό θα συμβεί. «Πλοκή με φαντασία, καλό χιούμορ και με ηθοποιούς που ξεπέρασαν τον εαυτό τους ερμηνευτικά», αναφέρει η Guardian.

Stardust Memories (1980)

Καθισμένος σε ένα τρένο, ο Σάντι Μπέιτς, κινηματογραφιστής, κάνει μια αναδρομή στη ζωή του και στους έρωτες που την στιγμάτισαν, έρωτες που αποτέλεσαν έμπνευση για τις ταινίες του. Αν και η ταινία δεν έλαβε θερμή αποδοχή από τους κριτικούς αρχικά, στη συνέχεια, ωστόσο, συμφώνησαν ότι πρόκειται για ταινία με τις «ανώτερες δυνάμεις του Άλεν».

Love and Death (Ο ειρηνοποιός, 1975)
Ένας νευρωτικός στρατιώτης στην τσαρική Ρωσία, ερωτεύεται τη μακρινή εξαδέλφη του, αναδεικνύεται κατά λάθος σε ήρωα και εμπλέκονται μαζί στο σχέδιο δολοφονίας του Ναπολέοντα. Τα πρώτα πέντε λεπτά περιέχουν κάποιες από τις πιο επιτυχημένες κωμικές στιγμές που έγραψε ποτέ ο σκηνοθέτης, ενώ η Νταιάν Κίτον δίνει «ρεσιτάλ κωμικής ερμηνείας».

Take the money and run (Ζητείται εγκέφαλος για ληστεία, 1969)
Κωμική περιπέτεια, όπου ένας μικροαπατεώνας, ο Βέρτζιλ Στάρκουελ, επιχειρεί να διαπράξει ληστείες τραπεζών, συλλαμβάνεται, δραπετεύει, ώσπου γνωρίζει τη γυναίκα της ζωής του, συνεχίζοντας, ωστόσο, να ζει όπως παλιά.

Broadway Danny Rose (1984)
Ο Ντάνι Ρόουζ, καλλιτεχνικός ατζέντης, που συνήθως αναλαμβάνει όχι πολλά υποσχόμενους καλλιτέχνες, γνωρίζει την απρόσμενη επιτυχία όταν εκπροσωπεί μια «ξεπεσμένη» τραγουδίστρια. Ωστόσο, η επιτυχία έχει και τα απροσδόκητά της, ειδικά όταν ο Ρόουζ καλείται να «καλύψει» τις ερωτικές περιπέτειες της τραγουδίστριας. «Αριστούργημα, ο Γούντι Άλεν και η Μία Φάροου στην καλύτερή τους ερμηνεία ως ντουέτο» αναφέρει η Guardian.

Hannah and her sisters (Η Χάνα και οι αδερφές της, 1986)
Πικρή κωμωδία ηθών, που πραγματεύεται την ιστορία της Χάνα. Ο σύζυγος της Χάνα συνάπτει ερωτεύεται την αδερφή της Λι, ενώ παράλληλα, αναζωπυρώνεται και η σχέση του πρώην συζύγου της με την αδερφή της Χόλι. «Όλα στην ταινία αυτή κυλούν με χρώμα, νοσταλγία και σοφία» αναφέρει η βρετανική Guardian.

Crimes and Misdemeanors (1989)
Δυο ιστορίες ξετυλίγονται παράλληλα. Η μια είναι αυτή ενός γιατρού που προσπαθεί να αποτρέψει την ερωμένη του από το να αποκαλύψει τη σχέση τους στη σύζυγό του. Η δεύτερη αφηγείται τον έρωτα ενός κινηματογραφιστή ντοκιμαντέρ για μια επιτυχημένη γυναίκα της τηλεόρασης. «Η ταινία κάνει τις υπόλοιπες του Άλεν να φαίνονται πιο λίγες» σύμφωνα με κριτικούς της Guardian.

Annie Hall (Νευρικός Εραστής, 1977)
Η ταινία αποτελεί μια κωμική ματιά στη σχέση ενός νεοϋορκέζου συγγραφέα τηλεοπτικών σεναρίων με μια ηθοποιό-τραγουδίστρια.

Manhattan (1979)
Η ζωή του Άιζακ, ενός διαζευγμένου τηλεοπτικού σεναριογράφου, που βγαίνει με μια έφηβη κοπέλα, ενώ ερωτεύεται την ερωμένη του καλύτερού του φίλου, είναι το θέμα που πραγματεύεται η ταινία. Ένας άνθρωπος συμβιβασμένος με μια επιφανειακή δουλειά, χωρίς ιδιαίτερες φιλοδοξίες και παγιδευμένος στις επιλογές στις οποίες τον οδηγεί το ανικανοποίητο του εαυτού του. Η ταινία αναδεικνύει το πώς ο ίδιος ο σκηνοθέτης βλέπει τον εαυτό του, επισημαίνει η Guardian.

entertainment.in.gr