Θεωρούμαι millenial. Όταν έβγαινα στα 20 μου στα μαγαζιά και φλέραρα, αρκετοί μεγαλύτεροί μου πάθαιναν σοκ με το άκουσμα της χρονολογίας «1992». Έλεγαν το κλασικό: ‘γεννιόντουσαν παιδιά τότε;

Μερικά χρόνια μετά, θα ήθελα να τους βρω και να τους πω: «Καλέ, εδώ γεννιούνται παιδιά το 2000. Παιδιά που είναι σήμερα ενήλικες. Ε-νή-λι-κες.»

Αυτός είναι ο κύκλος της ζωής. Κάθε γενιά ξεκίνησε να γράφει την ιστορία της από ανθρώπους νέους. Οι νέοι του ’50 πόσο διαφορετικοί από εκείνους του ’80! Αλλά και εμείς, που την παιδική ηλικία μας την ζήσαμε στο κατώφλι της νέας χιλιετίας, πόσο διιαφέρουμε από τα παιδιά που τελειώνουν φέτος το σχολείο;

Οι Gen Z είναι εκείνοι που έχουν γεννηθεί μεταξύ 1998 και 2015 και είναι τα αδέρφια μας, τα παιδιά σας, οι μαθητές σας, οι πελάτες τους. Συνεχώς, οι «σοφοί» και οι «ώριμοι» μιλούν κάπως υποτιμητικά για αυτήν την γενιά: κολλημένα τα παιδιά, λένε, στις οθόνες, ακοινώνητα, αντιερωτικά. Κάπου, δεν έχουν απολύτως άδικο οι πιο παλιοί. Ακόμα και εμείς οι τριαντάρηδες μπορεί να βιώσουμε χάσμα συνομιλώντας με έναν σημερινό εικοσάρη, αν και δεν είναι όλα θέμα ηλικίας.

Σε γενικές γραμμές, η γενιά Z φαίνεται, σύμφωνα με ψυχολόγους και κοινωνιολόγους, να συγκεντρώνει ορισμένα πολύ θετικά χαρακτηριστικά, ενώ η ειδική στην μελέτη γενεών Amy Lynch λέει ότι αυτή η γενιά «φαίνεται ότι έχει πολλά κοινά με εκείνους που  γεννήθηκαν μεταξύ 1925 και 1945, αυτούς δηλαδή που αποτελούν την περίφημη Σιωπηλή Γενιά.»  Ας δούμε δέκα θετικά χαρακτηριστικά της Gen Z και ας εκτιμήσουμε αυτά τα παιδιά λίγο περισσότερο, χωρίς να τα κατακρίνουμε, όπως έκαναν με εμάς οι γονείς και οι παππούδες μας.

 Δεν είναι σπάταλοι

Οι «Σιωπηλοί» θεωρούνται από τους πιο δυνατούς παίκτες στην αποταμίευση,  συχνά μάλιστα χαρακτηρίζονται ως τσιγκούνηδες από τις επιρρεπείς στις σπατάλες επόμενες γενιές. Τα «Ζεντάκια», από την άλλη, έχουν βιώσει μέσα από τους γονείς τους τόσο την οικονομική όσο και την επαγγελματική ανασφάλεια που προέκυψαν λόγω της οικονομικής κρίσης. Έχουν εμπεδώσει καλά το πιο βασικό μάθημα για το χρήμα: «χρειάζεται να προσέχουμε για να έχουμε». Ταυτόχρονα, είναι οι νεότεροι προσληφθέντες σε εργασία και το νεότερο αγοραστικό κοινό. Θα διαπιστώσεις, όμως, ότι εύκολα μπορεί να περιμένουν τις εκπτώσεις πριν κάνουν μια αγορά, να επιδοθούν με μαεστρία στην έρευνα αγοράς και της διασταύρωσης τιμών στο διαδίκτυο, ενώ δεν αποκλείεται να απορρίψουν εύκολα ένα καταναλωτικό αγαθό, επειδή το θεωρούν υπερτιμημένο. Σε σχέση με του γονείς τους; Ναι, είναι σε μεγάλο βαθμό ολιγαρκείς. Όπως ακριβώς και οι παππούδες τους!

Είναι «έξυπνοι με το χρήμα»

Η σχέση τους µε το χρήµα είναι πολύ πιο «έξυπνη» σε σχέση µε τους προκατόχους τους: Το 77% της γενιάς Ζ κερδίζει τα δικά του χρήµατα µέσω εργασίας µερικής απασχόλησης ή ως free-lancer, ενώ µέχρι την ηλικία των 14, σε ποσοστό µεγαλύτερο του 80%, έχει ήδη βγάλει κάποια χρήµατα από πώληση µέσω διαδικτυακών εργαλείων, όπως είναι το e-Bay. Το 12% (σε δείγµα 1.000 ατόµων ηλικίας από 14 έως 21 ετών) απάντησε πως εξοικονοµεί ήδη χρήµατα για τη συνταξιοδότηση, ενώ ένα σηµαντικό ποσοστό, περίπου 21% έχει λογαριασµό ταµιευτηρίου πριν από την ηλικία των δέκα ετών! Χαρακτηρίζεται, λοιπόν, και ως «γενιά ανατροπής», που ήδη εργάζεται και έχει θέσει ψηλά στις προτεραιότητές της το θέµα της αποταµίευσης.

Εκτιμούν τους οικογενειακούς δεσμούς

Όπως εξηγεί η Lynch, μετά από κάποιες γενιές, που αποδυνάμωσαν τους δεσμούς της οικογένειας και αποδόμησαν την αξία της, επιστρέψαμε σε μια γενιά που φαίνεται να εκτιμά τη δημιουργία οικογένειας σχεδόν όσο οι παππούδες της. Η Lynch υπενθυμίζει ότι η γενιά Χ είναι η γενιά με τα περισσότερα διαζύγια (τριπλάσια σε αριθμό διαζυγίων) από τις προηγούμενες γενιές. Οι τρομαγμένοι από όλα αυτά millenials  προσπάθησαν να αντιστρέψουν την παλίρροια, προτιμώντας να καθυστερήσουν να παντρευτούν, προκειμένου να αποφύγουν ένα διαζύγιο. Η γενιά Ζ, ωστόσο, φαίνεται μάλλον να έχει ξεπεράσει αυτό τον φόβο και να είναι πιο χαλαρή απέναντι στα όνειρα για τη δημιουργία οικογένειας, χωρίς έντονη διάθεση για αναβολές.

Έχουν πρακτικά χέρια

Οι παππούδες τους αγαπούν να χρησιμοποιούν τα χέρια τους για να φτιάχνουν πράγματα εδώ και πολλά χρόνια. Είτε αυτό λέγεται μαρμελάδα ή γλυκό του κουταλιού, γεμιστά ή ντολμαδάκια, μποστάνι ή κήπος, πλεκτό ή κέντημα, «επισκευές» στο εξοχικό. Σε σχέση με τις ενδιάμεσες γενιές, που προτιμούν να απευθυνθούν στον ανάλογο ειδικό για το ανάλογο task ή σε ξένα χέρια, αν περισσεύουν τα χρήματα, προκειμένου να απελευθερωθούν από τις όποιες οικιακές αγγαρείες, οι εκπρόσωποι της γενιάς Ζ φαίνεται ότι έχουν ένα πιο πρακτικό πνεύμα. Έτσι, παρόλο που για μεγάλο μέρος του χρόνου τους τα χέρια τους είναι απασχολημένα με το κινητό τους, αγαπούν να εκτελούν συνταγές από το διαδίκτυο, έχουν αδυναμία στις DIY κατασκευές ή στα αντίστοιχα βιντεάκια τους, ενώ η κηπουρική φαίνεται ότι είναι ένα πεδίο που παραδόξως τους εξιτάρει.

Βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο

Τα παιδιά της γενιάς Ζ, που μεταξύ άλλων τυγχάνει να είναι τα εγγόνια και τα δισέγγονα της εξ ανάγκης αισιόδοξης Σιωπηλής Γενιάς, προσαρμόζονται με σχετική ευκολία και αυτό αποτελεί το βασικό καύσιμο της διακριτής αισιοδοξίας τους. «Συνέχισε να περπατάς», θα διαπιστώσεις ότι είναι συχνά το μότο και των πρώτων και των δεύτερων, έστω και σε διαφορετικές ταχύτητες.

Διάβασε ακόμα:

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο