Αξιοποιώντας την εμπειρία του ΟΟΣΑ, η κυβέρνηση προχωρεί την παρούσα περίοδο σε μια σειρά από παρεμβάσεις για την βελτίωση του τρόπου λειτουργίας των ΔΕΚΟ, οι οποίες εκτείνονται από την διοικητική διάρθρωση των Οργανισμών έως την παραγωγή των οικονομικών τους στοιχείων. Προς τον σκοπό αυτό υπό επεξεργασία βρίσκονται αναλυτικές εκθέσεις και τα σχέδια προϋπολογισμού των ΔΕΚΟ για την διετία 2011 - 2012. Ειδικά για το 2011, επιδιώκεται εξοικονόμηση της τάξης του 15%.
Τις συστάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για την εταιρική διακυβέρνηση στις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς εφαρμόζει η κυβέρνηση.
Αν και η Ελλάδα είχε λάβει τεχνική υποστήριξη από τον ΟΟΣΑ για την εταιρική διακυβέρνηση ήδη από το 2005, μέχρι προσφάτως δεν είχε αξιοποιήσει την τεχνογνωσία του Οργανισμού για τις βέλτιστες πρακτικές. Με αποτέλεσμα, από τις συνολικά 52 ΔΕΚΟ οι μισές να μην μπορούν σήμερα να δώσουν σαφή απολογιστικά στοιχεία για τα οικονομικά τους αποτελέσματα, να υπάρχουν τεράστια κενά σε θέματα διαφάνειας και διοίκησης, αλλά και να μην έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι και στρατηγικές για την ανάπτυξη των Οργανισμών.
Η Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ του υπουργείο Οικονομικών αξιοποιώντας την εμπειρία του ΟΟΣΑ προχωρεί την παρούσα περίοδο σε μια σειρά από παρεμβάσεις για την βελτίωση του τρόπου λειτουργίας των Δημόσιων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, οι οποίες εκτείνονται από την διοικητική διάρθρωση των ΔΕΚΟ έως την παραγωγή των οικονομικών τους στοιχείων. Προς τον σκοπό αυτό επεξεργάζεται αναλυτικές εκθέσεις και τα σχέδια προϋπολογισμού των ΔΕΚΟ για την διετία 2011 – 2012.
Οι εν λόγω παρεμβάσεις ξεκινούν από τις ΔΕΚΟ του υπουργείου Υποδομών, όπου εκπονείται στρατηγικό σχέδιο το οποίο καθορίζει το πλαίσιο των στόχων, αξόνων προτεραιότητας και επιχειρησιακών επιλογών του συστήματος συγκοινωνιών με γνώμονα την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την εξυγίανση των φορέων που συμμετέχουν στο σύστημα.
Το σχέδιο που επεξεργάζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών περιλαμβάνει συγχωνεύσεις στις αστικές συγκοινωνίες και παράλληλα την πώληση ή την αξιοποίηση των ακινήτων από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Πάντως, σε πρώτη φάση βάρος δίνεται στην μείωση του λειτουργικού κόστους κατά 15%. Η εντολή που έχει δοθεί ήδη από τον Σεπτέμβριο στις διοικήσεις των ΔΕΚΟ αφορούσε στην περιστολή των εξόδων έως το τέλος του έτους. Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών δεν δέχθηκε καμία αύξηση λειτουργικών δαπανών στους προϋπολογισμούς των ΔΕΚΟ για το 2011 και ζήτησε εκ νέου εξοικονόμηση κατά 15%.
Στο πλαίσιο αυτό, ο αρμόδιος Ειδικός Γραμματέας Γ.Κυριακός ζήτησε ενημέρωση σε μηνιαία βάση για την πορεία των δαπανών, ώστε να περιορισθούν στο ελάχιστο πρόσθετες επιχορηγήσεις από την πλευρά του Δημοσίου.
Σημειώνεται πως στο πρώτο εξάμηνο του 2010 από τις 31 Δημόσιες Επιχειρήσεις που υπέβαλαν στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών οι 15 εμφανίζουν ζημιές, 14 είναι κερδοφόρες και 2 έχουν μηδενικό αποτέλεσμα.