Τρίτη 09 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ο «Καλλικράτης» υπακούει στη λογική του Μνημονίου, δηλώνει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κ.Μακεδονίας Τ.Κουράκης

Ο «Καλλικράτης» υπακούει στη λογική του Μνημονίου, δηλώνει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κ.Μακεδονίας Τ.Κουράκης


Ονομάστε τους τρεις πρώτους στόχους σας εφόσον εκλεγείτε.

Πριν από κάθε τι άλλο θα υπερασπιστούμε το δικαίωμα στη σταθερή και μόνιμη εργασία, λαμβάνοντας μέτρα για την αντιμετώπιση της ανεργίας και της υποαπασχόλησης, καθώς και για τη στήριξη των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Κατά δεύτερο λόγο, θα πούμε όχι στο «φτηνό» σχολείο του ΔΝΤ. Θα διεκδικήσουμε εκείνους τους πόρους που είναι απαραίτητοι για να ικανοποιηθούν οι αυξημένες δικαιοδοσίες της περιφέρειας σε θέματα εκπαίδευσης. Προτεραιότητά μας είναι η λύση των χρόνιων προβλημάτων της σχολικής στέγης, η καθιέρωση ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας, γενικότερα η προάσπιση ενός «ανοικτού», σύγχρονου, δημόσιου και δωρεάν εκπαιδευτικού συστήματος. Τέλος, θα επικεντρώσουμε στη μάχη κατά της ακρίβειας, η οποία οδηγεί στη συρρίκνωση των εισοδημάτων των εργαζομένων. Ζητάμε μηδενικό ΦΠΑ στα είδη βασικής ανάγκης, καμία αύξηση στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, φτηνή και ασφαλή αστική συγκοινωνία, κατάργηση των διοδίων, στελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών και τη λήψη μέτρων για να κτυπηθεί η αισχροκέρδεια των καρτέλ.

Πιστεύετε ότι ο «Καλλικράτης» δίνει περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας; Πώς θα αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις που διαμορφώνονται στο νέο πλαίσιο;

Για εμάς είναι απολύτως σαφές πως ο «Καλλικράτης» συνιστά ένα πολιτικό μόρφωμα εντελώς αναντίστοιχο της δημοκρατικής διοικητικής μεταρρύθμισης που έχει ανάγκη η χώρα. Αφήνει ανοικτές τις δυνατότητες για την ανάπτυξη ενός νέου κρατικού συγκεντρωτισμού, ενώ η θεσμοθέτησή του σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί τη μεγάλη αυτοδιοικητική τομή που οραματιστήκαμε. Πέρα όμως από το δημοκρατικό έλλειμμα που τον χαρακτηρίζει, ο «Καλλικράτης» υπακούει στη λογική της σκληρής λιτότητας του Μνημονίου, κάνοντας πράξη την επίθεση στο κοινωνικό κράτος, δημιουργώντας ένα κύμα απολύσεων, μείωσης των μισθών και εγκαθίδρυσης της εργασιακής επισφάλειας. Συνιστά επομένως έναν από τους κύριους θεσμούς που καλούμαστε να αντιπαλέψουμε. Σε αυτό το δεδομένο πλαίσιο, όμως, στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις δυνατότητες για την άσκηση μιας διαφορετικής πολιτικής. Συγκεκριμένα, θα διεκδικήσουμε την αύξηση του σημερινού ποσοστού του ΑΕΠ που αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση, από 3,3% που είναι σήμερα, ώστε να φτάσει τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους. Θα πρέπει επίσης να αποπληρωθούν τα χρέη προς την τοπική αυτοδιοίκηση και ασφαλώς να αποτραπεί οποιαδήποτε συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Πώς θα εξασφαλίσετε ότι δεν θα επαναληφθεί το φαινόμενο απώλειας πόρων από το ΕΣΠΑ, από τη στιγμή που οι Περιφέρειες θα μπορούν να απορροφούν απευθείας κοινοτικά κονδύλια;

H χαμηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, όπως παραδέχονται πλέον και επίσημα χείλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή, οφείλεται πρωτίστως στην «ανεπαρκή ρευστότητα των δημοσίων οικονομικών», δηλαδή στην πολιτική του Μνημονίου.

Από τα παραπάνω είναι ολοφάνερο ότι έχουμε εμπλακεί σε ένα φαύλο κύκλο. Από τη μια περικόπτονται οι απαραίτητες για την υλοποίηση του ΕΣΠΑ δημόσιες δαπάνες, λόγω Μνημονίου, από την άλλη όμως η απορρόφηση των κονδυλίων αποτελεί προϋπόθεση για την εκταμίευση της διμερούς βοήθειας από κράτη μέλη της ευρωζώνης για την παραπέρα εφαρμογή του Μνημονίου.
Εξάλλου, όπως επανειλημμένως έχουμε επισημάνει, η πολιτική των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στις προτεραιότητες, στην εφαρμογή και στη διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων χαρακτηρίζεται από αδιαφορία, ολιγωρία, υποταγή σε μικροκομματικές και πελατειακές λογικές, γραφειοκρατία και συγκεντρωτισμό.

Αυτοί που ωφελήθηκαν τελικά ήταν οι ιδιώτες εργολάβοι, οι Τράπεζες, οι ιδιοκτήτες των διαφόρων Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης, οι διαφημιστικές εταιρίες, οι διάφοροι προμηθευτές και όχι οι κοινωνικές ομάδες οι οποίες υποτίθεται ότι ήταν οι τελικοί αποδέκτες των προγραμμάτων. Η όλη κατάσταση θα επιδεινωθεί και λόγω της εφαρμογής του «Καλλικράτη» διότι οι φορείς, και μαζί με αυτούς και οι Περιφέρειες, οι οποίοι καθώς είναι ανέτοιμοι, θα κληθούν να υλοποιήσουν το ΕΣΠΑ και θα βρεθούν αντιμέτωποι με δαιδαλώδεις, αδιαφανείς, συγκεντρωτικές -λόγω και της παράλληλης ύπαρξης των κρατικών περιφερειών- και ασαφείς πολλές φορές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Στο παραπάνω πρόβλημα έρχεται να προστεθεί και η ανορθολογική και χωρίς σχεδιασμό μετάταξη των υπαλλήλων από τις νομαρχίες προς τους δήμους και τις Περιφέρειες.

Για τους παραπάνω λόγους, και κυρίως στη σημερινή συγκυρία εξαιτίας των επιπτώσεων της κρίσης, προτείνουμε την επικαιροποίηση του συνόλου των συγχρηματοδοτούμενων με την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων προκειμένου να απαντήσουν στις πραγματικές ανάγκες που βιώνει σήμερα η ελληνική κοινωνία. Για εμάς προτεραιότητα αποτελεί η ορθολογική αξιοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων με την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων και ο σχεδιασμός ολοκληρωμένων παρεμβάσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα με διαφάνεια και με βάση τις πραγματικές ανάγκες και όχι την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων και μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.

Επίσης, θεωρούμε σημαντική την ενίσχυση του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων και την μετατροπή του Περιφερειακού Ταμείου σε Ταμείο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, την αποσαφήνιση του Διαχειριστικού πλαισίου, την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού τη θεσμική κατοχύρωση και την ενίσχυση των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης του ΕΣΠΑ, οι οποίες πρέπει άμεσα να γίνουν Δημόσιες Υπηρεσίες με οργανική ένταξη στον Δημόσιο Τομέα.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει σημαντική παρουσία στην αγροτική παραγωγή της χώρας. Πώς μπορεί να σταθεί δίπλα στους αγρότες -και ειδικά τους νέους- στηρίζοντας είτε νέες μορφές καλλιέργειας είτε την ανάπτυξη των υπαρχουσών;

Το κύριο χαρακτηριστικό του αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τα τελευταία χρόνια είναι η εξαιρετικά μεγάλη μείωση της αγροτικής παραγωγής, γεγονός που οδηγεί σε αδυναμία επιβίωσης τα μικρά και μεσαία αγροτικά νοικοκυριά. Στο διάστημα 2000-2007 το ποσοστό αγροτικής απασχόλησης επί του συνόλου του ενεργού πληθυσμού μειώθηκε σχεδόν στο μισό, από 17% περίπου στο 9,5%. Για να αντιστραφεί η κατάσταση πρέπει να προβλεφθούν ειδικά κίνητρα εγκατάστασης νέων αγροτών και ενοικίασης της γης σε μικρομεσαίους παραγωγούς. Κυρίως όμως πρέπει να ελεγχθούν τα καρτέλ, ιδιαίτερα στον τομέα επεξεργασίας και εμπορίας αγροτικών προϊόντων. Αυτό συνιστά μία πολιτική επιλογή σύγκρουσης με τα συμφέροντα των εισαγωγέων και των μεγαλεμπόρων. Επίσης, θα πρέπει να διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο του ΕΛΓΑ για τη γεωργία και την κτηνοτροφία χωρίς τις «κατ’ εξαίρεση» αποζημιώσεις που τροφοδοτούν το πελατειακό σύστημα. Ενώ παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθεί η παραγωγή βιολογικών προϊόντων, μαζί με τη βελτίωση οργάνωσης της αγοράς τους, με δικαίωμα πώλησης από τους ίδιους τους βιοκαλλιεργητές στους χώρους παραγωγής. Τέλος αγωνιζόμαστε για την αναγκαιότητα ύπαρξης συνεταιριστικού κινήματος σε απόλυτα συμμετοχική βάση, με κοινή δράση των αγροτών σε επίπεδο παραγωγής, τυποποίησης και προώθησης των προϊόντων.

Πώς μπορεί ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας να φέρει ξανά την ανάπτυξη στην περιοχή του με δεδομένη την αποβιομηχάνιση και την αύξηση της ανεργίας; Πώς θα σταματήσει η «μετανάστευση» οικονομικών δραστηριοτήτων από τη Βόρεια Ελλάδα σε γειτονικές χώρες;

Πράγματι, η Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας πλήττεται από μία συνεχή αποβιομηχάνιση γεγονός που οδηγεί στην απώλεια θέσεων εργασίας, με αποτέλεσμα στη βόρεια Ελλάδα να έχουμε πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας. Ωστόσο υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που μπορούν να γίνουν, αρκεί να βγούμε από μία νεοφιλελεύθερη λογική που βάζει το κέρδος πάνω από τα δικαιώματα της εργασίας. Εμείς ζητάμε την ανάκτηση του δημόσιου χαρακτήρα και τον κοινωνικό έλεγχο των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών, όχι το μπαράζ των ιδιωτικοποιήσεων που μεθοδεύει η κυβέρνηση. Επίσης στοχεύουμε σε μία παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής με γνώμονα τις ανάγκες της κοινωνίας. Θα πρέπει, για παράδειγμα, να δημιουργηθεί μία Δημόσια Τράπεζα Ειδικού Σκοπού, η οποία θα ασκεί εξαιρετικά ευνοϊκή χρηματοπιστωτική πολιτική προς τις μικρές επιχειρήσεις. Η τράπεζα αυτή θα είναι ο Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης εθνικών και κοινοτικών προγραμμάτων που έχουν προορισμό τη μεσαία και τη μικρή επιχείρηση. Επίσης θα πρέπει να αλλάξει ο προσανατολισμός του ΤΕΜΠΕ, ώστε να χορηγεί άτοκα δάνεια στις πολύ μικρές εταιρείες και καταστήματα, ώστε να στηρίξει με νέους ευνοϊκούς όρους αδειοδότησης τις προσωπικές και οικογενειακές επιχειρήσεις, που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.

Ως υποψήφιος περιφερειάρχης, ποιες είναι οι θέσεις σας γύρω από τις εξελίξεις στο θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ;

Άποψή μας είναι πως η πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, κάτω από την πίεση του πολιτικού κόστους, δεν επέτρεψε στη χώρα μας να αποδεχθεί έναν επωφελή συμβιβασμό, όπως προσδιορίστηκε από τις προτάσεις Πινέιρο το 1992. Εμείς υποστηρίζουμε πως θα πρέπει να βρεθεί μία αμοιβαία αποδεκτή λύση, στο πλαίσιο του ΟΗΕ με την προώθηση μίας σύνθετης ονομασίας με γεωγραφικό προσδιορισμό. Κυρίως όμως θεωρούμε πως δεν θα πρέπει η παρούσα κοινωνική δυσαρέσκεια να κατευθυνθεί προς τα λεγόμενα «εθνικά ζητήματα», ούτε οι όποιες κινδυνολογίες να αποπροσανατολίσουν τους αγώνες που δίνονται στο μέτωπο κατά της λιτότητας και της ανεργίας. Δεν χωράει αμφιβολία πως αυτά είναι τα μείζονα ζητήματα που καλούμαστε σήμερα να αντιμετωπίσουμε.

Άννα Ανδίρα – Νένα Σώκου

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 09 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο