Tην ώρα που οι ιδιοκτήτες φορτηγών συνεδριάζουν για να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους απέναντι στο νόμο για τις μεταφορές, η Κομισιόν ανακοίνωνε ότι προσφεύγει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά της Ελλάδας, ζητώντας του να αναγνωρίσει ότι οι περιορισμοί στην έκδοση των αδειών κυκλοφορίας των οχημάτων ΔΧ και ιδιωτικών βυτιοφόρων παραβιάζει το άρθρο 49 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ, το οποίο αφορά την ελευθερία εγκατάστασης των επιχειρήσεων.

Κατά την Επιτροπή, η παραβίαση της κοινοτικής νομοθεσίας πραγματοποιείται ιδίως με το άρθρο 4 του νόμου 383/1976, τα άρθρα 6 και 7 του νόμου 3054/2002, με τις υπουργικές αποφάσεις περί εφαρμογής των εν λόγω νόμων, καθώς και με την επιβολή σταθερών κομίστρων (εντός ορισμένων ορίων) για τις υπηρεσίες μεταφοράς που παρέχονται από φορτηγά δημοσίας χρήσεως.

Η Κομισίον εκτιμά ότι η εξάρτηση της χορήγησης νέων αδειών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης (ΦΔΧ) από τις μη αντικειμενικά προσδιοριζόμενες «μεταφορικές ανάγκες της χώρας» περιορίζει την ελευθερία εγκατάστασης των οδικών εμπορευματικών μεταφορέων της ΕΕ στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, η υποχρέωση επιβολής καθορισμένων κομίστρων με ανώτατα και κατώτατα όρια αποθαρρύνει αφενός τις αλλοδαπές επιχειρήσεις από την πρόσβαση στην ελληνική αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών και στην ελληνική αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών και, αφετέρου, εμποδίζει τις ήδη εγκατεστημένες στην ελληνική επικράτεια επιχειρήσεις να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους.

Η Επιτροπή επισημαίνει επίσης ότι ο ν. 3054/2002 δίνει τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση να ελέγχει τον αριθμό των κυκλοφορούντων βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης και κατά συνέπεια αποσκοπεί, όχι μόνο στη διατήρηση του κλειστού χαρακτήρα του επαγγέλματος των μεταφορέων πετρελαιοειδών, αλλά και στη διατήρηση της δυναμικής κάθε εταιρίας που δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη αγορά.

Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι «ο διοικητικός καθορισμός του αριθμού των βυτιοφόρων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών δεν είναι αναγκαίος για την προσαρμογή των εν λόγω επιχειρήσεων στις συνθήκες της αγοράς ούτε δικαιολογείται από λόγους δημόσιας (οδικής) ασφάλειας και δημόσιας υγείας».

Τέλος, η Επιτροπή αναφέρει ότι ο καθορισμός από την Ελληνική Πολιτεία μόνο κατώτατων ορίων κομίστρου για τη μεταφορά υγρών καυσίμων με ΦΔΧ αυτοκίνητα δεν συμβιβάζεται με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού και επομένως πρέπει άμεσα να καταργηθεί.

Το υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται αισιόδοξο ότι η υπόθεση θα κλείσει θετικά μετά την ψήφιση του νόμου για την απελευθέρωση των μεταφορών την προηγούμενη εβδομάδα.

«Καθένας αντιλαμβάνεται ότι στο θέμα αυτό κάθε παράταση της σημερινής κατάστασης εκθέτει την Ελλάδα» αναφέρει σχετικά ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών, καταλήγοντας ότι «είναι φανερό ότι σε τέτοια θέματα δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο για χάσιμο χρόνου».

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ